بانک

کلمه چکاد را می‌توان مخففی از عبارت چک امن دیجیتال دانست

ناظم نیوز : این چک بخشی از الزامات مربوط به تبصره ماده یک قانون اصلاح نحوه صدور چک محسوب می‌شود. سامانه چکاد بانک صادرات ایران نیز وظیفه رسیدگی به کلیه امور مرتبط با این چک را برعهده دارد. در واقع، این سامانه یک راهکار مناسب برای تسریع روند اصلاح نحوه صدور چک به شمار می‌آید.

به گزارش ناظم نیوز : در گذشته همواره از چک‌های کاغذی برای انتقال پول استفاده می‌شد. جالب اینجا است که اسکناس نیز نوعی چک نقد محسوب می‌شود. اگرچه چک‌های کاغذی مزایای خاصی دارند، اما مخاطرات استفاده از آن‌ها بسیار بیشتر است. برای مثال، کوچک‌ترین خط‌خوردگی ممکن است موجب سلب اعتبار چک مد نظر شود.
با کمک سامانه چکاد مخصوص بانک صادرات ایران، کاربرانی که برای انتقال پول به صورت روزانه از چک بهره می‌برند، دیگر با مشکلات زمانبر مواجه نمی‌شوند. چک‌های دیجیتال کارکردی مشابه چک‌های کاغذی دارند، با این تفاوت که میزان امنیت آن‌ها افزایش یافته است. در ادامه اطلاعات و جزییات بیشتری درباره «چکاد» می خوانید.

تغییر در روش استفاده از چک
سامانه چکاد بانک صادرات ایران ۲۱ آبان‌ ماه ۱۴۰۱ راه اندازی شد. در این تاریخ، اولین چک دیجیتال کشور صادر شد. این ابزار نوین یک راهکار اساسی جهت اصلاح روند بهره‌گیری از چک به شمار می‌آید که می‌تواند زیرساخت‌های جدیدی را در صنعت بانکداری کشور ایجاد کند.
استفاده از چک‌های دیجیتال تنها مختص ایران نیست. کشورهای مختلف اروپایی از نخستین سال‌های ظهور اینترنت و بحث اینترنت بانک به سمت به‌کارگیری این نوع چک‌ها حرکت کردند. چک‌های دیجیتال را می‌توان فرزند خلف چک‌های سنتی دانست؛ زیرا این چک‌ها علاوه بر قابلیت‌های کلی چک‌های کاغذی، مزایای مختلف نیز دارند.
امنیت بالا
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چک‌های دیجیتال و به طور کلی، سامانه چکاد بانک صادرات ایران امنیت بالای این سیستم است. سیستم‌های بانکی مدرن باید امنیت بالایی در برابر حملات مختلف اینترنتی داشته باشند تا مشکلی برای دارایی کاربران ایجاد نشود.
چک‌های سنتی تنها روی یک برگ کاغذ تحویل کاربر می‌شوند. تفاوتی ندارد روی چک‌های مذکور از چه تعداد هولوگرام و سایر علائم امنیتی کمک گرفته شود؛ زیرا در هر حال، این چک‌ها قابل جعل هستند. چک‌های دیجیتال از لحظه صادر شدن چک تا لحظه وصول، به صورت کاملاً آنی در سیستم الکترونیکی بانک ثبت و ضبط می‌شوند. در واقع، امکان ندارد که بتوان با ورود به سیستم بانکداری الکترونیکی چکی جعلی و دروغین را ایجاد کرد.
دلیل این امر را می‌توان با تکنولوژي‌های فوق‌العاده پیشرفته سیستم بانکداری الکترونیکی بانک صادرات ایران مرتبط دانست. هر چک دیجیتال دارای یک شناسه ویژه است. این شناسه به عنوان کد اصلی چک دیجیتال محسوب می‌شود که تنها در اختیار سیستم بانکداری الکترونیکی است.

جلوگیری از مصرف کاغذ
برای استفاده از چک‌های سنتی نیاز به تولید کاغذ و چاپ روی آن است. چک‌های سنتی پس از وصول کارایی خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توان از آن‌ها بهره برد. به طبع، در چنین شرایطی هر ساله مقدار بسیار زیادی کاغذ هدر می‌رود.
چک‌های دیجیتال به هیچ عنوان نیازی به کاغذ ندارند؛ زیرا کلیه فرایند وصول چک توسط سامانه چکاد بانک صادرات ایران بررسی می‌شود و حتی برای صدور چک نیز دیگر نیازی به دسته‌ چک وجود ندارد.
این روند گزینه فوق‌العاده مناسبی برای حذف کاغذ از روند صدور چک محسوب می‌شود. این سامانه نقش مهمی را در حفظ محیط‌زیست ایفا می‌کند، اما این امر به معنای حذف ناگهانی چک‌های کاغذی نیست؛ چون جایگزینی چک‌های سنتی با چک‌های الکترونیکی بدون کاغذ یک فرایند پیچیده و زمان‌بر است.
سرعت بسیار بالا
پس از صدور چک‌های سنتی، دارنده چک باید در موعد مقرر به بانک مربوطه مراجعه کند و پس از طی مراحل اداری مختلف، اسناد شناسایی خود را به باجه‌دار تحویل دهد تا در صورت تکمیل تمامی فرم‌ها چک وصول شود. این در حالی است که چک‌های دیجیتال چه در هنگام صدور و چه در هنگام وصول سرعت فوق‌العاده بالایی نسبت به چک‌های سنتی دارند. این سرعت را می‌توان مدیون سامانه الکترونیکی و انتقال اطلاعات به صورت بسته‌های داده‌ای دانست.

خدماتی سامانه چکاد بانک صادرات ایران؟
این سامانه به نحوی طراحی شده است که بتواند پاسخگوی تمامی نیازمندی‌ مشترکان بانک صادرات باشد. کاربران می‌توانند در سامانه چکاد بانک صادرات ایران مواردی همچون درخواست صدور دسته‌ چک الکترونیکی، انتقال دسته ‌چک الکترونیکی، وصول چک و … را تنها با استفاده از یک دستگاه متصل به اینترنت انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا