تجارت

پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان تدوین می‌شود

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت از تهیه پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان دانشگاه‌های علوم پزشکی قبل از آغاز سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر حمید رضا اشراقی در نشست تهیه و تدوین پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: با توجه به تصویب و ابلاغ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» یکی از تکالیفی که برعهده وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه گذاشته شده است تهیه آیین نامه پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان است.

وی افزود: بر همین اساس اداره کل دانشجویی به عنوان متولی این موضوع به دنبال کسب نظرات کارشناسی صاحب نظران در این حوزه است.

اشراقی اضافه کرد: البته آیین نامه‌ای در بحث خوابگاه‌های دانشجویی و مقررات عمومی سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی وجود دارد که بیشتر در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی مجردان است، به همین جهت تلاش بر ایجاد آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان با رویکرد فرهنگی داریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: در این نشست نظرات ارایه شده در پیش‌نویسی تهیه و به شور و مشورت گذاشته شد تا به صورت تخصصی در خصوص بندهای این پیش‌نویس نظرات لازم اریه و به پیشنهادات پرداخته شود. سعی ما بر این است که با توجه به فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی، خوابگاه‌های متاهلی به لحاظ المان‌های عمرانی، ساخت سازه و شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی و روانشناسی مد نظر قرار بگیرد.

وی خطاب به دانشجویان متاهل در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ساکنان خوابگاه‌های دانشجویانی، افراد تحصیل کرده و دانشجو هستند که یا یک نفر از زوجین و یا هر دو تن در حال گذراندن دوران دانشجویی خود هستند، سعی ما بر این است که در دوران دانشجویی که از این خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند، موضوعات مهمی از باب بوم‌شناسی، بوم‌زیستی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی مد نظر قرار گیرد و دسترسی لازم به تفریحاتی برای فرزندان آنها وجود داشته باشد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در طول ماه‌های آینده و قبل از پایان سال ۱۴۰۰، پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را نهایی و به صورت آیین‌نامه مصوب شده به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم، گفت: در حال حاضر حدود ۳۴ هزار و ۶۰۰ دانشجوی متاهل در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به کسب علم هستند که برای این تعداد حدود ۷۹۴ سوئیت خوابگاه متاهلی دیده شده است.

وزارت بهداشت و وزارت علوم را متعهد به تامین سالانه ۶ هزار واحد مسکونی برای دانشجویان متاهل هستند

وی گفت: هدف گذاری ما با توجه به ابلاغ طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که وزارت بهداشت و وزارت علوم را متعهد به تامین خوابگاه‌های متاهلی و وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متاهل می‌کند تامین سالانه شش هزار واحد مسکونی برای دانشجویان متاهل است.

اشراقی اضافه کرد: این مهم را با کمک گرفتن از وزارت مسکن و شهرسازی و ظرفیت طرح مسکن ملی تامین خواهیم کرد. جوانان ما آماده به ازدواج هستند و تجربه نشان داده است ازدواج‌های دانشجویی به نسبت دیگر ازدواج‌ها دارای پایداری بیشتری هستند از طرفی دانشجویان به عنوان جمعیت نخبه و هوشمند اجتماعی کشور نقش مهمی در تشکیل خانواده و نگهداری و پایا بودن ازدواج‌های دانشجویی دارند.

وی با بیان این‌که یکی از نیازمندی‌های تشکیل خانواده داشتن مسکن برای سکونت زوجین است، اظهار داشت: در دوران دانشجویی در برخی رشته‌ها خصوصا رشته‌هایی که دانشجویان تلاش دارند تخصص خود را کسب کنند، حدود ۱۵ سال زمان نیاز است تا دانشجو دوران دانشجویی خود را بگذراند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: دانشجویان در این دوران در سنین ارزشمند بین ۱۸ تا ۳۲ سال قرار دارند که به دلیل این‌که تمام وقت خود را برای آموزش و امر پژوهش صرف می‌کنند، برای تامین هزینه مسکن زندگی متاهلی دچار مشکل می‌شوند و از امر مقدس ازدواج باز می‌مانند که تامین مسکن دانشجویان متاهل می‌تواند در رفع این مشکل قدمی ارزشمند باشد.

وی افزود: افراد زیادی در دانشگاه‌ها آمادگی تشکیل زندگی را دارند اما مبحث مسکن برای آنها نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند که تامین خوابگاه متاهلی دانشجویی می‌تواند بستر مناسب را برای ازدواج فراهم کند. این نکته را باید مد نظر داشت که دانشجویانی که در این سنین تشکیل خانواده می‌دهند جزء افرادی هستند که با علاقه بیشتری برای رشد و تعالی خانواده و جامعه هدف و مردم اقدام می‌کنند.

در این نشست نظرات کارشناسی جهت هر چه بهتر تدوین شده پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سوی حاضران در نشست مطرح شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا