تجارت

روزانه ۲ هزار دستگاه تلویزیون قاچاق به کشور وارد می‌شود

ناظم نیوز: دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور با اشاره به واردات روزانه نزدیک به ۲ هزار دستگاه تلویزیون قاچاق به کشور، گفت: تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با محصولات قاچاق را ندارند.
«محمدرضا شهیدی»  افزود: در سه ماهه نخست امسال بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته این مقام صنفی، حدود ۱۵۰ مدل تلویزیون در اندازه های مختلف از ۳۲ تا ۷۵ اینچ در کشور تولید می‌شود و ۱۴ کارخانه با برندهای مختلف در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
وی، قاچاق را مهمترین معضل کنونی صنعت تلویزیون‌سازی کشور عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید این محصول سالیانه سه‌میلیون دستگاه است، در حالی که تولید عملی به ۱.۵ میلیون دستگاه می‌رسد.
شهیدی ادامه‌داد: با توجه به مصرف سالیانه ۲.۲ تا ۲.۴ میلیون دستگاهی تلویزیون، حدود ۷۰۰ هزار دستگاه (روزانه نزدیک به ۲ هزار دستگاه) از نیاز بازار از طریق قاچاق تامین می‌شود.
وی با یادآوری پرداخت انواع مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تکلیفی، مالیات بر سود، مالیات بر فروش، همچنین عوارض دولتی، سود گمرکی و بیمه، تصریح‌کرد: تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با قاچاقچیان که هیچ‌یک از این موارد را پرداخت نمی‌کنند را ندارند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور ادامه‌داد: امروز قاچاقچیان، ضمن خارج کردن اقلام یارانه‌ای کشور همچون سوخت، دارو، کالاهای اساسی و غیره از مرزها، اقلامی نظیر تلویزیون به کشور وارد می‌کنند، یعنی «قاچاق دوسر» انجام می‌دهند بنابراین واردات قاچاق با ارزی به مراتب ارزان‌تر از دلار نیمایی تولیدکنندگان تمام می‌شود.
وی از وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازارها به‌ویژه بازارهای پایتخت و ضعف نظارت‌ها در این زمینه انتقاد کرد و گفت: از آنجایی که قاچاچیان کالاهای خود را به مردم فروخته و ریال دریافت می‌کنند، تراکنش ‌های بانکی‌شان هم قابل رصد است.
شهیدی بیان‌داشت: ارسال روزانه هزاران پیامک خرید لوازم‌خانگی ارزان از بانه و دیگر شهرها به مردم و فعالیت شدید واردکنندگان قاچاق در فضای مجازی، دلالت بر همین موضوع دارد و بر این اساس، انتظار نظارت بیشتری از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور حمایت از تولید ملی داریم یا دست‌کم باید شرایط برای تولیدکنندگان داخلی رقابتی‌تر شود.
وی پیش‌بینی کرد:‌ در حوزه تولید تلویزیون امسال با جهشی ۳۰ درصدی در مقایسه با سال ۹۹، بین ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون دستگاه از این محصول تولید شود که البته تحقق این مهم، منوط به تامین ارز برای خرید مواد اولیه و همچنین مبارزه با قاچاق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا