فوتبال ایرانورزش

گل گهر باشگاه خوبی است و دفاع کند/ به پرونده ویلموتس خوشبین نیستم

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، شهاب‌الدین عزیزی خادم پس از نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت علاوه بر پیگیری موضوعات اجرایی برای تیم‌های ملی فوتبال و ساماندهی مناسب برای فعالیت باشگاه‌های کشور مسائل حقوقی را با استفاده از مشاور حقوقی پیگیری کند.

از این رو غلامرضا رفیعی را برای دادن مشورت‌های حقوقی انتخاب کرد تا بتواند موضوعات جدی حوزه فدراسیون نظیر تأیید اساسنامه از سوی سیاسیون و همچنین پرونده‌های حقوقی را پیگیری کند.

غلامرضا رفیعی در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز، با اشاره به پرونده‌های حقوقی فراوان در فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اساسنامه از سوی مجلس شورای اسلامی صحبت کرد که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ناظم نیوز: اگر قرار باشد مهم‌ترین موضوع حقوقی روز فدراسیون را اعلام کنید چه مسأله‌ای است؟

– غلامرضا رفیعی: موضوعات و چالش‌های زیادی وجود دارد که واقعاً لزومی نمی‌دیدیم با جنجال و حاشیه و رسانه‌ای کردن بخواهیم پیش برویم. به هر حال مردم عزیز ایران علاقه ویژه‌ای به فوتبال دارند و وقتی روند موفقیت تیم‌های ملی را دوست دارند نباید با خبرهایی که در حال رسیدگی و پیگیری است کام آنها را بخواهیم تلخ کنیم یا ذهنشان را درگیر کنیم.

* بدون شک برای فدراسیون فوتبال مهم‌ترین بحث می‌تواند تأیید اساسنامه از سوی مجلس شورای اسلامی باشد.

– به هر حال یکی از موضوعات مهم که می‌تواند تأثیرگذاری زیادی برای فوتبال و آینده فدراسیون در جوامع بین‌المللی باشد همین موضوع است.

گل گهر باشگاه خوبی است و دفاع کند/ به پرونده ویلموتس خوشبین نیستم

* چرا اساسنامه این بار پس از تأیید هیأت دولت به مجلس شورای اسلامی سپرده شد؟

– دلیل آن مربوط به آئین نامه‌های فیفا است. برای اینکه در موارد پایانی اساسنامه جدید مورد تأیید فیفا ذکر شده است.

* البته تعدادی از نمایندگان مجلس هم از نامه سرگشاده شما درباره اساسنامه تعجب و آن را بی‌سوادی حقوقی تلقی کردند.

– لطف دوستان است. چه می‌توانم بگویم!

* چرا حالا فیفا روی بند یک اساسنامه که در آن ذکر شده است: «فدراسیون فوتبال نهاد عمومی غیر دولتی است» تا این حد حساس شده است؟

– بحث حساسیت نیست. فیفا فارغ از انواع دسته بندی‌های اشخاص حقوقی در نظام‌های حقوقی ملی، بر استقلال فدراسیون‌های ملی و عدم دخالت دولت‌ها در امور اداری و اجرایی و مدیریتی آنها پافشاری می‌کند. این بخشی از تعهدات فدراسیون‌های عضو فیفا است که عیناً در اساسنامه نیز هست.

* احساس می‌شود تأیید اساسنامه خیلی جدی پیگیری نمی‌شود و این موضوع با توجه به بحث‌هایی که بین فدراسیون و نمایندگان مطرح می‌شود، کار را برای فوتبال خطرناک می‌کند.

– ببینید ما در مملکتی زندگی می‌کنیم که تمام نهادها باید طبق قوانین پیشروی کنند. هیأت عمومی دیوان اداری بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون و با استناد به ماده ۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، دیگر فدراسیون فوتبال را جزو نهادهای عمومی غیردولتی نمی‌داند.

* پس دلیل تأخیر در تأیید اساسنامه فعلی از سوی مجلس چیست؟

– نمی‌دانم.

* با این حساب احتمالا باید خودتان را برای راضی کردن جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در صورت عدم پذیرش اساسنامه از سوی مجلس آماده باید کنید.

– بر هیچکس پوشیده نیست مجلس شورای اسلامی قوه مقننه کشور است اما فدراسیون فوتبال با توجه به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری جز نهادهای عمومی غیر دولتی نیست مگر اینکه قوه مقننه با وضع قانونی جدید، خلاف آن رأی اقدام کند.

* چرا آقای احمدرضا براتی عضو هیأت رئیسه فدراسیون از ادامه روند تأیید اساسنامه خارج شد و امور حقوقی را دیگر انجام نمی‌دهد؟

– بهتر است از خودش بپرسید. من کار کسی را انجام نمی‌دهم. امور حقوقی را رئیس دپارتمان حقوقی فدراسیون به عنوان یکی از مدیران فدراسیون انجام می‌دهد. اگر به مشاوره من احتیاج داشته باشند نظر مشورتی ام را اعلام می‌کنم.

گل گهر باشگاه خوبی است و دفاع کند/ به پرونده ویلموتس خوشبین نیستم

* پس هیچ اختلاف نظری با براتی نداشتید؟

– امور کاری ما متفاوت بود. اختلاف نظر معنایی ندارد.

* آیا نباید این موضوع را به پرونده‌هایی نظیر مارک ویلموتس یا روند تأیید اساسنامه ربط داد؟

– به هیچ وجه. نه این موضوعات بلکه به هیچ موضوع دیگری ارتباط ندارد. ما اختلافی نداریم.

* البته غیر از آقای براتی که استعفایش شبهه داشت، مهرداد سراجی دیگر عضو هیأت مدیره نیز سوالاتی را درباره شفافیت‌های مالی داشت که گویا بی پاسخ مانده است.

– من در امور هیأت رئیسه و مالی صاحب‌نظر و مطلع نیستم.

* به نظرتان در دفاع اولیه مربوط به پرونده مارک ویلموتس در دوران مدیریت قبلی فدراسیون قصور و کوتاهی شده است؟

– این یک موضوع کاملاً فنی و حقوقی است. نمی‌توان به سادگی درباره آن نظر داد.

* آیا خوشبین به تغییر حکم هستید؟

خوشبین نیستم. اما با توجه به تلاش‌های تیم وکلای ایرانی و اسپانیایی فدراسیون، امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد. به خودم اجازه نمی‌دهم مردم را بی جهت خوشبین کنم و وعده‌ای بدهم. پرونده از قبل در جریان بوده و نقش من صرفاً کمک به تیم حقوقی است.

* درباره حاشیه‌های مربوط به دیدار ایران و ونزوئلا که مربوط به حق تبلیغات محیطی است چه نظری دارید؟

پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است و نمی‌توان درباره آن نظری داد.

* چرا این پرونده در فیفا مورد بررسی قرار نگرفت و مستقیم در دادگاه عالی ورزش مطرح شده است؟

– در قرارداد ذکر شده است دادگاه عالی ورزش مرجع رسیدگی به این پرونده است. دوستان هرچه می‌خواهند می‌گویند اما واقعا بهتر است با اتحاد و انسجام ملی کار را پیش ببریم.

* آیا افراد ایرانی در این شکایت و درخواست پول از فدراسیون فوتبال نقش داشته‌اند؟

طرف دعوا چند شرکت خارجی یا تابعیت غیر ایرانی هستند. مشخصات آنها در مقدمه قرارداد و شکایت تسلیمی به CAS ذکر شده است. جزئیات آن را اکنون نمی‌توان بیان کرد چون‌که درگیر پرونده هستیم.

* آیا شما درباره طلب‌های ایران در فیفا اطلاعاتی دارید؟

– منابع مالی نزد فیفا داریم اما تحریم‌ها سبب عدم دریافت آن شده است؟

* میزان مطالبات ما چقدر است؟

– چند صد میلیارد تومان!

* شما به عنوان فردی مستقل و آگاه از قوانین فوتبالی درباره رأی مربوط به پرونده بازیکن گابنی گل گهر سیرجان چه نظری دارید؟

– تصمیم گیرنده کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. سپس استیناف و دادگاه عالی ورزش اظهار نظر می‌کنند. گل گهر باشگاه خوبی است. امیدوارم از حق قانونی خودش برای تجدید نظر خواهی استفاده کرده و دفاع کنند. ارکان قضایی از یکدیگر مستقل هستند.

* فکر می‌کنید اتفاقات حاشیه‌ای اخیر در فدراسیون فوتبال ربطی به مسئولان قبلی این مجموعه در دوران ریاست مهدی تاج دارد؟

– نمی‌دانم؛ فرصت فکر کردن به آنها را ندارم. فقط امیدوارم همه برای موفقیت تیم‌های ملی تلاش کنیم. به همدیگر افترا نزنیم و به فکر منافع فوتبال ایران باشیم. دنبال عیب‌جویی و انتقام‌گیری نباشیم. مرزی بین موضوعات و اختلافات شخصی با موضوعات ملی قائل شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا