اقتصادی

احیای فرودگاه بین‌المللی زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت

ناظم نیوز: موضوع جلسه بررسی برقراری پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه زنجان بود که بخش خصوصی و مسئولان دولتی نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه احیای فرودگاه بین‌المللی زنجان ارائه کردند.

به گزارش ناظم نیوز ، هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد؛ موضوع جلسه بررسی برقراری پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه زنجان بود که بخش خصوصی و مسئولان دولتی نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه احیای فرودگاه بین‌المللی زنجان ارائه کردند.

در ابتدای مراسم نیما ظهیریان عضو اتاق بازرگانی زنجان ضمن تشریح اهمیت توسعه حمل و نقل هوایی در جغرافیای استان، پیشنهادهایی را برای احیای فرودگاه مطرح کرد و افزود: فرودگاه زنجان با هزینه بالایی ایجاد شده ولی از زمان بهره‌برداری، پروازها از این فرودگاه به طور پیوسته برقرار نبوده است و همین موضوع دلیل عدم استقبال از سوی مسافران زنجانی است.

وی گفت: به صورت مقطعی در 20 سال گذشته برخی پروازها به مشهد مقدس، عتبات عالیات، سفرهای حج تمتع و عمره برقرار بوده ولی در بسیاری از ایام سال پروازهای آن تعطیل بوده است.

ظهیریان اضافه کرد: عدم صرفه اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی، ضعف زیرساختی در راه‌های منتهی به فرودگاه، فقدان شبکه تاکسیرانی قوی و فعال فقط بخشی از دلایل عدم فعالیت این فرودگاه است که انتظار می‌رود ایجاد زیرساخت‌های فرودگاه توسط مسئولان مربوطه استانی جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: ارتقای زیرساخت‌های عمرانی، اختصاص خط ویژه تاکسی جهت ارتقای کیفیت خدمات نقل و انتقال مسافر، ارتقای تدابیر امنیتی، بررسی ایجاد کارگروه ترمینال برای صادرات بار هوایی به ویژه صادرات محصولات کشاورزی و استقرار ارزیابان گمرک، بررسی و رایزنی‌های لازم برای برقراری پرواز زنجان – تهران و بالعکس و در نهایت بررسی و رایزنی‌های لازم برای برقراری پروازهای خارجی همچون زنجان – استانبول و بالعکس مواردی هستند که سبب احیای فرودگاه زنجان می‌شوند.

در ادامه برنامه جمعی از فعالان بخش خصوصی در حوزه آژانس مسافرتی و خدماتی نظرات خود را برای احیای فرودگاه زنجان بیان کردند.

بهرامی دبیر انجمن دفاتر خدماتی و مسافرتی با اشاره به احیای فرودگاه زنجان گفت: در دو حوزه سرمایه‌گذاری و موضوع تکمیل ظرفیت پروازی می‌توانیم کمک حال فرودگاه زنجان شویم.

وی گفت: می‌توانیم در شهرهای همجوار همچون قزوین و میانه و حتی بیجار تبلیغاتی انجام دهیم تا تعداد مسافران پروازی افزایش یابد.

در ادامه حمزه‌ای مسئول یکی از آژانس‌های مسافرتی گفت: باور غلطی است که ادعا می‌کنیم در زنجان مسافر هوایی کم است و به خاطر همین موضوع فرودگاه راکد مانده است.

وی گفت: اگر پروازها به صورت منظم برقرار باشد قطعاً استقبال مسافران از فرودگاه افزایش خواهد یافت. مشکل این است پروازها به صورت مقطعی دایر و پس از مدتی لغو می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود شهروندان زنجانی تمایلی به استفاده از فرودگاه زنجان نداشته باشند.

حمزه‌ای گفت: نباید اجازه بدهیم به هیچ وجه پروازها لغو شود و در صورت منظم برقرار شدن پروازها قطعاً با افزایش مسافر همراه خواهیم شد. البته ایرلاین‌ها ترجیح می‌دهند در جایی حضور داشته باشند که سود بیشتری وجود داشته باشد. به طور مثال منفعت و سود پرواز زنجان – مشهد فقط 2.5 درصد است و این در حالی است که سود پرواز تهران – مشهد حدود 17 درصد است.

وی با بیان اینکه مسئولان استانی باید تسهیلاتی را به ایرلاین‌ها برای ماندگاری در زنجان ارائه دهند، مطرح کرد: اگر این موضوع صورت بگیرد قطعاً ایرلاین‌ها برای برقراری پرواز از زنجان به استانبول تمایل نشان می‌دهند.

بخش خصوصی وارد میدان شود

در ادامه علی مسائلی یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی در حوزه مسافرتی و خدماتی گفت: عملیاتی کردن پرواز از زنجان به مقاصد مشهد، تهران و استانبول شدنی است و از اواخر همین ماه پرواز زنجان – تهران و بالعکس رقم خواهد خورد.

وی گفت: در این زمینه مذاکرات بسیار زیادی با شرکت‌های هواپیمایی انجام پذیرفته و خوشبختانه برای برقراری پرواز زنجان – تهران و بالعکس توافقات نهایی صورت گرفت. ما معتقد هستیم پرواز از زنجان به کشورهای آسیایی و اروپایی می‌تواند کلید بخورد.

مسائلی تصریح کرد: برای راه‌اندازی پروازها باید بخش خصوصی وارد میدان شود و به طور مثال اواخر سال گذشته یزدایر با مشارکت فعالان صنعت استان یزد راه‌اندازی شد. در لرستان هم با حمایت بخش خصوصی پروازهای لرستان به تهران و مشهد در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.

وی گفت: تضمین برقراری پروازها با بخش خصوصی است و ما باید به هر نحوی که شده است پروازها را از مبدأ زنجان استارت بزنیم. البته به شرطی که قرارداد یک ساله (اجاره در تملیک) منعقد شود و بانک‌های استان نقدینگی این موضوع را تأمین کنند.

در ادامه داود نوری رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان گفت: 2 هزار و 80 تاکسی فعال در سطح استان وجود دارد که یک هزار و 848 تاکسی دارای پروانه هستند. همینطور 255 تاکسی آزاد تحت عنوان تاکسی بیسیم در زنجان وجود دارد که از این تعداد 25 دستگاه مربوط به فرودگاه زنجان است ولی از آنجایی که حمل و نقل مسافر به فرودگاه صرفه اقتصادی برای رانندگان ندارد، عملاً جابه‌جایی مسافر صورت نمی‌گیرد چون که برای برگشت تاکسی‌ها، مسافری وجود ندارد.

وی گفت: ما آمادگی این را داریم در صورت فعال شدن فرودگاه و رونق پروازها، تمام 255 تاکسی بیسیم را در این خط استفاده کنیم.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در واکنش به انتقاد رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه مدل خودروهای مورد استفاده عمومی بسیار پایین است ، گفت: رانندگان تاکسی خرج خودروهای سمند و پژو را به سختی تأمین می‌کنند و با این وضعیت بعید است کسی از رانندگان تاکسی به دنبال خودروهای خارجی برود ولی اگر حمایتی از مسئولان استانی در خصوص ارائه تسهیلات کم کارمزد صورت بگیرد قطعاً بسیاری از رانندگان برای خرید خودروهای گران قیمت و خارجی تمایل نشان می‌دهند.

احیای فرودگاه توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

در ادامه مراسم محسن افشارچی استاندار زنجان به موضوع احیای فرودگاه زنجان تأکید کرد و گفت: از اولین روز انتصابم، تمرکز بنده روی احیای فرودگاه زنجان بوده است. اقدامات خوبی هم برای احیای این فرودگاه انجام شده که ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مسیر فرودگاه، احداث شهرک دانش بنیان، پروژه بزرگ شهیدان کریمی توسط شهرداری و احداث مسکن ملی در غرب زنجان، موضوعاتی است که سبب خواهد شد در آینده مسیر فرودگاه زنجان احیا شود و رفت و آمد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: به عبارتی دیگر با آباد شدن غرب شهر زنجان، خود به خود برخی زیرساخت‌‌ها در مسیر فرودگاه زنجان ایجاد خواهد شد که نتیجه این موضوع رونق فرودگاه خواهد شد.

استاندار زنجان با ابراز خرسندی از استقبال مردم از پروازهای زنجان – مشهد گفت: حضور شرکت هواپیمایی ماهان در استان فقط در حوزه پروازی نبوده است که در صورت عدم استقبال مردم، پروازهایش را لغو کند بلکه این شرکت هواپیمایی در زمینه کشاورزی (تغییر الگوی کشت) و همینطور حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری در استان برنامه‌ریزی کرده است.

وی عنوان کرد: استان زنجان باید به سمتی حرکت کند که یک شرکت هواپیمایی اختصاصی ایجاد کند که البته در کنار این موضوع، از حضور دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز استقبال می‌کنیم. خوشبختانه طی مدت اخیر هواپیماهای کوچک مقیاس خوبی در عمر 10 تا 15 سال وارد کشورمان شده که این موضوع سبب خواهد شد زیرساخت‌های لازم برای این هواپیماها در کشور ایجاد شود.

افشارچی در واکنش به پیشنهاد یکی از اعضای بخش خصوصی در خصوص اجاره به سمت تملیک گفت: پیشنهاد بسیار خوبی است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم؛ کنسرسیوم بانکی تشکل می‌دهیم و بخشی از تأمین مالی را بر عهده می‌گیریم و وظیفه مسئولان دولتی در زنجان تأمین نقدینگی و ارائه تسهیلات بانکی می‌شود.

وی ابراز کرد: در حوزه پرواز باید به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حرکت کنیم و خوشبختانه بخش خصوصی قوی در سطح استان حاکم است.

استاندار زنجان در ادامه به ارتباط بین‌المللی زنجان تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی نقش استان‌ها در حوزه ارزآوری به کشور افزایش یافته است و بنده در این زمینه جلسات زیادی را با سفرا برگزار می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتباط با سفرا در وهله نخست نیازی به حضور فیزیکی و تحمیل هزینه به بیت‌المال نیست و بنده به سفرا اعلام کردم که ابتدا جلسات خود را در بستر فضای مجازی برای ارتباط استفاده کنیم و در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات، سفر به کشور مقصد صورت خواهد گرفت؛ جلسه با هیات‌های تجاری خارجی و سفرا نباید به چند عکس و تفاهم نامه بر زمین مانده ختم شود.

افشارچی به تدوین اطلس سرمایه گذاری استان اشاره کرد و ادامه داد: در این اطلس سعی شده تا معرفی کامل و به روزی از قابلیت‌های استان ارائه شود.

وی تشریح کرد: از اتاق بازرگانی زنجان انتظار دارم با چند کشور همسایه ارتباط خوب ایجاد کند و بر همین اساس برنامه‌ریزی کند. البته برای معرفی زنجان باید کلیپ، بروشور و معرفی خوبی از سوی اتاق به کشورهای مقصد صورت بگیرد و به نظر بنده با 10 تا 15 کشور همسایه ارتباط خوبی از سوی اتاق صورت بگیرد کافی است.

آغاز مطالعه توسعه راه فرودگاه زنجان

در ادامه جعفر قزوینیان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اظهار کرد: برای توسعه فرودگاه زنجان نیازمند توسعه راه هستیم و چاره‌ای جزء ارتقای این بستر ارتباطی نداریم.

وی گفت: با کسب اجازه از استاندار، مطالعه ایجاد یک راه ایمن و مطمئن فرودگاه زنجان در دستور کار قرار بگیرد و منابع مالی این مطالعه از منابع استانی تأمین شود تا پس از مطالعه، ایجاد راه خوب فرودگاه و بستر ارتباطی خوب در دستور کار قرار بگیرد.

در ادامه محمد قاسمی، مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های فرودگاه زنجان تکمیل است، گفت: امکان پرواز در هر ساعت از شبانه‌روز در این فرودگاه وجود دارد و در چند سال گذشته اعتبارات خوبی در زمینه روشنایی فرودگاه هزینه شده است.

وی گفت: صرفاً نباید به فرودگاه زنجان با دید جابه‌جایی مسافر نگاه کرد و باید از ظرفیت در حوزه جابه‌جایی کالا و محصولات کشاورزی استفاده کرد.

مدیر فرودگاه زنجان تأکید کرد: پرواز زنجان به تهران یک سرمایه‌گذاری است و اگر مردم عادی هم از این پروازها استقبال نکردند نباید این پرواز را لغو کنیم چرا که وجود این پروازها قطعاً سبب حضور سرمایه‌گذاران خواهد شد.

در پایان مراسم هم صمد یوسفی اصل رئیس اتاق بازرگانی زنجان به احیای فرودگاه زنجان تأکید کرد و گفت: سودآوری شرکت‌های هواپیمایی را تضمین می‌کنم و برای این کار بخش خصوصی را به میدان می‌آوریم.

وی با بیان اینکه فرودگاه زنجان در حوزه جابه‌جایی کالا بسیار می‌تواند فعال باشد، عنوان کرد: صنعت زیادی در سطح استان فعالیت می‌کنند و بسیاری از جابه‌جایی‌ها به شکل زمینی مقدور نیست و باید از ظرفیت هوایی استفاده کرد و اگر بخواهد فرودگاه زنجان احیا شود قطعاً برای همه تولیدکنندگان حائز اهمیت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا