تجارت

محور تاریخی اصفهان ثبت جهانی شود

اصفهان - نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید شورایی مرکب از شهرداری اصفهان و مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان تشکیل و درباره ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، مهدی طغیانی صبح شنبه در جلسه کارگروه مشترک اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرداری اصفهان، اظهار داشت: در جلسات گذشته مواردی از جمله درخواست برای حضور وزیر میراث فرهنگی در اصفهان مطرح شد و ایشان به زودی سفری به اصفهان خواهند داشت؛ اما باید مشخص شود که از وزیر دقیقاً چه چیزی می‌خواهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان، گفت: باید شورایی مرکب از شهرداری اصفهان و مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان تشکیل و درباره ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان برگزار شود. ثبت جهانی این محور مزایا و معایبی دارد و قطعاً مزایای این ثبت بیشتر از معایب آن خواهد بود. جزئیات این طرح باید مشخص شود و جمع‌بندی آن پیرامون آن انجام شود تا اینکه در خلال سفر وزیر میراث فرهنگی مطرح شود.

وی با اشاره به موزه بزرگ اصفهان، توضیح داد: در فضای میراث فرهنگی موزه بزرگ اصفهان در محل کارخانه ریسباف، باید با وزیر مطرح شود. این محل با وزارت راه و شهرسازی و بانک ملی درگیر است و می‌توان با مکاتبه با دولت آن را به نتیجه رساند.

طغیانی افزود: ارگان‌های بزرگ و متمول، اماکن مناسب را خریداری و اقدام به تأسیس موزه‌های تخصصی کنند؛ به عنوان مثال فولاد در راستای مسئولیت‌های اجتماعی اقدام به تأسیس موزه تخصصی فولاد کنند.

نماینده مردم اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چالش‌های موجود در بازار تاریخی اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: وضعیت برخی سراها و تیمچه‌های تاریخی بازار اصفهان بسیار نامطلوب است. به دلیل آرامی و ارزانی برخی آن‌ها شغل‌های نامرتبط با روح تاریخی این فضا به آنجا آمده و امکان توسعه آن‌ها وجود ندارد. باید شهرداری اقدام به تهیه طرحی برای رونق دهی به بازار انجام دهد و بعد از رونق دهی به این سراها و تیمچه‌ها برای تبدیل وضعیت آن‌ها فکری شود.

درآمدهای بناهای تاریخی هر استان به همان محل بازگردد

همچنین علی کامیابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این جلسه، گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که همانند گذشته، درآمد حاصل از بلیط‌فروشی و دیگر درآمدهای میراث فرهنگی به ادارات همان شهر برگردد. در حال حاضر یک دهم درآمدهای حاصل از بناهای تاریخی اصفهان به اداره‌کل میراث فرهنگی استان باز می‌گردد

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز اظهار داشت: پیشنهاد داریم که درصدی از عوارض آلاینده‌ها برای میراث فرهنگی اخذ شود، زیرا آلاینده‌ها به آثار تاریخی آسیب وارد می‌کنند. دستگاه‌ها درباره موضوعاتی مثل میراث فرهنگی باید مکلف شوند و با پیشنهاد نمی‌شود کار را پیش برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا