اقتصادینفت و انرژی

قیمت نفت همچنان در مسیر صعود

ناظم نیوز: قیمت نفت در معاملات روز جمعه، تحت تاثیر کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، افزایش یافت و به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش می رود.

بهای معاملات نفت برنت با ۴۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۴ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید.
هر دو شاخص از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود دو درصد رشد داشته اند که دومین رشد هفتگی متوالی خواهد بود.
ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: با ورود به اوج سفرهای تابستانی در آمریکا و با اقدام سعودیها در افزایش قیمت فروش به اروپا و آسیا، چشم انداز تقاضا برای نفت، رو به بهبود گذاشته است.
عربستان سعودی پس از اعلام تمدید کاهش بیشتر تولید علاوه بر توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، قیمت فروش نفت خود برای مشتریان آسیایی در اوت را برای دومین ماه افزایش داد. غول نفتی دولتی آرامکوی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد قیمت‌های فروش رسمی گرید نفتی عرب لایت برای بارگیری در اوت به آسیا، نسبت به ژوئیه ۲۰ سنت در هر بشکه افزایش یافته و سه دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت عمان/دبی شد. این افزایش قیمت تا حد زیادی توسط بازار پیش‌بینی می‌شد اما تعدادی از پالایشگاه‌های آسیایی در نظرسنجی رویترز، کاهش حدود ۵۰ سنتی قیمت را پیش بینی کرده بودند.
آرامکو قیمت فروش نفت عرب لایت به شمال غربی اروپا را به میزان ۸۰ سنت افزایش داد و سه دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت برنت ICE تعیین کرد. همچنین قیمت فروش به آمریکا هم به میزان ۱۰ سنت افزایش یافت و هفت دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص ASCI اعلام شد.
آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد که ذخایر نفت آمریکا به دلیل تقاضای قوی پالایشگاهی، بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرده و ذخایر بنزین پس از افزایش در هفته قبل، کاهش بزرگی داشته است.
عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند، دوشنبه هفته جاری، کاهش بیشتر تولیدشان در اوت را اعلام کردند. کاهش عرضه اعلام شده از سوی این دو کشور، علاوه بر توافق گسترده‌تر اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه تا پایان سال ۲۰۲۴ است و مجموع کاهش تولید این گروه را به بیش از پنج میلیون بشکه در روز معادل حدود پنج درصد از تولید جهانی نفت می‌رساند.
با این حال، افزایش قیمت نفت با بالا رفتن انتظارات برای افزایش نرخ بهره در نشست آتی بانک مرکزی آمریکا، محدود شد. طبق جدیدترین آمار منتشره، تعداد آمریکایی‌های متقاضی دریافت بیمه بیکاری، هفته گذشته نسبتا افزایش پیدا کرد. همچنین حقوق و دستمزد بخش خصوصی در ژوئن افزایش داشت. آمار اخیر، احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه جاری را افزایش داد.
منابع نزدیک به اوپک اظهار کردند: اوپک احتمالا زمانی که اولین چشم انداز خود از بازار نفت در سال آینده را در اواخر این ماه منتشر می کند، دیدگاه خوشبینانه ای درباره رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده خواهد داشت و پیش بینی می کند که رشد تقاضا نسبت به سال جاری، کند خواهد شد اما همچنان افزایشی بالاتر از حد میانگین خواهد داشت.
نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه‌های استقراض را برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد و می تواند رشد اقتصادی را کاهش داده و تقاضا برای نفت را کمتر کند. سرمایه گذاران هفته آینده با دنبال کردن آمار تورم آمریکا و چین، به دنبال نشانه هایی در خصوص روند نرخ بهره خواهند بود.
بر اساس گزارش رویترز، به گفته ادوارد مویا، نفت در معاملات هفته جاری، کف پیدا کرد و به نظر می‌رسد تا زمانی که ترس از رکود جهانی وجود نداشته باشد، می‌تواند بالاتر برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا