تجارت

«چشمه‌علی» شهرری احیا می شود

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران از تصویب طرح احیای «چشمه‌علی» شهرری در راستای رفع مشکلات ساکنان و توجه به موضوع بافت تاریخی و گردشگری این محدوده، در کمیسیون ماده پنج پایتخت خبر داد.

ناظم نیوز: «ابوالفتح شادمهری» با بیان اینکه پیش‌تر قرارداد بهسازی این طرح در سال ۱۳۹۰منعقد شد ولی با توجه به رفت و برگشت های اداری به سرانجام نرسید، گفت: با تصویب این طرح، محدوده ۱۴۴ هکتار چشمه علی مورد توجه قرار خواهد گرفت و برای اجرای آن، قراردادی بین معاونت معماری و شهرسازی و مشاور بسته شده تا طرح راهبردی و تفضیلی آن را به اهداف نهایی برسانند.
وی خاطرنشان کرد: اقدامات مطالعاتی این طرح در بازه ۶ماهه به انجام رسیدخ است تا بتوانیم ۶ اثر ثبت ملی و تاریخی شامل کارخانه تولید گلیسیرن، چشمه علی(محوطه و میراث طبیعی چشمه علی)، برج طغرل، کارخانه سیمان، گورستان ابن بابویه و تپه رشکان را احیا کنیم.
به گفته شادمهری، در این طرح معاونت معماری و شهرسازی، میراث فرهنگی استان تهران و اداره بافت تاریخی همکاری سه جانبه ای در راستای توسعه پایدار ارزش های فرهنگی و برنامه های توسعه راهبردی بلند مدت وکوتاه مدت خواهد داشت.
مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران بیان کرد: هدف از این طرح نیز سوای رسیدگی به مشکلات ساکنان بافت، رسیدگی به موضوع حفظ و احیا این آثار و گردشگری است.
محدوده چشمه علی شهرری، یکی از کانون‌های اولیه شکل گیری سکونت در فلات ایران است که با وجود ویژگی های منحصربفرد و با ‌ارزش تاریخی و طبیعی، در یک فرایند نابرابر توسعه در معرض رشد بی رویه مسکن بی‌کیفیت و حاشیه­ای قرار گرفته و همزمان با احداث کارخانه ها و کارگاه های متعدد صنعتی، شاهد بروز مسائل و مشکلات مختلف کالبدی و زیست محیطی و به تبع آن ها، معضلات اقتصادی و اجتماعی فراوان در عرصه کالبدی خود بوده است.
کانون باستانی و تاریخی ری به عنوان قطب برتر تاریخی و گردشگری تهران، ارزش های اصیل و پایدار هزاران ساله از زندگی، کار و معنویت همراه با حیات جاودانه را برای گردشگران ایرانی و خارجی به نمایش می گذارد.
چشمه علی و منظر فرهنگی آن در افق طرح (سال ۱۴۱۴ هجری خورشیدی) نماد استمرار، تداوم و پویایی زندگی و رابطه معنوی میان انسان و طبیعت در طول تاریخ است و در هماهنگی با بستر تاریخی ـ مذهبی ری و با همکاری جوامع محلی از ارزش های منحصر به فرد ری، پاسداری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا