اجتماعیسلامت

بازگشت به محدویت‌های کرونایی ضروری است

ناظم نیوز: رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با توجه به افزایش تعداد بستری‌ بیماران کرونایی در بخش‌های بستری و آی‌سی‌یو در روزهای اخیر هشدار داد: باید محدودیت‌های کرونایی دوباره اجرا شود.

به گزارش ناظم نیوز، ایرج خسرونیا افزود: شیوع اومیکرون به صورت انفجاری در حال افزایش است و دولتمردان باید سریع‌تر تصمیم‌های اساسی برای اجرای محدودیت‌های کرونایی اتخاذ کنند زیرا اکنون مردم شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات را به درستی رعایت نمی‌کنند و اگر بی‌توجهی کنیم، دوباره به روزهای تلخ کرونایی باز خواهیم گشت.
وی خاطرنشان کرد: اومیکرون سویه‌ای است که بر عکس سویه‌های دیگر کرونا، به صورت زنجیره‌وار افراد را مبتلا می‌کند؛ به عنوان مثال، اگر دانش آموزی در مدرسه به اومیکرون مبتلا باشد، همه همکلاسی‌های خود را درگیر کرده و آنها نیز اعضای خانواده را گرفتار می‌کنند و رهایی و بهبودی از این بیماری بسیار سخت‌تر خواهد بود.
خسرونیا اظهارداشت: اکنون مدارس، رستوران‌ها، سینماها و سایر اماکن تفریحی، زیارتی و عمومی باز است و بی‌توجهی مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دوباره مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد زیرا اومیکرون حدود چهار برابر سرایت انتقال پذیری بیشتری نسبت به دلتا دارد و باید محدودیت‌های کرونایی اجرایی شود.
جوانان بیشترین مبتلایان به اومیکرون
این متخصص داخلی تاکید کرد: این سویه بیشتر جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال را مبتلا می‌کند و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بستری از این افراد پر شده و آنها بیشتر از سایر گروه‌های سنی جان خود را از دست می‌دهند.
به گفته خسرونیا، اومیکرون شوخی بردار نیست و باید دولتمردان همه اقدامات پیشگیرانه را برای کنترل و مهار این سویه در کشور انجام دهند و از افرادی که بیمار هستند می‌خواهیم در محل کار و اماکن عمومی حضور نیابند و دست‌های خود را به طور مرتب شستشو داده و اصول بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند.
اومیکرون شوخی بردار نیست و باید دولتمردان همه اقدامات پیشگیرانه را برای کنترل و مهار این سویه در کشور انجام دهند و از افرادی که بیمار هستند می‌خواهیم در محل کار و اماکن عمومی حضور نیابند.
اومیکرون شبیه سرماخوردگی است
وی تصریح کرد: اومیکرون بیشتر شبیه یک سرماخوردگی است و آبریزش بینی، سردرد، خستگی خفیف تا شدید، عطسه و گلودرد از جمله علائم آن بوده و افراد باید از تماس با کسانی که دارای این علائم هستند، دوری کنند.
رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه سرعت انتشار اومیکرون بسیار بالاست، افزود: مردم حتما از ماسک استفاده کرده و از حضور در اماکنی که دارای تهویه مناسب نیست، خودداری کنند همچنین تکمیل روند واکسیناسیون نیز می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به اومیکرون بسیار موثر باشد.
براساس اعلام تازه‌ترین رنگ بندی کرونایی در کشور هفت شهر شامل کاشان، فردوس، قم، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز به عنوان هفت شهر در وضعیت قرمز کشور قرار گرفتند.تهران، مشهد، اصفهان و شیراز و ۳۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی و ۲۱۷ شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند، همچنین ۱۸۱ شهر همچنان در وضعیت آبی کرونا هستند، پس از ۴۷ روز رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت و اردکان تنها شهرستانی است که از روز ششم بهمن ۱۴۰۰ پس از انتشار سویه اومیکرون در وضعیت قرمز قرار گرفت.بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته در توییت خود نوشت با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده‌ایم، توصیه اکید و حتی خواهش ما رعایت همان راهکارهای ساده اما مهم وحیاتی است، استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دز سوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا