تجارت

«بابا آدم» اواخر آبان به چهارسو می‌رود/ می‌دانم قضاوت می‌شوم

لیلی عاج از اجرای نمایش «بابا آدم» از اواخر آبان ماه در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر خبر داد.

لیلی عاج نویسنده و کارگردان تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیتش به خبرنگار ناظم نیوز گفت: قرار است نمایش «بابا آدم» را بعد از پایان اجرای نمایش «افسانه ببر» که این روزها به کارگردانی صدرالدین زاهد در تالار چهارسو روی صحنه است، اجرا کنم. هنوز زمان دقیق اجرا به ما اعلام نشده است اما اواسط آبان نمایش را به صحنه خواهیم برد.

وی ادامه داد: «بابا آدم» کار پُرپرسوناژی است و ۹ بازیگر دارد که الهام شعبانی مثل کارهای گذشته من یکی از نقش‌های کلیدی اثر بازی می‌کند و در عین حال طراح لباس کار هم است. بازیگران نمایش برای نقش‌هایشان زحمت زیادی کشیدند و متاسفانه شرایط کرونا اضطراب زیادی را به گروه وارد کرده است که امیدوارم جواب زحماتمان را بگیریم و اجرای خوبی در پیش داشته باشیم.

عاج درباره ویژگی‌های متن توضیح داد: من زحمت زیادی برای نگارش متن کشیدم چون نمایشنامه بسیار سخت و لب مرزی است اما فارغ از همه مرزبندی‌ها نگاه انسانی قصه برای من اهمیت زیادی داشت. توجه به درد و رنجی که پدر و مادرها به خاطر فرزندان دربندشان فارغ از هر گونه ایدئولوژی و تفکری می‌کشند و اینکه هر پدر و مادری که زندگی عادی خود را دارد بابت باورهای فرزندش در هر مقطعی چقدر زجر خواهد کشید، مساله مهمی بود که در این نمایشنامه روی آن تاکید داشتم.

کارگردان «کمیته نان» با اشاره به قضاوتی که ممکن است مخاطبان بعد از دیدن نمایش داشته باشند، گفت: این نمایش موقعیت حساسی را به تصویر می‌کشد از این رو می‌دانم نزد تماشاگران قضاوت خواهم شد در حالی که همیشه بخشی از قضاوت‌ها نادرست است و به همین دلیل است که امام صادق (ع) هم در حدیثی می‌فرمایند که «قاضیان چهار گروهند، سه گروه دوزخی‌اند و یک گروه بهشتی. مردی که دانسته، حکم ناحق می‌دهد، دوزخی است. مردی که ندانسته حکم ناحق دهد نیز دوزخی است. مردی که ندانسته حکم حق دهد نیز دوزخی است، و مردی که دانسته حکم به حق دهد، بهشتی است.» اما در هر حال ما همه تلاشمان را کرده‌ایم که نمایش جذابی را برای اجرا آماده کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره اجرای نمایش «معده طبقه متوسط» بیان کرد: این نمایش به دلیل پرداختن به کارگران هفت تپه همچنان برای اجرا با چالش‌هایی روبرو است بنابراین فعلاً آن را به صحنه نخواهم برد اما قرار است در نمایش بعدی ام کمی از تلخی داستان کم کنم و «عروسی باشکوه ۲۵ کارگر ایران ناسیونال» را به صحنه ببرم. برای اجرای نمایش صحبت‌های اولیه‌ای با تماشاخانه سنگلج داشته‌ایم اما فعلاً زمان اجرا مشخص نیست و ابتدا باید متن کامل شود و مجوز اجرا دریافت کند اما احتمالاً اوائل سال ۱۴۰۱ اجرا خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا