اقتصادی

پیمانکار روس همکار ایرانی خود در ساخت نیروگاه سیریک را انتخاب کرد

بر اساس اطلاعات به دست آمده شرکت پیمانکار روس برای تکمیل پروژه نیروگاه سیریک از شرکت مهندسی مشاور نیمه دولتی ایرانی زیر مجموعه آستان قدس استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، یکی از پروژه‌های مورد توافق با روسیه برای استفاده از وام دولتی، نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک است که کلنگ آن پس از وقفه‌ای ۵ ساله در انتهای خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به زمین خورد. در واقع فرآیند ساخت نیروگاه سیریک بنا بود از سال ۱۳۹۵ با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی روس‌ها با مسئولیت شرکت تکنوپروم اکسپورت انجام شود، ولی تأخیر در عملیات سرمایه‌گذاری ساخت این نیروگاه زمینه تغییر شرکت سازنده را فراهم کرد.

این نیروگاه دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تأمین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تأمین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است. مدت زمان قرارداد تا تحویل دائمی نیروگاه ۵۵ ماه در نظر گرفته شده که سنکرون اولین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور حدود ۴۱ ماه پس از شروع قرارداد خواهد بود.

پس از سفر رئیس‌جمهور به روسیه فرآیند تأمین مالی پروژه‌هایی که پیشتر در قالب وام دولتی ۵ میلیارد یورویی تعریف شده بود، سرعت گرفت.

بر اساس اخبار به دست آمده شرکت کارفرمای روسی برای ساخت این نیروگاه از یک شرکت نیمه دولتی مهندسی مشاور ایرانی را که ارتباطی با آستان قدس دارد دعوت کرده است تا با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند.

در همین راستا بهنام خائفی‌نژاد، مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت برق حرارتی گفت: شرکت پیمانکار روس از ما خواست که شرکت‌هایی را برای مشاوره در زمینه طراحی به آنها معرفی کنیم و ما در این زمینه شرکت‌هایی را به آنها معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه این نیروگاه از دو بخش حرارتی و دریایی تشکیل شده است، افزود: در همین رابطه به نظر ما رسید شرکتی که سابقه مهندسی و مشاوره در این زمینه را داشته می‌تواند کمک کند و بر همین اساس ما ده شرکت با درجه یک را تأیید کردیم تا طرف روسی مجاز باشد از آن استفاده کند. یعنی با هزینه خودش با این‌ها قرارداد ببندد و در پروژه از آن‌ها استفاده کند. از این جهت این شرکت مشاور ایرانی نیمه دولتی از سویه روسیه انتخاب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا