تجارت

مرجعیت علمی؛ گامی بلند و هدفی والا در جهت پیشرفت و اقتدار ملی

ناظم نیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات ؛ با اشاره به ظرفیت دانشگاه و دانشکده های کشاورزی با بیش از ده هزارعضوهیات علمی در بخش کشاورزی گفت: با توجه به پتانسیل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اگر بخش دانشگاهی با محوریت این سازمان در کنار هم قرار بگیرند می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور به مرجعیت علمی بخش کشاورزی در منطقه تبدیل شویم.

به گزارش ناظمم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ سید مجتبی خیام نکویی در نخستین نشست تخصصی مرجعیت علمی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی که در سازمان تات برگزار شد، بیان کرد: در ریل گذاری جدید سازمان تات که در افق بلند مدت ترسیم شده است، عناصر مختلفی در نظر گرفته شده که یکی از مهمترین عناصر آن تبدیل شدن سازمان تات به عنوان محوریت مرجعیت علمی کشاورزی و منابع طبیعی است.

سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به اینکه باید درک درستی از مفهوم مرجعیت علمی داشته باشیم گفت: مرجعیت علمی در مفهوم عام پیش نیاز دستیابی به تمدن نوین اسلامی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از سازمان تات به عنوان مغز متفکر تصمیم ساز در حوزه امنیت غذایی یاد کرد و گفت: استفاده از ظرفیت مجموعه آموزش عالی در کنار سازمان تات موجب هم افزایی قابل توجهی در این خصوص است.
خیام نکویی با اشاره به ضرورت تداوم نشست های مرجعیت علمی در کشور به منظور ارائه نظرات محققان گفت: در حوزه‌های علوم انسانی و سایر حوزه‌ها صاحب نظران زیادی در کشور وجود دارد و برگزاری این نشست‌ها مقدمه‌ای برای ورود این افراد در حوزه مرجعیت علمی کشور است.
وی ادامه داد: دستاورد مرجعیت علمی ارتقا توان رقابتی کشور در مقایسه با سایر کشورها است که موجب پیشرفت جامعه در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و علمی شده و می تواند کانون دریافت مجموعه های توانمندعلمی در سایر کشورها باشد.
رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه پیشتازی ایران در حوزه علم و فناوری تبدیل به گفتمان واحد در منطقه شده است، گفت: هر زبان فرهنگ مختص خود دارد، با مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه می توان شاهد گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی در فراتر از مرزها شد.
خیام نکویی افزایش اقتدار ملی، تقویت نگاهداشت نخبگانی، جلوگیری از نفوذ به واسطه موضوع فرهنگی و جوشش انگیزه برای سایر حوزه های علمی کشور را ازسایر دستاوردهای مرجعیت علمی عنوان کرد .
وی با اشاره به رشد فناورانه علوم بین رشته‌ای گفت: مهمترین دستاورد رشد حوزه‌های فناورانه تولید ثروت ملی و ارتقا توانمندی برای حل مشکلات اولویت‌دار کشور است.
رئیس سازمان تات راه‌اندازی المپیادهای علمی، ورود نسل نخبه به بخش کشاورزی و حضور در معاهدات بین‌المللی را از مهم‌ترین عناصر تحقق مرجعیت علمی در بخش کشاورزی عنوان کرد.
وی با اشاره به اهمیت برگزار کرسی‌های نظریه پردازی در کنار موضوع مرجعیت علمی با توجه به بیانات رهبر انقلاب افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه ‌های مرجعیت علمی میزان نظریه پردازی است و به همین جهت نظریه پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی باید اولویت روسای دانشگاه‌ها و محققان سازمان تات باشد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ما در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی زیرمجموعه‌های مختلفی برای تبدیل شدن به مرجعیت داریم، تصریح کرد: نباید منتظر بود تا این رشد یکجا در همه مجموعه ها اتفاق بیفتد، اگر یک حوزه به مرجعیت شدن نزدیک است باید آن را تقویت و پیش برد.
وی اضافه کرد: ایجاد مرجعیت علمی اهمیت دارد، اما حفظ و ارتقای آن از همه مهم‌تر است.
خیام نکویی در پایان گفت: اگر بخواهیم به مرجعیت تبدیل شویم باید در برنامه‌ها تجدیدنظر کنیم که این موضوع به نهادهای مختلف تصمیم‌گیر باز می‌گردد. همچنین باید فرآیند نظارت، ارزیابی، تشویق و ترغیب را در این بخش فعال کنیم.

* میزان نظریه پردازی یکی از مهمترین شاخصه های مرجعیت علمی است.
* برای رسیدن به مرجعت علمی، نقشه راه سیستماتیک نیازمند است که قائل به فرد یا گروهی نباشد.
* مرجعیتی که از پژوهش بجوشد قابلیت بیشتری از آموزش دارد.
* مرجعیت علمی، موجب اقتدار ملی، خودباوری، پیشرفت اقتصادی و جلوگیری از نفوذ فرهنگی می شود.
* مرجعیت علمی باعث قالب شدن زبان و فرهنگ فارسی و انتقال آن می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا