فوتبال،فوتسالورزش

تقابل منطق برزیلی و احساس آرژانتینی

ناظم نیوز: برزیل و آرژانتین با دو سبک متفاوت از بازی باید به مصاف هم بروند تا قهرمانی کوپا آمریکای سال ۲۰۲۱ مشخص شود.
امروز(یکشنبه) از ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران فینال جام ملت‌های آمریکای جنوبی موسوم به کوپا آمریکا برگزار ‌شد و تیم‌های برزیل و آرژانتین در ورزشگاه خاطره‌انگیز ماراکانا در شهر ریودوژانیرو به مصاف یکدیگر رفتند. قضاوت این مسابقه بر عهده استفان اوستویچ اروگوئه‌ای بود.
مسیر صعود:
برزیل برای رسیدن به دیدار پایانی به پنج برد و یک تساوی دست پیدا کرد. شاگردان تیته ۱۲ گل را به ثمر رساندند و تنها دو بار توپ از خط دروازه‌شان عبور کرد. تیم‌های ونزوئلا، پرو، کلمبیا، شیلی و مجددا پرو بازنده بودند و تنها اکوادور بود که مقابل سلسائو شکست نخورد.
در سوی مقابل آرژانتین هم برای فینالیست شدن به پنج پیروزی و یک تساوی رسید. شاگردان لیونل اسکالونی تا به اینجا ۱۱ گل زده و سه گل خورده داشته‌اند. مهمترین تفاوت آرژانتین با رقیب خود در فینال این است که آنها بازی نیمه‌نهایی را در ضربات پنالتی بردند و در ۹۰ دقیقه به تساوی دست یافتند. تیم‌های اروگوئه، پاراگوئه، بولیوی، اکوادور و کلمبیا مقابل آبی سفیدها شکست را پذیرفتند و تنها شیلی در هفته نخست دور گروهی آنها را متوقف کرد.
مسی و نیمار:
لیونل مسی با چهار گل و پنج پاس گل، بهترین گلزن و پاس گل‌دهنده آرژانتین و همچنین این دوره از مسابقات است(لوییز دیاز کلمبیایی نیز چهار گل به ثمر رساند) کاپیتان ۳۴ ساله آلبی سلسته روی ۸۱ درصد گل‌های تیمش تاثیر مستقیم داشته و ستاره جام تا به اینجای کار بوده است. البته دراردوی برزیل هم نیمار در اوج آمادگی است. فوق ستاره پاری‌سن‌ژرمن تا به اینجا با ۲ گل زده و سه پاس گل بهترین مهره سلسائو بوده و روی نیمی از گل‌های تیمش تاثیر مستقیم داشته است. لوتارو مارتینز و لوکاس پاکتا هم دیگر گلزنان برجسته آرژانتین و برزیل به حساب می‌آیند.
تیته یا اسکالونی؟
در کوپا آمریکای ۲۰۱۹ و در دور نیمه‌نهایی شاهد دوئل تیته و اسکالونی بودیم. در آن مسابقه برزیل بود که با دو گل به برتری رسید و در نهایت قهرمان مسابقات شد. البته که شانس با آرژانتین یار نبود و دو بار توپ بازیکنان آلبی سلسته به تیر دروازه اصابت کرد. حالا بعد از حدود دو سال بار دیگر تیته و اسکالونی به پست هم خورده‌اند. تیته به جز شکست مقابل بلژیک، هیچ باخت دیگری را در تورنمنت‌های معتبر با برزیل نداشته و اسکالونی نیز توانست بعد از سالیان سال آرژانتین را در خاک بولیوی و پرو به برتری برساند و همچنین در کوپا راهی فینال کند. باید دید برنده جدال برزیلیِ ۶۰ ساله و آرژانتینیِ ۴۳ ساله با برتری کدام یک به اتمام‌ می‌رسد. البته این آمار بدون در نظر گرفتن بازی دوستانه سال ۲۰۱۹ در خاک عربستان است که با برتری آلبی سلسته تمام شد.
آرژانتین به دنبال ۱۵؛ برزیل در جستجوی ۱۰
آرژانتین تا به حال ۱۴ قهرمانی و ۱۴ نایب قهرمانی در تاریخ کوپا داشته و در صورت قهرمانی، این تیم در کنار اروگوئه پرافتخارین تیم تاریخ این رقابت‌ها خواهد شد. برزیل نیز با ۹ قهرمانی و ۱۱ نایب قهرمانی سومین تیم پرافتخار مسابقات است و قهرمانی، آنها را دو رقمی خواهد کرد. سلسائو در فینال‌های اخیر خود در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۴ برنده بوده وآخرین شکستش در سال ۱۹۹۵ بوده است. آرژانتین اما بعد از سال ۱۹۹۳ در هر فینالی که حضور داشته بازنده بود و نمونه‌های آخرش جام‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۵، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۴ بوده‌اند. آرژانتین در حالی که پای به فینال خواهد گذاشت که روند پیروزی‌های پیاپی درخشانی دارد. آلبی‌سلسته در ۱۹ بازی تحت هدایت لیونل اسکالونی شکست نخورده و حالا رکورد ۱۸ بازی بدون شکست مارسلو بیلسا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ را شکسته است.
فینال در حضور تماشاگران:
شهردار ریو دو ژانیرو برزیل در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که با توجه به کاهش آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، درخواست کُنمبول برای برگزاری فینال کوپا آمریکا با حضور تماشاگران را پذیرفته است. با توجه به حرف‌های شهردار، استادیوم ماراکانا می‌تواند با ظرفیت ۱۰% از هواداران پذیرایی کند.
پیروزی منطق یا احساس؟ مساله این است!
برزیل تیمی است با نظم بالا که به ویژه روی کارهای دفاعی بسیار کم‌اشتباه عمل می‌کند. آنها قدرت جمعی بهتری نسبت به آرژانتین دارند. تیمی که هنوز در سازمان دفاعی خود به بلوغ نرسیده و ایراداتی از لحاظ نفری در آن دیده می‌شود. با این وجود تیم لیونل اسکالونی از توانایی فردی بالایی برخوردار است و مسی در راس این توانایی می‌درخشد. باید دید در بازی فردا، شاهد برتری منطق برزیلی خواهیم بود یاغ احساسات آرژانتینی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا