جامعهمحیط زیست

کاهش کیفیت هوای تهران در مهرماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته

مدیر واحد پایش در مهرماه سال جاری در مقایسه با مهرماه سال گذشته، تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس یک روز کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری ناظم، مهرماه امسال در شرایطی به پایان رسید که به لحاظ کیفیت هوا، ۲۲ روز قابل قبول و ۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر تهران ثبت شد.

محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه در این مدت، ۸ روز آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم میکرون بالاتر از حد مجاز بود، گفت: آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ده میکرون نیز ۲ روز به صورت همزمان فراتر از حد مجاز قرار گرفت.

روشنی با مقایسه کیفیت هوای تهران در مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به مهرماه ۹۹ که کیفیت هوای ۲۱ روز آن قابل قبول و ۹ روز آن برای گروه‌های حساس ناسالم بود، افزود: در مهرماه سال جاری در مقایسه با مهرماه سال گذشته، تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس یک روز کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در همه روزهای نامطلوب مهرماه سال گذشته، آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم میکرون، آلاینده شاخص بود، اظهار کرد: اما در مهرماه سال جاری، یک روز آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ده میکرون که بیشتر منشأ طبیعی دارد، آلاینده شاخص شهر تهران بود که این امر به کاهش قابل توجه بارش‌های جوی در ماه‌های اخیر و در پی آن، خشکی زمین باز می‌گردد.

روشنی با بیان اینکه وزش باد و نفوذ گرد و غبار ناشی از زمین‌های خشک در هوای شهر منجر به افزایش شاخص آلاینده ذرات معلق می‌شود، تصریح کرد: البته علاوه بر منابعی که منشأ طبیعی دارند، سایر منابع ثابت و متحرک موجود در شهر نظیر صنایع و وسایل نقلیه نیز با تولید و انباشت آلاینده‌ها، موجب کاهش کیفیت هوا می‌شوند.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه در ماه‌های سرد پیش‌ِ رو، کاهش ترددهای غیر ضروری با وسایل نقلیه برای پیش‌گیری از تشدید آلودگی هوا یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: جدی گرفتن معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها و خودروهای سنگین و عدم استفاده صنایع از سوخت با کیفیت پایین از جمله مؤلفه‌هایی هستند که در فصول سرد سال می‌توانند در کاهش آلاینده‌های هوا مؤثر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا