اقتصادی

مالیات حدود ۵۰ درصد مشاغل صفر است /مودیان مالیاتی در کمتر از یک دقیقه می توانند صورتحساب الکترونیکی ارسال کنند

ناظم نیوز : رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه صف اول شبکه خبر با تبیین راهبردها، رویکردها و دستاوردهای نظام مالیاتی در دوره تحولی جدید، پیرامون مهمترین مباحث و مسایل روز مالیاتی ازجمله ضرورت و نحوه اجرای سامانه مودیان گفتگو کرد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر سید محمد هادی سبحانیان با بیان اینکه در تلاش هستیم تکالیف مالیاتی مودیان در ساده ترین، راحت ترین و کم هزینه ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم هست، انجام شود گفت: اکنون مودیان مالیاتی با یک دستگاه کارتخوان اندرویدی در کمتر از یک دقیقه می توانند صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.

سبحانیان در خصوص وضعیت مالیات در بودجه سال آینده گفت: درآمد اصلی دولت‌ها در همه دنیا عمدتا مبتنی بر مالیات است. یکی از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور ما تورم و موضوع ناترازی است که در دولت‌های مختلف در دهه‌های گذشته وجود داشته است. یکی از دلایل این امر اتکای بیش از اندازه دولت‌ها به منابع نفتی بوده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: باتوجه به اینکه میزان فروش و قیمت نفت خارج از اراده دولت‌ها بوده، همیشه مواجه با نوسانات بودیم. در سال‌هایی هم که درآمد‌های نفتی خوب بوده، تصمیماتی گرفته شده که هزینه‌ های پایدار را برای دولت ایجاد کرده است. طی سنوات گذشته این کسری بودجه از محل دست اندازی دولت به منابع بانک مرکزی و بانک‌ها تامین می ‌شد که منجر به تورم شده است.

وی یکی از مهمترین درآمد‌های غیر تورمی را درآمد مالیاتی عنوان کرد و افزود: باید از درآمد‌های پرنوسان نفتی فاصله بگیریم و به درآمد‌های پایدار و غیرتورمی توجه داشته باشیم. ما نباید درآمد نفت را که سرمایه ملی است، صرف هزینه‌های جاری کنیم. باید درآمد نفت را برای سرمایه گذاری و ایجاد درآمد‌های پایدار در آینده استفاده کنیم.

سبحانیان ادامه داد: برای اولین بار در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ درصد منابع بودجه ‌ای از محل درآمد‌های مالیاتی تامین شد و سهم نفت در بودجه عمومی دولت به ۳۰ درصد رسید که دستاورد بزرگی بود. این منجر به این شد که ما بتوانیم بخش بیشتری از منابع نفتی را در حوزه سرمایه گذاری هزینه کنیم. در زمینه برنامه‌های مالیاتی یک تحقق حدود ۱۰۰ درصدی را تجربه کردیم و در ۹ ماهه ابتدایی امسال حدود ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: دولت بنا ندارد با افزایش نرخ های مالیاتی به افزایش درآمدهای مالیاتی برسد. افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر دانه درشت ها و فراریان مالیاتی محقق خواهد شد. امسال بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شدند.

سبحانیان در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه گفت: نرخ درآمدهای مالیاتی بویژه در زمینه تولید، نه تنها افزایش نمی یابد بلکه در دو سال اخیر ۷ واحد درصد کاهش یافته است. همچنین دولت پیشنهاد داده است که نرخ مالیات فعالیت‌های دولتی ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد برسد.

وی افزود: مالیات پرداختی حدود ۵۰ درصد مشاغل، صفر است و بطور میانگین مالیات دفاتر اسناد حدود ۱۴.۵ میلیون، مشاوران املاک حدود ۱۰ میلیون تومان، رستوران‏ها ۹ میلیون، طلاوجواهر ۹.۹ میلیون، وکلا ۸ میلیون تومان، هنرمندان ۶ میلیون، صنف سیگار و تنباکو ۶ میلیون تومان، لوازم خانگی ۵.۹ میلیون تومان و لوازم صوتی و تصویری ۴ میلیون تومان در سال مالیات پرداختند که گویای عدم فشار بر مودیان و اصناف خرد و حرکت به سمت عدالت ستانی مالیات است.

سبحانیان به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه هم اشاره کرد و گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد. اساسا مالیات بر ارزش افزوده از اقشار پرمصرف اخذ می شود و کالاهای اساسی و مرتبط با سفره مردم از قبیل آرد گوشت و … و خدمات درمانی، از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به شایعه اخذ مالیات ۲۵ درصدی از صنف طلا، گفت: این موضوع یک هجمه رسانه ای علیه نظام مالیاتی بود. اطلاع رسانی های لازم مبنی بر کذب بودن اصل موضوع انجام شد و جلسات متعددی برای روشنگری با اتحادیه مربوطه انجام شد. اساسا اصل طلا از مالیات معاف و صرفا اجرت آن مشمول مالیات آن هم مثل سابق می باشد.

سبحانیان با اشاره به راه‌های جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: پیش از این افراد با استفاده از حساب‌های اجاره ‌ای یا حساب‌های دیگران، مبالغ را جابجا می ‌کردند. اطلاعات مربوط به این موضوع در حال حاضر وجود دارد و حساب‌های افرادی که تخلف می‌ کنند اطلاعاتشان به سازمان امور مالیاتی می‌ رسد و از این طریق بخش قابل توجهی از فرار‌های مالیاتی شناسایی می‌ شود.

وی در ادامه افزود: با همکاری بانک مرکزی و با استفاده از الگوریتم های شرکت‏های دانش بنیان افرادی که از حساب‏های سایر افراد استفاده می کنند را شناسایی می کنیم که با جرایم سنگینی روبرو می شوند و این موضوع با قوت تداوم خواهد یافت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سامانه مودیان گفت: اجرای این قانون یکی از اولویت‌های اصلی ما است و از ابتدای دی ماه افراد حقوقی باید تکالیف خود را در این سامانه اجرایی کنند. رشد ۴۲ برابری اشخاص حقوقی را ثبت کردیم که نسبت به ابتدای امسال در سامانه مودیان تکالیف خود را انجام داده اند.

وی افزود: با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نه تنها نظام مالیاتی بلکه اقتصاد کشور سامان خواهد یافت. در ابتدای سال هزار و ۹۵۰ شخص حقوقی در سامانه مودیان فعال بودند و در پایان سال این میزان به ۸۳ هزار مودی رسید. در ابتدای سال به طور متوسط حدود ۴۵۰ هزار صورتحساب در روز دریافت می‌کردیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه زیرساخت‏های لازم برای انجام امور مودیان در سامانه مودیان کاملا فراهم شده بطوریکه روزانه بالغ بر ۷ میلیون صورتحساب الکترونیکی ارسال می شود.

وی افزود: در تلاش هستیم تکالیف مالیاتی مودیان در ساده ترین، راحت ترین و کم هزینه ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم هست، انجام شود. معتقدیم تنها دغدغه فعالان اقتصادی باید کسب و کار خودشان باشد و ما در نظام مالیاتی تلاش حداکثری داریم تکالیف آنان به بهترین شکل ممکن و از طریق توسعه خدمات الکترونیکی تسهیل شود.

سبحانیان در ادامه گفت: راهبرد اصلی نظام مالیاتی مبنی بر شفافیت اقتصادی که مطالبه بحق مردم و مودیان است، از طریق سیستمی شدن و هوشمندسازی منجر به عدالت مالیاتی می شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه معتقد هستیم رویکردهای مالیاتی باید برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر باشد گفت: اکنون قبل از اینکه بخشنامه و آیین نامه ای تدوین شود از طریق سامانه در اختیار ذی‏نفعان قرار می گیرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال جاری برای خودروهای لوکس و گرانقیمت مشمول مالیات، بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات محاسبه شده که ۶۰ میلیارد تومان آن تاکنون وصول شده و مشمولان تا پایان بهمن ماه فرصت پرداخت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا