آموزش و پرورشاجتماعی

صرفه‌جویی در مصرف انرژی از مباحث اصلی مدارس سبز

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: «صرفه جویی در مصرف انرژی»، از مباحث اصلی ساخت مدارس با الگوی «مدیریت سبز» است.

ناظم نیوز: به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهراله رخشانی‌مهر در بازدید از پروژه «مدرسه شهید عباسی منطقه ۵تهران» که با رویکرد مدیریت سبز درحال ساخت است، افزود: علاوه بر این که چندین پروژه آموزشی با مدیریت سبز در دست اجرا است، در تعمیرات اساسی مدارس نیز به این موضوع و اجرای بخشی از شاخص های مدیریت سبز خواهیم پرداخت.
وی افزود: اداره کل نوسازی مدارس استان تهران در ساخت مدرسه با رویکرد مدیریت سبز، پیشگام است و پیش از این نیز مدرسه‌ای در منطقه پنج تهران، از محل تعمیرات اساسی به یک مدرسه با بهره مندی از شاخص‌های مدیریت سبز تبدیل و کار فاخر و ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بیان کرد: متأسفانه در کشور در حوزه مدیریت سبز، هیچ محتوای مدون و شاخصی وجود نداشت و باید محتوا و دستورالعملی را در این زمینه آماده می‌کردیم. مجموعه محتوایی با همکاری دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شیراز، تعریف و آماده شد که در نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه در دست بررسی است و بعد از تأیید به صورت آیین نامه و دستورالعمل ارائه خواهد شد.
رخشانی مهر گفت: طرح ساخت مدارس با رویکرد مدیریت سبز باید در کشور تعمیم یافته و تعداد این مدارس افزایش یابد. اگرچه ممکن است هزینه تمام شده بنا، نسبت به بناهای معمولی در ظاهر بیشتر باشد، اما صرفه‌جویی که در مصرف انرژی اتفاق می‌افتد و بحث‌های تربیتی که قرار است در این مدارس وجود داشته باشد، این هزینه‌ها را جبران خواهد کرد.در عین حال هر چند که تعداد این مدارس و حجم موارد مصرفی آن افزایش پیدا کند، به طور طبیعی هزینه تمام شده بنا هم کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: به منظور فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ‌ایثار و شهادت، نام‌مدارس با رویکرد مدیریت سبز با نام شهدا مزین می شوند تا آموزه های تربیتی نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، با تقدیر از اقدامات ۶ ماه اخیر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در اجرای پروژه‌های ویژه و شاخص گفت: در این مدت دو طرح بزرگ در اردوگاه شهید باهنر از جمله مقاوم‌سازی عمارت ۱۴۰ساله این اردوگاه که چند سالی نیمه تمام باقی مانده بود، به اتمام رسید که کار ارزشمند و فاخری است. همچنین قرار است پروژه‌ شاخصی به مناسبت سوم خرداد، در منطقه ۱۰ آموزش و پرورش شهر تهران افتتاح شود.
مدرسه ۱۸ کلاسه شهید عباسی با رویکرد مدیریت سبز در زمینی به مساحت ۳هزار و ۵۰۰مترمربع با زیربنای ۷هزار متر در چهار طبقه دارای سه کارگاه، ۲ آزمایشگاه، استخر و سایر فضاهای مورد نیاز است‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا