تجارت

مشاهده ویدئوهای آموزشی با دور تند به یادگیری آسیب نمی‌زند

نتیجه یک بررسی تازه در دانشگاه یو سی ال ای نشان می‌دهد افرادی که با دور تند به فایل‌های صوتی یا ویدئویی آموزشی نگاه می‌کنند، مشکلی برای درک و یادگیری محتوای این فایل‌ها نخواهند داشت.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از نیواطلس، برخی افراد عادت دارند که فایل‌های مختلف چندرسانه‌ای را با سرعت بالا و نه در حالت عادی گوش کرده یا مشاهده کنند و تصور عمومی بر آن است که چنین اقدامی تأثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان و دانشجویان دارد و آنها باید فایل‌های ضبط شده را با سرعت عادی و نه با دور تند مورد استفاده قرار دهند.

اما پژوهش جدید در دانشگاه یو سی ال ای ثابت کرده اگر فایل‌های صوتی آموزشی با سرعتی تا ۲.۵ برابر سرعت عادی پخش شوند، کماکان امکان یادگیری محتوای پخش شده از طریق آنها وجود داشته و مشکلی برای درک فایل‌های مذکور ایجاد نمی‌شود.

در طول یک دهه گذشته منابع دیجیتالی آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان امکان داده تا تعدادی از روش‌های جدید مطالعه و به ویژه سخنرانی‌های ضبط شده را امتحان کنند. در اغلب موارد، دانش‌آموزان سرعت پخش ویدئوها را دستکاری می‌کنند تا اطلاعات بیشتری را در دوره‌های مطالعه کوتاه‌تر جمع‌آوری کنند. اما آیا افزایش سرعت پخش محتوا به درک مطلب کمک می‌کند یا مانع آن می‌شود؟

برخی مدعی بودند که افزایش سرعت پخش ویدئوهای سخنرانی می‌تواند به نتایج یادگیری مفیدی منجر شود، در حالی که برخی دیگر اصرار داشته‌اند که این کار می‌تواند مانع درک مطلب شود. در مطالعه جدید ثابت شده اگر سرعت پخش از ۲.۵ برابر فراتر نرود کماکان امکان درک مطالب وجود دارد.

بر اساس این بررسی، افرادی که یک هفته بعد از مشاهده ویدئوهای آموزشی، برای دومین بار درست قبل از امتحان ویدئوهای مذکور را دوباره با سرعت دو برابر تماشا کردند نسبت به کسانی که هفته قبل از امتحان تنها یک بار با سرعت معمولی ویدئوهای مذکور را مشاهده کردند کمی بهتر عمل کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا