اجتماعی

کمبود داروهای خارجی عمل پیوند کلیه باعث سرگردانی بیماران شده است

ناظم نیوز: به مناسبت روز جهانی کلیه گردهمایی مدیران انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران برگزار گردید.

به گزارش ناظم نیوز،سرکار خانم دکتر اعظم پناهی مهر عیسی لو مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران صبح امروز در گردهمایی مدیران این انجمن، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: به دلسوزان عرصه سلامت که هدفی جز کاستن درد و رنج بیماران، بخصوص بیماران کلیوی و دیالیزی ندارند خدا قوت می گویم و موفقیت و سربلندی برایشان آرزومندم.

سرکار خانم دکتر اعظم پناهی مهر عیسی لو مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران افزود: بیماران پیوند کلیه مشکلات دارویی دارند، علیرغم اعلام مسئولان درخصوص وجود دارو در بازار بیماران پیوند کلیه این روزها مشکلات دارویی داشته و در مضیقه قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: هدف از این گردهمایی بررسی مشکلات دارویی و درمانی بیماران کلیوی است که مصادف شده است با روز جهانی کلیه. این روزها متاسفانه بیماران از نظر دارویی دچار مشکلاتی شده اند و سرگردان شده اند.
دکتر پناهی مهر خاطرنشان کرد: داروهای خارجی کمتر وجود داشته و برای برخی از بیماران داروهای مورد نیازشان کمیاب شده است. البته مدیران وزارت بهداشت هم دلایلی ارایه کرده اند اما از سوی دیگر تکلیف بیمارانی که ۲۰ سال است دارویی مصرف می کنند و امروز در دسترسشان نیست مشخص نیست.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران افزودند: از سوی دیگر سطح حمایتی بیمه ها افزایش نداشته است در حالی که داروها افزایش قیمت دارند و این امر باعث شده است که بیماران در کنار مشکلات بیماری و درد و رنج ناشی از بیماری، درد و رنج ناشی از نبود دارو هم به جانشان تحمیل می شود.
وی افزود: مسئولان می گویند داروی بیماران کلیوی در بازار وجود دارد اما بیماران در مراجعه به ما می گویند دارو نیست. در برخی موارد هم که دارو هست داروی ایرانی است که در برخی از بیماران حساسیت ایجاد می کند و برایشان قابل استفاده نیست.
دکتر پناهی مهر عیسی لو تصریح کرد: در ماه جاری سه مورد پیوند کلیه در لیست اجرا داشتیم که دو مورد آنها از پیوند منصرف شدند و زمانی که از آنها دلیل انصرافشان را جویا شدیم عنوان کردند که از نبود دارو هراس داشته و همین امر آنها را از انجام پیوند منصرف کرده اند.
در این مراسم حضرت آیت الله دری نجف آبادی رییس هیات امنای انجمن به اهمیت مشکلات دارویی بیماران کلیوی اشاره و خاطرنشان کردند جامعه، دولت، مجلس، خیرین، نهادها و اشخاص همگی در برابر برخی از بیماری ها و بیماران وظیفه دارند دری نجف آبادی ادامه داد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی که سیاست های کلی حوزه سلامت نوشته شد بندهای خوبی در آن دیده شد که نسخه جامعی برای حوزه سلامت محسوب می شود. در حوزه پیشگیری، بهداشت، آموزش و به طور کلی همه بخش ها موضوعات خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در این مراسم جناب آقای دکتر سیم فروش مشاور وزیر بهداشت با اهمیت شمردن پیوند کلیه از فرد زنده به زنده تاکید کردند: اعضای متوفیان مرگ مغزی جوابگوی نیاز بیماران پیوند کلیه نیست به طوری که در حال حاضر ۳ هزار نفر در صف پیوند کلیه هستند و در بهترین شرایط تا سه سال دیگر می توانند به عمل پیوند کلیه امیدوار باشند. لذا توجه و حمایت مالی مسئولین ذیربط و رسانه ها از اهدا کنندگان کلیه الزامیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا