گردشگری

هفته‌ای برای صنایع‌دستی با برنامه‌های ملی/نگرانی برای یک اثر ملی

رویدادهای ملی در حوزه صنایع دستی، برپایی نمایشگاه ملی در اصفهان، به نام زدن سند ارگ سمنان به نام دولت و تجاوز به عرصه کوشک ابرکوه یزد خبرهای حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی در این هفته بود.

ناظم نیوز:  در این هفته که مصادف با هفته صنایع دستی بود در هر شهر واستان کشور یک رویداد و نمایشگاه در این حوزه برگزار شد. رئیس شورای جهانی صنایع دستی نیز به همراه معاون صنایع دستی کشور به چند استان سفر کردند از جمله به شهر اصفهان به این دلیل که مهمترین برنامه صنایع دستی و نمایشگاه در آنجا برگزار شد.

بعد از آن مریم جلالی معاون صنایع دستی به شهر رشت رفت و همان جا در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: صنایع دستی موید و نماد تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کشورها، شهرها و مردمان باشد.

ثبت جهانی ۴ شهر ایران در حوزه صنایع دستی

وی با بیان اینکه صنایع دستی در سرفصل‌های زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش آفرین است، افزود: گلیم عنبران نمادی از فرهنگ، هنر و هویت ایرانی و اسلامی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه دولت رویکرد اقتصاد هویت بنیان را در پیش گرفته است، گفت: نگاه به صنایع دستی به عنوان نماد هویت بخشی و اصالت ایرانیان مناطق مختلف بویژه گیلان در بخش اقتصاد و درآمد بسیار حائز اهمیت است.

جلالی با اشاره به بازدید نیم روزه از صنایع دستی و گلیم عنبران محله آستارا بیان کرد: خانه‌های روستایی گیلان هرکدام نقش یک کارگاه صنایع دستی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر خانه ایرانی می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد، افزود: نگاه خانه و خانواده محور برای ترویج صنایع دستی مورد تاکید است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه صنایع دستی در ادبیات توسعه جایگاه ویژه دارد، گفت: ظرفیت‌های صنایع دستی ایران و گیلان باید به گفتمان و جریان سازی تبدیل شود.

ارائه کارت اعتباری خرید صنایع‌دستی در نمایشگاه ملی

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی گفت: کارت اعتباری خرید محصولات صنایع‌دستی در نمایشگاه ملی اصفهان ارائه می‌شود.

فرزاد اوجانی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته و با همکاری یکی از صندوق‌های کارآفرینی مبلغ ۳ میلیارد تومان اعتبار برای عملیاتی شدن طرح تحریک تقاضا در بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه به مناسبت گرامی‌داشت هفته صنایع‌دستی از بیستم خرداد روز جهانی صنایع‌دستی در باغ موزه چهلستون اصفهان با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد و تا ۲۵ خرداد ماه دایر خواهد بود.

اوجانی افزود: بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌توانند با مراجعه به غرفه صندوق کارآفرینی با ارائه مدارک شناسایی کارت اعتباری خرید محصولات صنایع‌دستی را دریافت کنند.

درخواست دوست داران میراث فرهنگی ابرکوه از ضرغامی

درخواست دوست داران میراث فرهنگی ابرکوه از ضرغامی

این هفته دوست داران میراث فرهنگی و فعالان گردشگری شهرستان ابرکوه با توجه به اتفاقات اخیر در عرصه کوشک تاریخی عزت آباد نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی نوشتند. در این نامه آمده: ابرکوهِ یزد با بیش از پانصد اثر تاریخی، طبیعی و میراث فرهنگی ناملموس که مشهورترین آنها سرو کهنسال چهار هزار و پانصد ساله، بادگیر خانه آقازاده، مناره‌های مسجد نظامیه، مسجد جامع، مقبره زیبای عزیزالدین نسفی، گنبد عالی و ده‌ها قلعه، کوشک، خندق، دستکند، خانه‌های سنتی و به ویژه بافت تاریخی آنکه همگی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.

متأسفانه طی سال‌های اخیر این بافت ارزشمند و برخی از آثار این شهرستان توسط عده‌ای قلیل با انگیزه‌های شخصی، منفعت طلبانه به صورت آشکار و پنهان مورد تعرض، دخل و تصرف قرار گرفته است. از جمله آثار تاریخی در این شهرستان که عرصه و حریم آن مورد تعرض و دخل و تصرف کاملاً غیرقانونی واقع شده است بنای زیبا و تاریخی «کوشک عزت آباد» ابرکوه است.

کوشک عزت آباد ابرکوهِ یزد در تاریخ ۲۸ شهریور ‏۱۳۸۶‬ به شماره ۲۲۷۵۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. عرصه این بنای مهم طی شش سال اخیر در مقاطع مختلف و به بهانه احداث خیابان و بلوار و به دستور برخی از مسؤولین وقت و بعضی از مسئولین فعلی شهرستان و استان مورد تعرض واقع شد.

تسریع در راه‌اندازی تالار «رجال عصر پهلوی»

این هفته یک تغییر در کاخ سعدآباد رخ داد و مراسم تکریم و معارفه وحید رحمتی و سیدحسین علوی، مدیران پیشین و فعلی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، در سالن کاخ‌موزه ملت سعدآباد برگزار شد.

دارابی در این مراسم با تشکر از زحمات وحید رحمتی طی ۱۸ ماه گذشته، ادامه داد: بخشی از وظایفی که به عهده ایشان بود، طی این مدت انجام شد و بخشی از آن جز مطالبات و انتظاراتی است که آقای علوی با جدیت باید پیگیری کنند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در دسترس بودن را جز مهم‌ترین ویژگی مدیران عنوان کرد و ادامه داد: امروز روابط چهره به چهره و گفت‌وگو، بسیاری مشکلات را حل می‌کند.

دارابی به اهمیت مشورت گرفتن و خردجمعی اشاره و بر مدنظر قرار گرفتن آن برای غنای کیفی و کمّی برنامه‌ها تاکید کرد.

قائم‌مقام وزیر با اشاره به اینکه موزه‌ها، ویترین، گنجینه و داشته‌های یک ملت محسوب می‌شوند، افزود: موزه‌ها علاوه بر اینکه تابلوی راهنمای پیشینه تاریخی و تمدنی جامعه هستند، نقش بزرگی را در دیپلماسی عمومی، صلح، دوستی و انتقال هنجارهای فرهنگی ایفا می‌کنند.

ایران معاون کنوانسیون حفاظت از میراث زیر آب شد

در جریان برگزاری مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث زیر آب یونسکو که در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه جاری در مقر یونسکو در پاریس در حال برگزاری است، کشورمان با اجماع، به عنوان معاون مجمع و عضو هیأت رئیسه کنوانسیون مذکور برای مدت دو سال انتخاب شد.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۸ رسماً به کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب پیوست. هدف اصلی از ایجاد این کنوانسیون ایجاد سازوکار مناسب همکاریهای بین المللی برای حفاظت از میراث باقیمانده در زیر آب‌های بین المللی و سرزمینی است.

انتقال جمعه بازار پروانه

قرار است باز هم جمعه بازار پروانه انتقال پیدا کند. این موضوع در نشست مدیران اراضی عباس‌آباد با معاون صنایع‌دستی مطرح شد.

همزمان با هفته گرامیداشت صنایع دستی، نشست مشترک منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور معاونان و مدیران ارشد دو مجموعه برگزار شد.

سید محمد حسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، در این نشست که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، بیان کرد: آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ویژه در دو نمایشگاه اخیر مشارکت نهادها و ارگان‌های مختلف را با این حوزه همراه کردند تا نقش آفرینی صنایع دستی و فرهنگ را به شکل متقابل نمایش دهند.

وی گفت: همکاری ما در دوره وزارت آقای ضرغامی و با حمایت او بیشتر هم شده است. اراضی عباس‌آباد در نمایشگاه گردشگری اخیر تفاهم‌نامه‌هایی با معاونت گردشگری هم امضا کرد، در دوره قبل نیز با معاون صنایع دستی وقت تفاهم‌نامه‌ای در خصوص بازارچه پروانه و انتقال آن به اراضی عباس‌آباد امضا شد و بدون هیچ چشم داشتی فضای عباس‌آباد را در اختیار این بازارچه قرار دادیم، چرا که نگاه ما به صنایع دستی ویژه است و بیشتر از معرفی گردشگری در اراضی عباس‌آباد، صنایع دستی را معرفی کردیم.

حجازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: با تدبیر اخیر آقای زاکانی شهردار تهران در راه‌اندازی هلدینگ گردشگری، منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد می‌تواند نقش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد که البته صنایع دستی نیز جایگاه خاصی در آن خواهد داشت.

سند دروازه ارگ سمنان به نام دولت صادر شد

سند دروازه ارگ سمنان به نام دولت صادر شد

سرپرست اداره حقوقی میراث فرهنگی سمنان گفت: سند مالکیت دروازه ارگ سمنان، از بناهای دوره قاجار و نماد این شهر، به نام این اداره کل واگذار شد.

یدالله یحیی پور بیان کرد: سند شش دانگ عرصه و اعیان دروازه ارگ سمنان به مساحت ۷۱۱ مترمربع به نام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان صادر شد.

وی افزود: صدور سند دروازه ارگ سمنان به‌نام اداره کل میراث‌فرهنگی استان، پس از اخذ مجوز گواهی بند «د» ماده ۲۶ آئین‌نامه اموال دولتی از طریق اداره کل اموال دولتی (وزارت امور اقتصادی و دارایی) و ابطال اسناد مالکیت قبلی، در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا