هنر

قائل به قیمت‌گذاری آثارم نیستم/ کار کپی برای نمایشگاه مناسب نیست

کامیار صادقی کار کپی نقش زدن را به‌عنوان تجربه معقول می‌داند و همچنین کپی از کارهای معتبر که به لحاظ تکنیک به آدم کار یاد می‌دهند اما ارائه آثار کپی را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمی‌داند.

کامیار صادقی هنرمند نقاش که نمایشگاه «منحنی آب» او در گالری عالی حوزه هنری برپاست، درباره این نمایشگاه و ویژگی مشترک آثاری که گردهم آمده‌اند به ناظم نیوز گفت: در نمایشگاه «منحنی آب» ۴۰ تابلوی نقاشی با تکنیک آبرنگ از طبیعت به نمایش گذاشته‌ام. ویژگی بارز این آثار، حس و حالی است که در آثار نمود دارد؛ در واقع در آثار، حس و حال خودم منعکس و این موضوع کافی است.

وی درباره اینکه آیا دیگر انواع نقاشی را نیز تجربه کرده، توضیح داد: کار من در نقاشی محدود به طبیعت نیست و تجربه‌های دیگری نیز در نقاشی داشته‌ام، همچنین با تکنیک‌های دیگری چون رنگ روغن، اکرلیک و اکثر متریال‌های دیگر هم دارم اما با تکنیک آبرنگ و رنگ روغن ارتباط بهتری می‌گیرم. آبرنگ مهارت ویژه‌ای می‌خواهد، چراکه امکان اصلاح کردن ندارد و بنابراین باید فی‌البداهه و با سرعت اجرا شود و ممکن است در این کار اشکالاتی وجود داشته باشد. به همین دلیل من هم منکر این نیستم که ایراداتی در کارها باشد. اما در کل کارهای «منحنی آب»، کارهایی هستند که خوب از آب در آمده است و کنار هم جمع کرده‌ام.

صادقی با بیان اینکه آثار حاضر در «منحنی آب» در زوایایی خوب و موفق ثبت شده‌اند، درباره نقاشی طبیعت و الگوهایی که از طبیعت خلق می‌کند، اظهار کرد: نقاشی از طبیعت داستانی متفاوت نسبت به دیگر انواع نقاشی دارد؛ به دلیل اینکه نور و اتمسفر مدام در حال تغییر است، نقاش باید تجربه داشته باشد تا کنترل زمان و فضا در دست‌هایش باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سوژه‌های نقاشی از طبیعت را غیر حضوری نیز خلق کرده یا خیر، گفت: هر زمان فراغتی پیدا شود به طبیعت می‌روم و به نقاشی می‌پردازم اما جایی که فرصت نباشد، عکسی ثبت می‌کنم و بعداً کار می‌کنم؛ حال ممکن است جزئیاتی از آن عکس را و گاه ممکن است کل عکس را تصویر کنم. بعضاً اگر عکس خوبی در اختیار نداشته باشم و هوس نقاشی داشته باشم، از عکسی که ممکن است خودم نگرفته باشم استفاده می‌کنم.

این هنرمند نقاش درباره نقاشی کردن از روی نقاشی‌های معروف یا نمونه نقاشی‌هایی که موجود هستند نیز عنوان کرد: کار کپی نقش زدن را به عنوان تجربه معقول می‌دانم و همچنین کپی از کارهای معتبر که به لحاظ تکنیک به آدم کار یاد می‌دهند. کار کپی کشیدن، حس و حال کپی می‌دهد و به درد تجربه و مهارت می‌خورد. این مورد برای زمانی که معلم ندارید تجربه خوبی است و از طرفی مهارت و تسلط نقاشی در کار بالا می‌رود اما اینکه کسی این آثار را در قالب نمایشگاهی به نمایش بگذارد، مورد قبول من نیست و به اعتقاد من آثار نمایشگاه، باید کارهای اورجینال باشند.

صادقی در پایان درباره قیمت‌گذاری آثار نمایشگاهش نیز گفت: این آثار را به نیت فروش به نمایش نگذاشته‌ام و قائل به قیمت‌گذاری آثارم نیستم، در عین حال به نظر من قیمت‌گذاری، ارزش هنری اثر را تعیین نمی‌کند اما به دلیل اینکه چرخه اقتصاد هنر بچرخد و مردم هم از آثار استفاده کنند و بنا بر اصرار دوستان که باید قیمت روی آثار باشد، قیمت‌های آثار «منحنی آب» از حداقل ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به بالا تعیین شده‌اند. در عین حال، معمولاً من از ۱۰ میلیون تومان کمتر قیمت روی آثارم نمی‌گذارم، چراکه معتقدم این مقادیر، ارزش واقعی اثر را تعیین نمی‌کند. همچنین حسی در من وجود دارد که مثل قیمت‌گذاری روی بچه‌ام است و چنین حسی عموماً نمی‌گذارد آثارم را ارزش‌گذاری کنم.

نمایشگاه نقاشی «منحنی آب» تا اول تیرماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برقرار است و علاقه‌مندان برای تماشای این آثار می‌توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ به حوزه هنری مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا