جامعه

مجازات جایگزین حبس برای بعضی محکومان مالی فقط یک پیشنهاد است

معاون اول قوه قضائیه گفت: این پیشنهاد که از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شد یک فکر نوین است، کارشناسان باید این فکر نوین را بررسی کنند نه اینکه انتقاد کنند.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، اخیراً حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در سخنانی از احتمال مجازات جایگزین حبس و جزای نقدی برای بعضی محکومان مالی سخن گفتند؛ رئیس قوه قضائیه گفته است که این افراد (محکومان مالی) محکوم به انجام کارهایی عام‌المنفعه در کشور شوند که بلافاصله این اظهارات مورد استقبال نمایندگانی از اقشار مختلف و حقوقدانان قرار گرفت؛ این سخنان البته با سو برداشت‌هایی هم مواجه بود و مورد انتقاد برخی افراد از طیفی خاص واقع شد.

عمده انتقادات به سخنان رئیس قوه قضائیه این بود که چنین روندی به معنای دادن امتیاز به مفسدین و تشویق به فساد بیشتر از طریق آسان کردن مجازات است، مضافاً اینکه قوه قضائیه با چنین کاری دست به معامله بر سر مفاسد یا افراد مفید می‌زند؛ این موضوع را با حجت الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه مطرح کردیم که او در پاسخ به خبرنگار ناظم نیوز گفت: رئیس قوه قضائیه در این خصوص یک فکر نوینی را مطرح کردند، کارشناسان باید این فکر نوین را بررسی کنند نه اینکه انتقاد کنند، آنها باید تشکر کنند که یک فکر نوین در حوزه مطرح شده است.

وی افزود: البته امکان این هست که وقتی فکر جدید و نوین رئیس قوه قضائیه بررسی شود به این نتیجه برسند که این فکر اجرایی نیست، هیچ ایرادی ندارد.

مصدق بیان کرد: اساتید دانشگاه باید بررسی کنند که این فکر را می‌شود عملی کرد یا نه، اگر می‌شود این فکر به عمل تبدیل می‌شود راهکار ارائه دهند و اگر عملی نیست فکرهای جدید ارائه دهند.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: آن چیزی که رئیس قوه بیان کردن این بود که آیا مجازات‌های ما منحصر به حبس است یا می‌شود حسب مورد مجازات‌های دیگر هم در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: بار دیگر یادآور می‌شوم که رئیس قوه قضائیه تنها پیشنهاد داده است و هیچ قید الزام آوری برای عملی کردن نیست و حتماً باید کار کارشناسی و علمی در این مورد انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا