گردشگری

اختصاص شناور برای گردشگران تا نوروز در جزیره «هندورابی»

ناظم نیوز: معاون گردشگری کیش از اختصاص شناور برای گردشگران تا نوروز در جزیره «هندورابی» خبر داد.

مرتضی رمضانی گالشی معاون گردشگری منطقه آزاد کیش  درباره فعالیت‌های گردشگری در جزیره هندورابی و ساخت و سازهای انجام شده در این محل گفت: رویکرد ما در سازمان مناطق آزاد؛ سازه‌هایی است که ایراد و اشکالی در حوزه محیط زیست نداشته باشند. در یک دوره‌ای، فرودگاهی در جزیره هندورابی احداث شد که به نظر من ایراد داشت و نباید ساخته می‌شد. اما الان تا حدی پیش رفته است. بنابراین می‌توان از این فرودگاه در حوزه آموزش استفاده کرد. یعنی پروازهای سبک با رویکرد آموزشی در آنجا برقرار کرد.

وی افزود: در این محدوده کمپ‌هایی نیز ساخته شده که مدیریت آن بر عهده بخش خصوصی بود. بخش خصوصی توانایی انجام این کار را نیز داشت اما مدیریت‌های گذشته در سازمان مناطق آزاد علاقه‌ای به حمایت از بخش خصوصی نداشتند.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش ادامه داد: فعالیت در این جزیره از بخش خصوصی گرفته نشده است. هنوز این شرکت تحت قرارداد ما است و می‌تواند کار کند. فعالیت این شرکت در جزیره به نحوی نبوده که ترغیب به سرمایه گذاری باشد ولی ما آمادگی همکاری با آنها را داریم. در زمان مدیریت ما، مذاکراتی شد تا دوباره بخش خصوصی در جزیره فعالیت کند ولی برخی بر این نظر بودند که اول باید در جزیره، سرمایه گذاری در حوزه زیر ساخت‌ها انجام شود سپس برای جذب گردشگر اقدام کرد.

وی گفت: تا قبل از عید نوروز شناورهایی برای تردد گردشگران اختصاص خواهیم داشت تا همه علاقه مندان بتوانند از این جزیره دیدن کنند. قطعاً هنو ز نمی‌توانیم بگوییم که چند شناور در هفته می‌تواند به جزیره برود چون تعداد شناورها باید برای بخش خصوصی، توجیه اقتصادی داشته باشد. سرمایه گذاری در آنجا بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود. ما باید در این جزیره تورهای طبیعت گردی برگزار کنیم. چون این جزیره بزرگترین سایت لاکپشت خاورمیانه است. اداره محیط زیست در آنجا نمایندگی دارد ولی کافی نیست. نظرسازمان محیط زیست هم برای حضور گردشگران در جزیره مثبت است.

رمضانی بیان کرد: موافق ساخت هتل نیستیم ولی معتقدیم گردشگر باید از این جزیره دیدن کند و گردشگر خاص همراستا با محیط زیست به جزیره برود. حتی روستاییان جزیره هم در این راستا آموزش داده شود و توانمند سازی آنها را در حوزه بوم گردی مد نظر قرار داده‌ایم تا هیچ گونه تخریب و آلودگی محیط زیستی به سبب حضور گردشگران در جزیره بوجود نیاید.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با بیان اینکه مشکلات و آلودگی‌های محیط زیست در این جزیره به نفع نظام و کشور نیست گفت: اگر قرار است فضای جزیره آلوده شود اصلاً نباید درآنجا سرمایه گذاری کرد. اما اگر می‌خواهیم سرمایه گذاری کنیم بهتر است طبق طرح جامع پیش برود. در طرح جامع جزیره، بوم گردی و اکوتوریسم بیشتر مورد توجه قرار داده شده است. در این طرح جامع، سخنی درباره ساخت و سازهای جدیدی به میان نیامده است.

وی گفت: ما در جزیره هندورابی به دنبال سرمایه گذاری پاک وانرژی های تجدیدپذیر هستیم. همچنین در نظر داریم تا حمل و نقل در آنجا سنتی باشد. این رویکرد فعلی ما در سازمان مناطق آزاد است.

رمضانی درباره جزیره‌های فارور کوچک و بزرگ نیز گفت: جزیره فارور کوچک و وسعت کمی دارد. با این حال به دنبال این است که با رویکرد اکوتوریسم در آنجا نیز سرمایه گذاری با ملاحظاتی که دارد؛ انجام شود.

گفتنی است؛ جزیره هِندُرابی (هندورابی) یکی از جزایر ایرانی خلیج‌فارس است. این جزیره از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است و بسیاری این جزیره را گنج پنهان میان موج‌ها می‌دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا