اقتصادینفت و انرژی

ایرانی ترین مجتمع الفین کشور راه‌اندازی می‌شود

ناظم نیوز: طرح الفین پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۳ میلیارد یورو و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن +C3 امروز به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می رسد.

عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران، بزرگترین پروژه صنعتی تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد، امروز با حضور رئیس جمهوری، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد وزارت نفت و مسئولان استانی آغاز می‌شود.
این پروژه با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه بویراحمد است، پروژه ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دوسال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد.
در شرکت پتروشیمی گچساران که ۸۳ درصد قطعات و تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده، داخلی سازی تجهیزات حساس ۳۳ میلیون یورو و میزان صرفه‌جویی ارزی ۲۶۹ میلیون یورو بوده و قرار است سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +C3 در آن تولید شود.در طول عملیات راه‌اندازی بیش از ۳۰۰۰ نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند مشغول فعالیت شدند و در زمان بهره‌برداری یک هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.
استفاده از تکنولوژِی های روز دنیا ZLD به منظور جلوگیری از خروج پساب مایع از مجتمع جز ملاحظات زیست محیطی این پروژه بوده، سهامداران این پروژه صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۴۶.۳۷ درصد، پتروشیمی کازرون ۱۰.۸۰ درصد، پتروشیمی بروجن ۹.۰۵ درصد، پتروشیمی ممسنی ۱۰.۸۰ درصد، پتروشیمی دهدشت ۱۰.۲۳ درصد و گروه مالی سپهر صادرات۱۱.۷۰ درصد است.
با بهره برداری از این مجتمع افزون‌ بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران نیز تأمین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا