تجارت

جزئیات پیشرفت طرح‌های توسعه فولاد غدیر نی‌ریز

ناظم نیوز : مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در خصوص مشکلات پیش‌روی این شرکت گفت: اصلی‌ترین چالش، مشکل قطعی برق و گاز در فصول مختلف سال است. امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا در آینده‌‌ای نزدیک این مشکلات را پشت سر بگذاریم. در کنار این‌ها، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب از جمله ریل، جاده و دریا برای انتقال مواد اولیه و ارسال محصول، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. البته با همکاری هیئت مدیره و سهامداران شرکت، راهکارهای خوبی جهت حل این مشکلات ارائه شده و در حال اجرایی شدن است.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در خصوص مشکلات پیش‌روی این شرکت گفت: اصلی‌ترین چالش، مشکل قطعی برق و گاز در فصول مختلف سال است. امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا در آینده‌‌ای نزدیک این مشکلات را پشت سر بگذاریم. در کنار این‌ها، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب از جمله ریل، جاده و دریا برای انتقال مواد اولیه و ارسال محصول، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. البته با همکاری هیئت مدیره و سهامداران شرکت، راهکارهای خوبی جهت حل این مشکلات ارائه شده و در حال اجرایی شدن است.

حضور در بازارها بر اساس مزیت‌های آن‌ها

به گزارش روابط عمومی مجتمع فولاد غدیر نی ریز ، مصطفی‌پور در خصوص مصوبه عوارض صادراتی اظهار داشت: ما اقتصاد و فعالیت اقتصادی را باید بر اساس مزیت‌هایش به پیش ببریم. آن زمانی که تولید و فروش در بازار داخل سودده باشد، همگی به سمت این بازار متمایل می‌شوند و اگر در مقاطعی، شرایط به نفع حضور در بازارهای جهانی باشد، باید این فرصت غنیمت شمرده شود و فرصت صادرات را از دست ندهیم. نگاه ما به این موضوعات صفر و صدی نیست و در تلاش هستیم تا هم در حوزه صادرات و هم در بازار داخل حضور داشته باشیم و در مسیر رشد و توسعه اقتصادی حرکت کنیم.

زمان بهر‌ه‌برداری از پروژه فولادسازی

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز عنوان کرد: پروژه فولادسازی در این مجتمع از سرعت بسیار خوبی برخوردار بوده و ما را به اهداف خود که بهره‌برداری از کارخانه فولادسازی در نیمه اول ۱۴۰۱ است، نزدیک کرده است. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ این برنامه سرعت قابل توجهی داشته است.

مصطفی‌پور با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف حائز اهمیت این مجتمع، احداث واحد گندله‌سازی بوده است، گفت: این هدف سال‌ها معطل مانده بود و با تلاش‌های صورت‌گرفته در همه ارکان مجموعه سهامداران در اسفند سال گذشته عملیات احداث آغاز شد و در مسیر فعالیت ساخت قرار گرفت. ساخت کارخانه آهک نیز در دستور کار قرار گرفته که مناقصه آن برگزار شده و امسال حتما وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: اقدامات زیرساختی و زیربنایی نیز در این مجموعه در سال گذشته اجرایی شد که از جمله آن‌ها طرح‌های داخلی شرکت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، ایجاد مشاغل جدید، ساخت مجمع فرهنگی و ورزشی در شهر نی‌ریز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و انجام اقدامات لازم برای تأمین پایدار آب از طریق بهر‌ه‌مندی از خط انتقال آب خلیج‌فارس بوده است.

تولید آهن اسفنجی با ظرفیت کامل

مصطفی‌پور ظرفیت اسمی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز را ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: البته میزان تولید به ۸۷۰ هزار تن نیز رسید و اگر مشکلات زیرساختی برق و گاز وجود نداشته باشد، قطعاً می‌توان اهداف بالاتر را نیز محقق کرد، اما با وجود همه مشکلات بر روی مرز اسمی تولید خود پایدار مانده‌ایم.

وی افزود: در زمستان سال گذشته، قطعی گاز مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورد و باید دقت داشت که گاز طبیعی تنها انرژی مولد نبوده و برای واحدهای احیاء مستقیم، خوراک نیز محسوب می‌شود.

مصطفی‌پور در مورد عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا بیان داشت: از زمانی که وزارت صمت رسماً ضرورت عرضه محصولات زنجیره آهن و فولاد در بورس کالا را اعلام کرد، تولیدات مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در بورس عرضه می‌شود و به طور ثابت تنها شرکتی هستیم که هر هفته در بورس حضور داشته‌ایم. ما از این موضوع که کالا به صورت مستقیم در بورس عرضه شود استقبال می‌کنیم اما انتظار داریم که بورس هم در تعیین قیمت پایه مداخله نکند و اجازه دهد تا قیمت‌ها از طریق سازوکار عرضه و تقاضا و بر اساس قوانین بازار کشف شود.

*این گفت‌وگو در شماره ۱۰۲ نشریه چیلان منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا