گردشگری

قالی شویان مشهد اردهال در تقویم رسمی ثبت شد

دومین جمعه مهر ماه به عنوان روز ملی قالی شویان مشهد اردهال از سوی شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، آئین قالیشویان مشهد اردهال عنوان مراسمی است که هر ساله به مناسبت شهادت سلطان علی بن‌محمد باقر (ع) در سال ۱۱۳ هجری برگزار می‌شود و از سنت‌های هزارساله مردم مشهد اردهال در کاشان محسوب می‌شود.

این مراسم که به عنوان میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی قرار گرفته در سرزمین مشهد اردهال برگزار شده و در یکی از روزهای نهم تا ۱۵ مهر ماه هر سال به اجرا در می‌آید به همین مناسبت شورای فرهنگ عمومی دومین جمعه مهر ماه را به عنوان روز قالیشویان در تقویم رسمی کشور ثبت کرده است. در واقع برای ثبت این رویداد در تقویم ملی ایران، پیگیری‌ها از سال ۱۳۹۴ انجام شد و نهایتاً ثبت این روز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.

این مراسم تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ شمسی برگزار می‌شود و در یک روز جمعه دهها هزار نفر از شهرها و روستاهای اطراف به مراسم قالیشویان مشهد اردهال می‌روند تا بتوانند در مناسک متعدد آن شرکت کنند. این افراد ثواب زیارت امامزاده و حضور در این برنامه را هم تراز با زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضور در کربلا می‌دانند.

در این برنامه یکی از ریش سفیدان درخواست آوردن قالی مخصوص امامزاده شهید را از آستان او می‌کند. خادمان هم قالی پیچیده شده با روکش پارچه‌ای را به بزرگان فین می‌سپارند و یا حسین گویان این قالی را به عنوان سمبل پیکر امامزاده حمل می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا