استانها

لزوم رعایت ادب در محضر استاد مؤدب

کرمان – عدم ساماندهی آثار بی نظیر استاد مؤدب که با وجود وعده‌های مکرر استانداران رها شده اند در کنار نحوه بازدید از آثار این هنرمند بزرگ لزوم تکریم هنرمندان را متذکر می‌شود.

ناظم نیوز – گروه استان‌ها- سیدمهدی موسوی*: استاد جمال الدین مؤدب نمادی از فرهنگ و هنر کرمان و جامعه هنرمندان ایران است، این هنرمند بزرگ که شهرتی جهانی دارد همانند نامش فروتن، مؤدب و دلباخته فرهنگ و ادبیات است و همراه مورد تکریم عموم مردم کرمان بوده است.

این هنرمند شهیر خوشنویسی، آثار بی نظیری در قالب عرفان و مذهب خلق کرده است که موجب شگفتی هر بیننده‌ای می‌شود. وی در واقع مؤسس انجمن خوشنویسی کرمان است و ده‌ها سال ریاست این انجمن را به عهده داشته و صدها استاد ممتاز خوشنویسی را به عرضه هنر معرفی کرده است.

اما مهمترین شاخصه آثار استاد مؤدب را می‌توان در نوع خلق آثارش دانست به طوری که در برخی از این آثار بیش از یک میلیون بار یک کلمه تکرار شده است که آنها را می‌توان در مجموعه غنی با نام پریشانی مشاهده کرد که شامل ۱۱۰ اثر است که در ابعاد بزرگ خلق شده و در مجموع در این آثار ۱۱ میلیون بار واژه عشق و اسم شریف الهی و مذهبی تکرار شده است.

این تنها بخش کوچکی از آثار منحصر به فرد خوشنویسی این استاد بزرگ ایران زمین است که متأسفانه با وجود منحصر به فرد بودن اما کمتر مورد توجه مدیران استان قرار گرفته و در حالی که بودجه‌های هنگفت در زمینه‌های مختلف هزینه می‌شود و شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کرمان هر سال هزینه‌های سنگینی در زمینه‌های مختلف غیر تخصصی انجام می‌دهند اما آثار این هنرمند شهیر توسط موریانه‌ها و عوامل دیگر در حال تخریب است.

هم اکنون نیز استاد مؤدب با هزینه شخصی مکانی را خریداری و این تابلو ها را هر چند در شرایط نامناسب و غیر استاندارد اما با نهایت عشق و علاقه نگهداری می‌کند.

این گنجینه فراموش شده تنها کاربری که در سال‌های اخیر و در مدیریت استانداران متعدد دهه‌های اخیر داشته گرفتن عکس و فیلم بوده است.

استاندار کنونی کرمان نیز روز گذشته برای بازدید از آثار استاد به مکان فعلی نگهداری این آثار رفت و از نزدیک در جریان خلق این آثار و وضعیت نگهداری از آنها قرار گرفت و قول‌هایی برای اختصاص محل مناسب برای نگهداری از این آثار داد.

تا اینجای این برنامه جای تقدیر دارد و امیدواریم وعده‌ها و شعارها برای ساماندهی این آثار ارزشمند عملی شود اما نوع مکالمات در این دیدار و استفاده از ضمایر اول شخص در این نکته را یادآوری می‌کند که باید به عنوان الگویی برای مردم و به خصوص جوانان در زمینه تکریم و احترام گذاشتن به مشاهیر و چهره‌های فرهنگی و هنری استان که نمادی از فرهنگ کرمان هستند با دقت بیشتری رفتار کنیم.

از سوی دیگر مردم کرمان از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار دارند پروژه‌های مهم فرهنگی از جمله تالار مرکزی شهر کرمان را پس از ۱۲ سال وعده به اتمام برسانند تا این مرکز فرهنگی به مکانی مناسب برای نگهداری از آثار ارزشمند هنرمندان کرمانی تبدیل شود و آثار استاد مؤدب نیز در همین چارچوب ساماندهی شود.

تابلوهایی که با وجود تلاش‌های استاد مؤدب برای نگهداری آنها به دلیل کمبود فضای مناسب به شکل مناسبی نگهداری نمی‌شوند.

*فعال رسانه‌ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا