آموزش و پرورش

کمبود فضای آموزشی در حال پیگیری است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ارتقای مدیریت آموزشگاهی، مهم‌ترین رکن و ستون تحول در برنامه تحولی نظام آموزش و پرورش استثنایی است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی در نشست با مدیران مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری استان کردستان که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: در سیاست‌های تحولی جدید آموزش و پرورش استثنایی، مدیران مدارس باید به‌عنوان مهم‌ترین رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت، شرایط را در مدارس به‌گونه‌ای فراهم کنند که معلمان بتوانند برنامه‌های تحولی خود را در کلاس درس پیاده کنند و در همین راستا در برنامه تحولی چهار ساله سازمان آموزش و پرورش استثنایی موضوع توانمندسازی، انگیزه‌بخشی و تفویض اختیار به مدیران مدارس استثنایی دیده شده است.

وی با بیان این که رویکرد آموزش و پرورش استثنایی این است که «مدیریت آموزشگاهی» به سمت یک الگوی مشارکتی پیش رود، گفت: در این الگوی مشارکتی همه ارکان تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین بر روی آن‌ها تأکید شده است، در مدیریت و امور اداره مدرسه، نقش آفرین خواهند بود.

طریفی حسینی تصریح کرد: مدیران مدارس نیازمند تعامل توأمان با ادارات آموزش و پرورش عادی و آموزش و پرورش استثنایی هستند.

وی افزود: مدیران مدارس باید با تفکر راهبردی، مشارکت حداکثری و برنامه‌ریزی، زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را فراهم کنند و با استفاده از ظرفیت آئین‌نامه اجرایی مدارس در «مدیریت محلی» نقش‌آفرینی کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از اولویت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی را ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی درون و برون دستگاهی دانست و گفت: برای ارائه خدمات توان‌بخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه باید تقسیم کار ملی صورت بگیرد و از خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، سازمان بهزیستی و بیمه‌ها برای ارائه این خدمات استفاده شود.

وی در خصوص کمبود نیروی توان‌بخشی و فضای آموزشی گفت: آئین‌نامه ضوابط درجه‌بندی مدارس استثنایی تدوین‌شده است تا از این طریق مشکل جذب نیروهای توان‌بخشی حل شود و موضوع کمبود فضای آموزشی از طریق سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در حال پیگیری است.

طریفی حسینی با بیان این‌که یکی از برنامه‌های این سازمان ارتقای مأموریتی «مراکز مشکلات ویژه یادگیری» است، گفت: با مصوبه شورای آموزش و پرورش استثنایی سه گروه «دانش آموزان با اختلال بیش فعالی و نقص توجه»، «دانش آموزان دارای مشکلات گفتاری» و «دانش آموزان طیف اوتیسم به عنوان یک گروه مستقل» تحت پوشش این سازمان قرار خواهند گفت و با توسعه مأموریتی مراکز مشکلات ویژه یادگیری می‌توان خدماتی به این گروه از دانش آموزان ارائه داد.

وی در پایان خواستار هماهنگی هرچه بیشتر آموزش و پرورش عادی با آموزش و پرورش استثنایی شد و گفت: رسالت آموزش و پرورش استثنایی پرداختن به امور تخصصی آموزشی، توان‌بخشی و پرورشی است و شرط موفقیت در این رسالت همکاری و تعامل نزدیک ادارات آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها با ادارات آموزش و پرورش استثنایی و مدارس استثنایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا