اجتماعیمحیط زیست

توسعه ۴۵ درصدی فضای سبز در شرکت فولاد مبارکه

سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه به تشریح عملکرد زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه پرداخت و اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از صنایع پرمصرف انرژی از سال ۱۳۷۷ با تشکیل کمیته عالی انرژی، سیاست تامین انرژی پایدار در این شرکت را هدف گذاری کرد. رویکرد دیگر این کمیته، سیاست گذاری در راستای ارتقاء شاخص های مصرف انرژی شرکت فولاد مبارکه منطبق با استانداردهای روز دنیا بوده است.

ناظم نیوز: وی با اشاره به بهینه سازی شاخص های مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت در شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: حفظ شاخص های زیست محیطی و استقرار پایش نظام های مدیریت انرژی از دیگر اقدامات زیست محیطی این شرکت است.
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در توضیح اقدامات زیست محیطی این شرکت در سالهای اخیر گفت: از سال ۹۴ شرکت فولاد مبارکه موفق به دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی شده است و باید این نکته را مدنظر قرار داد که پایش انرژی توسط شرکت های بین المللی کار آسانی نیست و به کنترل، پایش و رصد کامل مصرف انرژی در تمام مراحل فرایند تولید فولاد وابسته است.
وی به توسعه فضای سبز به عنوان یکی از پارامترهای زیست محیطی در شرکت فولاد مبارکه هم اشاره ای کرد و گفت: حدود ۱۶ کیلومترمربع از مساحت ۳۵ کیلومترمربعی شرکت فولاد مبارکه به فضای سبز اختصاص یافته است یعنی چیزی در حدود ۴۴ تا ۴۵ درصد کل مساحت فولاد مبارکه به فضای سبز اختصاص پیدا کرده است و توسعه فضای سبز با انواع گونه های گیاهی از بدو تاسیس این شرکت در دستور کار قرار گرفته که سالیانه هزینه نگهداری این فضای سبز بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان است.
در ادامه مدرسی فر به اقدامات سازنده شرکت فولاد مبارکه در راستای کاهش آلودگی منابع خاکی پرداخت و گفت: تمام پسماندهای شرکت فولادمبارکه شناسنامه دار هستند و نظارت دقیقی و برخط (آنلاین) توسط سازمان محیط زیست کشور بر روی چرخه و بازگشت و دفن این پسماندها به طبیعت انجام می شود. وی به طرح های زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه در آینده نزدیک پرداخت و اظهار کرد: پروژه‌های متعددی در کاهش مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه اجرا شده است و در طرح های آتی درصدد هستیم میزان مصرف آب در فرایندهای تولیدی را کاهش دهیم که به جایگزینی برج‌های هیبریدی می توان اشاره کرد که مناقصه آن در حال برگزاری است و امیدواریم تا یک ماه آینده کلنگ زنی شود چراکه این پروژه می تواند به کاهش یک میلیون مترمکعب آب در سال در واحد احیاء مستقیم بیانجامد.
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: طرح دیگری که بر کاهش مصرف آب در فرایند تولید در واحد ریخته گری متمرکز است هم به زودی به مناقصه گذاشته می شود. پروژه های کاهش هدررفت آب با تعویض سیستم های فرسوده آبرسانی هم در دست اقدام است و تاکنون ۵۰ کیلومتر از این خطوط تعویض شده است و جمع آوری آبهای سطحی و بارشی در حوضچه های تعبیه شده هم از برنامه های آینده شرکت فولاد مبارکه در خصوص کاهش مصرف آب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا