اجتماعیسلامت

ضرر ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی مصرف دخانیات به کشور!

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برآوردها نشان می‌دهد دخانیات سالانه بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر می‌زند.

ناظم نیوز: علیرضا رییسی روز گذشته(چهارشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات ( ۴ تا ۱۰ خرداد) که بصورت مجازی برگزار شد، با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان طی هشت سال گذشته در کشور افزود: هزینه های مستقیم بخش سلامت سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم هزینه‌های غیرمستقیم مانند از کارافتادگی و بیماری‌هایی که دخانیات ایجاد می کند را در نظر بگیریم، ۷۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود، در مجموع دخانیات ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر می‌زند.
وی با بیان اینکه مصرف این ماده دخانی میان زنان ایرانی بالا است اظهار داشت: یکی از علل افزایش گرایش زنان بویژه جوانان برای اشتیاق به مصرف قلیان وجود تنباکوهای معطر است که بسیار خطرناک بوده و جای تاسف دارد، لازم است برای جلوگیری از این مساله برنامه هایی در دست اجرا باشد.
رییسی با بیان اینکه سال ۹۶ در دیوان عدالت اداری واردات تنباکوهای معطر ممنوع شد، تاکید کرد: اما این رای دیوان عدالت اداری به اجرا در نیامد و باید در مقابل مافیای دخانیات ایستادگی کرد و این قانون بر زمین مانده را به اجرا در آورد تا شاهد افزایش روز افزون مصرف قلیان در کشور نباشیم.
رئیسی ادامه داد: بیماری کرونا در یک و سال نیم گذشته، جان بیش از سه میلیون نفر را گرفت اما دخانیات سالانه هشت میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد و هنوز مافیای دخانیات به کار خود مشغول بوده و خسارت های زیادی را از لحاظ مادی و جانی به جامعه وارد می کنند.
معاون وزیر بهداشت، در آمد سالانه حاصل از دخانیات را در کشور ۲۵ هزار میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: سالانه ۵۹ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید و ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می شود و این ماده دخانی تنها محصولی است که ارزان بوده و صف هم ندارد.
رییسی با بیان اینکه بسته‌بندی‌های زیبا و تمیز مشتریان مصرف دخانیات را به خود جلب می کند، گفت: در بحث بسته‌بندی ما قانون داریم و به صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد که بسته بندی‌ها ساده و یک دست باشد، اما می‌بینیم که جعبه‌های سیگار را زیبا می‌چینند و این جوانان را جذب می‌کند در حالیکه این کار، جزو دستورالعمل‌های جهانی است .
وی تصریح کرد: متاسفانه در فیلم ها و سریال ها نیز قهرمانان فیلم سیگار می کشند و این کار به تصور اشتباه نشان از هوش ، قدرت و استعداد شخصیت اصلی فیلم دارد یا اینکه فردی که دچار افسردگی است، می تواند سیگار مصرف کند در حالیکه این مسایل تصورات کاذب است و در ذهن مخاطب نقش می بندد.
معاون وزیر بهداشت به موضوع اخذ مالیات زیاد برای دخانیات اشاره کرد و اظهار داشت: باید مالیات بیشتری برای دخانیات از جمله سیگار و تنباکو قلیان اعمال شود و این پول باید برای حوزه سلامت هزینه شود ولی در سه سال اخیر هیچ پولی از مالیات برای این بخش تعلق نگرفته است.
رییسی ادامه داد: فروش سیگار به صورت نخی نیز از مشکلات اساسی است و به دلیل آنکه ارزان است، اگر دانش آموزی از مدرسه بیرون می آید می تواند راحت سیگار بخرد و به افراد زیر ۱۸ سال هم فروخته می شود.
وی با اشاره به اینکه دستور حمایتی برای جمع آوری قلیان سراها از سوی دادستانی صادر شده که در مقابله با کرونا کمک زیادی به ما کرد، گفت: دود وارد شده ناشی از استعمال قلیان به بدن موجب خشک شدن حنجره و سبب تکثیر ویروس کرونا می شود و علاوه بر آن استفاده چند نفره از قلیان هم مشکلات متعددی به بار می‌آورد، برخی فضاها به صورت زیر زمینی در حال فعالیت هستند. در پایان سال ۹۸، ۲۲ هزار واحد صنفی عرضه کننده قلیان وجود داشته که به ۲۹۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است.
رئیسی تاکید کرد: تنباکوهای معطر بسیار خطرناک است و ۷ هزار ماده شیمیایی در این ترکیبات است که ۷۰ ماده آن سرطان زا و ۴۰۰ ماده سمی در آن وجود دارد.
او ادامه داد: در سال ۹۴، ۷ واحد تولید کننده دخانیات وجود داشت که در سال ۹۹ به ۲۳ واحد رسید این یعنی شمار این واحد های تولیدی ۴ برابر شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمک بسیاری به ما شده است و از دادستانی هم تشکر می کنم اما انتظار داریم رای بر زمین مانده دیوان عدالت را اجرایی کنند.
رییسی با اشاره به فروش داروهای مخدر در داروخانه ها گفت: برخی داروهای روانپزشکی و اعصاب در داروخانه ها به فروش می رسد که فروش این قبل داروها بدون نسخه در داروخانه ها ممنوع است و اگر برخی داروها در سوپرمارکت فروش برسد تخلف محض است. هر دارویی که نیاز به نسخه دارد خارج از نسخه تحویل داده شود جرم محرز است.
وی با اشاره به آمار مصرف دخانیات در میان دانش آموزان گفت: پیمایشی بنا به انجام بود تا دانش آموزان رصد شوند، مصرف دخانیات در دانش آموزان افزایشی نبوده است، اقدامات خوبی انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا