اجتماعی

افزایش سرعت و کیفیت خدمات پستی با هوشمندسازی و تحول دیجیتال

ناظم نیوز : مدیر عامل شرکت ملی پست گفت: شرکت ملی پست از زنجیره‌ مبتنی بر هوشمندسازی و تحول دیجیتال به جای نقشه‌های سنتی قدیمی استفاده می‌کند.

محمد لیائی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر عامل شرکت ملی پست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به روز جهانی پست گفت: تحولات مثبتی از سال گذشته در شرکت ملی پست رخ داده است. برای مثال می‌توان به افتتاح مراکز نوآوری پستی جدید در استان‌ها، راه اندازی کارخانه نوآوری پست، رونمایی از ۱۰۰ ناوگان جدید پستی اعم از کامیون و کامیونت، طراحی ۱۴ مسیر جدید پستی برای سرعت بخشیدن به ارسال مرسولات پستی، استفاده از خودرو و موتور‌های برقی در خدمات رسانی پستی و انعقاد قرارداد ۷۰۰ موتور برقی در تهران و ۸۰۰ موتور برقی در مشهد اشاره کرد.

او افزود: حضور نماینده ایران در کنگره فوق العاده اتحادیه جهانی پست و ارائه پیشنهاد تشکیل اتحادیه پست جهان اسلام نشان دهنده فعالیت خوب بین المللی در حوزه پست است. راه اندازی مجدد ارتباطات پستی بین ایران و عربستان از جمله دستاورد‌های سفر نماینده ایران به ریاض در چند روز گذشته بود. ماهیت شرکت ملی پست به صورت حضوری بوده و استفاده بیش از ۳ میلیون نفر از سرویس احراز هویت مکان که به صورت الکترونیکی است را شاهد بوده‌ایم. احراز هویت خدمتی است برای احراز یا عدم احراز اقامت اشخاص حقیقی یا حقوقی در مکانی که به پست اعلام کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت ملی پست با اشاره به جایگاه پست در عصر دیجیتال و فناوری اطلاعات بیان کرد: به عنوان پیشران تجارت الکترونیک در کل دنیا، شرکت‌های پستی مطرح هستند که زنجیره حضور فیزیکی آن‌ها جزء جدانشدنی از اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک است. در تلاش هستیم در شرکت ملی پست از زنجیره‌ای که مبتنی بر هوشمند سازی و استفاده از تحول دیجیتال است به جای نقشه‌های سنتی قدیمی استفاده کنیم؛ زیرا این روش باعث افزایش سرعت، دقت و کیفیت خدمات پستی و کاهش قیمت برای خدمات دهنده و گیرنده می‌شود.

او اظهار کرد: تحول دیجیتال که در چند سال اخیر در پست ایجاد شده، قرار است فرآیند‌ها را مبتنی بر دیجیتال کردن آن‌ها اصلاح کند؛ یعنی فرآیند‌های پستی با استفاده از ابزار‌های فناوری اطلاعات با هزینه کمتر، سرعت و دقت بیشتر به صورت دیجیتال انجام شوند. راه اندازی کارخانه نوآوری حوزه پست از دیگر برنامه‌های این ارگان بود که یکی از ابداعاتی است که در سال گذشته انجام شد و هدف از راه اندازی آن حضور شرکت‌های دانش بنیان پستی بوده تا بتوانند محصولات و خدمات پستی را تولید و ارائه کنند؛ زیرا این کارخانه التزام اصلی شرکت ملی پست به قانون حمایت حداکثری از توان تولید محصولات داخلی کشور است.

تدوین سند تحول دیجیتال شرکت ملی پست

لیائی بیان کرد: تحول دیجیتال از وظایف مهم شرکت ملی پست است که در این زمینه پیشرو بوده است. همچنین تدوین سند تحول دیجیتال در دستور کار قرار دارد و درصورت تصویب، جزء اولین سازمان‌هایی خواهیم بود که سند خود را آماده کرده است. برنامه هفتم، تحول دیجیتال و الزامات آن را اعلام کرده و از این برنامه جلوتر هستیم. سند تحول دیجیتال در این شرکت در حال تدوین است و دوره آموزشی تحول دیجیتال نیز به عنوان زیرساخت و پیش نیاز این مهم برای تمامی مدیران ارشد شبکه پستی کشور در طول یک سال گذشته برگزار شده است.

او از احصای ۳۰۰ فرصت هوشمند سازی در خدمات پستی خبر داد و افزود: با کمک بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان موفق شدیم به بسیاری از این فرصت‌ها دست پیدا کنیم. افتتاح پروژه‌های نوین در هفته پست از نوسازی ناوگان عملیاتی پستی و رونمایی از صد دستگاه ون، کامیون و کامیونت به منظور افزایش استقلال و کاهش وابستگی به بخش خصوصی و همچنین پیشبرد بحث لجستیک سازمان یافته به منظور ایجاد نظم اجتماعی از دیگر برنامه‌های پست است. افتتاح شعبه مدرن و پیشرفته پستی در بازاری در غرب تهران بر اساس آخرین تکنولوژی‌ها به عنوان ناحیه پستی دارای بخش‌های توزیع و رهسپاری و مجهز به خودرو‌های جدید به منظور افزایش نقاط دسترسی از دیگر طرح‌هایی است که در هفته پست رونمایی می‌شوند.

ژئوکد شدن هشتصد شهر کشور

مدیر عامل شرکت ملی پست اظهار کرد: جی‌نف یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و متولی آن شرکت ملی پست است. پروژه جی‌نف تقریبا در هشتصد شهر بزرگ کشور انجام شده است. جی‌نف یک پروژه بزرگ بوده که چندین دستگاه شامل سازمان نقشه برداری، مرکز آمار، وزارت خانه‌ راه و شهرسازی و مسکن، سازمان ثبت اسناد و املاک، شهرداری ها، بنیاد مسکن و سازمان ثبت احوال در این پروژه دخیل هستند. داده‌های مکان محور پایگاه دادهGNAF به فرآیند سرشماری این امکان را می‌دهد که حضور و موقعیت مکانی دقیق افراد ساکن در شهر‌ها یا روستا‌ها را صرفا با دریافت کدپستی صحیح، سرشماری کنند. در حوزه تجارت الکترونیک ۱۲ درصد افزایش ترافیک پستی داشته‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا