گردشگری

بررسی مردم‌شناختی مصرف گیاهان دارویی

طرح پژوهشی بررسی مردم‌شناختی مصرف گیاهان دارویی، بر اساس اطلاعات عطاری‌های شهر زاهدان در پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ژیلا مشیری کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی و مجری طرح گفت: یکی از راه‌های پایدار درمان در فرهنگ ایرانی رجوع به عطاری‌ها است و عطاری‌ها، جایگاه مهمی در فرهنگ شفا و درمان ایرانیان دارند.

او افزود: با توجه به این جایگاه که تا کنون حفظ شده است، این مطالعه در قالب مضامین میراث ناملموس و پزشکی مردمی در دستور کار پژوهشکده مردم شناسی قرار گرفت.

این کارشناس خاطرنشان ساخت: این تحقیق بر روی ۸۰ عطاری در شهر زاهدان برای بررسی مصرف گیاهان دارویی از طریق عطاری‌ها در درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها انجام گرفته است.

مشیری با بیان‌اینکه ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه باز با عطاران و پرسشنامه و کسب اطلاعات از آن‌ها درباره نحوه درمان بیماری با گیاهان دارویی بوده است، افزود: براساس نتایج این تحقیق میانگین سنی افرادی که در عطاری‌ها مشغول به کار بوده‬ ‏اند، ۳۵ سال بوده که تنها حدود ۲ درصد از این افراد تحصیلات مرتبط با طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی داشته‬ ‏اند، در بقیه موارد یا این شغل از پدر به ارث برده شده یا علاقه شخصی بوده است.

مجری طرح پژوهشی بررسی مردم‌شناختی مصرف گیاهان دارویی مجری تصریح‌کرد:. شناخت، سلیقه و رویکرد جوامع به مصرف گیاهان دارویی و توجه به دیدگاه‌ها و پیشنهادهای مصرف‏‬ کنندگان گیاهان دارویی، می‌تواند راهنمای خوبی برای برنامه‬ ‏ریزان و سیاست‌گذاران صنعت دارویی کشور باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا