تجارت

آثار عاج موزه مخصوص کاخ گلستان آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری شد

‌مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری و ارائه راهکارهای حفاظتی برای آثار عاج موجود در موزه مخصوص کاخ گلستان خبر داد.

به گزارش ناظم نیوز، آفرین امامی گفت: آثار عاج موجود در کاخ گلستان یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های عاج دوران قاجار است. در سال ۱۳۹۸ طرح پژوهشی با عنوان ” ساختارشناسی آثار عاج موجود در موزه مخصوص کاخ گلستان” انجام شد و با انجام مطالعات میکروسکوپی شواهدی مبنی بر آسیب و تخریب در این آثار شناسایی شد. بر این اساس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار، طرحی با عنوان «آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری و ارائه راهکارهای حفاظتی برای آثار عاج در موزه مخصوص» کاخ گلستان را در مدت شش ماه و تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ اجرا کرد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: با توجه به اینکه تاکنون هیچگونه بررسی و مطالعه‌ای در راستای حفاظت بر روی این مجموعه انجام نشده است، آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری آثار عاج برای ارائه راهکارهای مناسب به منظور حفاظت همراه با بررسی عوامل آسیب‌رسان با دیدگاه حفاظت پیشگیرانه الزامی بود.

او تصریح کرد: در هر پروژه استاندارد علمی، مستندنگاری و گردآوری اطلاعات پایه جایگاه ویژه‌ای دارد که از طرف متخصصان انجام می‌شود. مستندنگاری جزو مراحل پایه و اولیه در هر پژوهش است و برای برنامه‌ریزی مؤثر و بلند مدت برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی، دستیابی به این اطلاعات امری مهم است.

امامی گفت: با توجه به محدودیت در امکان نمونه‌برداری، بیشترین بررسی برای انجام مطالعات میکروسکوپی و بررسی عوامل زوال، چگونگی تأثیر عوامل مخرب، پایش محیطی، آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای حفاظتی آثار عاج موجود در این مجموعه بود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: برای انجام این طرح پژوهشی تمامی مطالعات در محل و روی نمونه اصلی بدون هرگونه تخریب فیزیکی و شیمیایی متمرکز بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا