تجارت

آينده روشني درحوزه فرهنگ و هنر نمي‌بينم!

ناظم نیوز: به گزارش روزنامه دنیای جوانان در حالي‌كه تنها چند روز از پايان دولت فعلي باقي مانده است و به زودي دولت جديد سر كار مي‌آيد، كماكان گلايه‌ها و انتقادها از دولت خصوصا از جانت هنرمندان ادامه دارد… به نظر مي‌رسد كه دولت حسن روحاني در زمينه فرهنگ و هنر بيشترين انتقادها را داشته و هرچند كه در 2 سال اخير موضوعاتي چون اقتصاد، تورم، مديريت كرونا و واكسيناسيون هم به كم‌كاري‌ها و ضعف‌هاي دولت اضافه شده ولي هنرمندان خصوصا اهالي سينما معتقد هستند كه كم‌لطفي دولت به اين عرصه در كل 8 سال وجود داشته و منحصر به اين 2 سال اخير نمي‌باشد!
علیرضا رئیسیان کارگردان كهنه‌كار و قديمي سینما كه يكي از فيلمسازان كم‌كار در اين 8 سال بوده، در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور جديد در حوزه فرهنگ و هنر گفت: اگر نگاهی به خروجی تصمیمات و اعمال کسانی که مسئولیت بخش فرهنگ را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر عهده داشتند بیندازیم بی‌شک متوجه می‌شویم یکی از کم‌ثمرترین کارنامه فرهنگی و هنری دولت‌های بعد از انقلاب مربوط به دولت آقای روحانی بود! ما پیش از این بارها در برخی دولت‌ها تصور می‌کردیم فرهنگ و هنر در پایین‌ترین سطح ممکن دچار تنزل شده است اما متاسفانه دیدیم که 2 دولت اخیر رکورد آن عملکردهای ضعیف را شکستند. لطفا به غیر از تاسیس هنر و تجربه، چند تصمیم مهم و پایدار و موثر که در این ۸ سال مدیران سینمایی گرفتند را نام ببرند تا در تاریخ بماند! مسائل سیاسی و اقتصادی آنچنان بر تصمیمات دولت‌ها سایه انداخته که انتخاب وزرا هم بر همین رویکرد صورت می‌گیرد، یعنی در واقع بیشتر کارکرد سیاسی آنها بر مسائل آموزشی، اجتماعی، فرهنگی مهم است. بی‌تردید وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت‌های یازدهم و دوازدهم ساکت‌ترین و کم‌کارترین وزرایی بودند که در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کردند! وزرای علوم، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان با این عملکرد خود خسارت زیادی را وارد آوردند و قطعا این ضعف عملکردی‌شان هیچ توجیه و منطقی ندارد.
عليرضا رئیسیان در ادامه صحبت‌هاي خود متذکر شد: شاید بد نباشد گذری به دولت‌های پیش از انقلاب کنیم تا متوجه شویم که این یک رسم اشتباه و تاریخی است. شما اگر کتاب دولت‌های عصر مشروطیت را بخوانید متوجه می‌شوید در آن دوره‌ها هم یک آدم فرهنگی در چارچوب وزارت فرهنگ و هنر فعالیت نداشته است. حالا این سابقه به یک نحو دیگری اتفاق افتاده و کسانی که بیشتر سیاسی هستند در امور فرهنگ و هنر دیده می‌شوند و مدیران بیشتر نگران آینده سیاسی و حرفه‌ای خود هستند تا حوزه‌ای که در آن مسئولیت دارند و اولویت اول برای آنها کارکرد مدیریت برای آینده است تا خود فعل فرهنگ و هنر و امثال آن!
این سینماگر با بیان اینکه بیگانه بودن ۲ تن از روسای سازمان سینمایی با جریان سینما و ساختار و پیچیدگی‌هایش ضربات جدی به هنرهفتم وارد کرد تصریح کرد: ما اگر کارنامه دولت را نگاه کنیم می‌بینیم به طور متوسط حدود هر ۲ سال و نیم یک وزیر و یک رئیس سازمان سینمایی عوض شده‌اند. اولین مشکل این اتفاق آن است که مشکلات زیربنایی با این روش هرگز حل نمی‌شوند و حتی مشکلات روتین و روزمره هم با این تغییرات مکرر مدیران قابل‌حل نیست. همین ۲ فاکتور کافی است برای هر آدم بی‌طرفی که قضاوت کند ما در این سال‌ها با چه فاجعه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما روبرو بوده‌ایم! آقای روحانی و هیات دولت ایشان به شدت از این سرمایه عظیم مردمی و اجتماعی غفلت کردند.
عليرضا رئیسیان در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از آیت‌الله رئیسی و هيات دولت ایشان برای رشد و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما چیست؟ تاکید کرد: مسائل فرهنگی یک مجموعه‌ای از بافت به هم پیوسته است و به صورت ریشه‌ای با هم در ارتباط هستند. به صورت عمومی با تاریخچه‌ای که عرض کردم چشم‌انداز روشنی برای سینمای ایران نمی‌بینم مگر اینکه واقعا یک تحول جدی و ساختاری در دیدگاه هیات دولت جدید وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا