اقتصادی

فقط سرعت افزایش تورم کاهش یافته است…!

ناظم نیوز: ‌ یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم ۴۲ درصد به این معنا نیست که دولت کار برجسته ای انجام داده است. اگر دولت به جای افزایش تولید، از روش هایی چون کاهش نقدینگی بتواند سرعت رشد تورم را کاهش دهد، به رکود دامن زده است.

کاهش تورم واقعیت دارد؟ آخرین گزارش رسمی دولت مربوط به خرداد امسال، حکایت از آن دارد که تورم نقطه به نقطه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
اما نکته ای که در این میان مطرح است، این که کاهش ۱۲ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای از نگاه رسانه های حامی دولت به عنوان رکورد جدیدی در اقتصاد ایران از لحاظ سرعت کاهش تورم محسوب می‌شود. اما آیا واقعا چنین کاهشی، حاصل سیاست های اقتصادی دولت بوده است؟ پیش از این، عبدالناصر همتی، رییس کل پیشین بانک مرکزی ۲۵ خرداد در توییتی نوشته بود که دلیل کاهش تورم، به افزایش شدید شاخص قیمت‌ها در خرداد ۱۴۰۱ به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰‌ برمی‌گردد.بر همین اساس، به اعتقاد همتی، در مقایسه با خرداد پارسال، رشد تورم خرداد امسال حتما کمتر خواهد شد. بنا به توصیه او به دولت سیزدهم، نباید کاهش محاسباتی را به عملکرد دولت نسبت دهیم.
سالانه ۴۲ درصد از قدرت خرید مردم کم می شود
در همین رابطه، ‌مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درباره آمار تورم در اقتصاد کشور و این که کاهش نرخ تورم واقعیت دارد؟ گفت: به هر حال یک منبع رسمی این آمار را اعلام کرده و فعلا گریزی از آن نداریم و فقط می توانیم آن را تحلیل کنیم.
وی افزود: گریزی نداریم از این که بپذیریم که این آمار درست است، اما شما باید بدانید که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست، فقط سرعت افزایش قیمت کاهش پیدا کرده است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از نظر من تورم ۴۲ درصدی پس از سال ها تلاش همچنان رقم بالایی است؛ ۴۲ درصد تورم پس از دو سال که دولت قول داده بود که تورم را کاهش می دهد، رقمی بالا است. این در حالی است که انتظار این بود که نرخ تورم زیر ۱۰ درصد و تک رقمی باشد.
افقه متذکر شد: پس از دو سال از دولت سیزدهم، حتی اگر تورم ۴۲ درصد هم درست باشد، به این معناست که سالانه مردم ۴۲ درصد از قدرت خریدشان کم می شود.
وی عنوان کرد: تورم ۴۲ درصد به این معنا نیست که دولت کار برجسته ای انجام داده است. اگر دولت به جای افزایش تولید، از روش هایی چون کاهش نقدینگی بتواند سرعت رشد تورم را کاهش دهد، به رکود دامن زده است.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: البته خیلی از اقتصاددانان، بین رکود و تورم ترجیح می دهند که تورم را کاهش دهند، اما در شرایط عادی رکود هم به معنای افزایش بیکاری و کاهش تولید است.
کاهش تورم نشانی در سفره مردم ندارد
افقه در ادامه گفت: دولت دنبال این هست که بگوید من در کاهش نرخ تورم و تحقق وعده ها موفق شده ام، اما هنوز خیلی کار مانده که دولت باید انجام دهد.وی افزود: نکته این جاست که نه آن رشد اقتصادی که چند روز قبل دولت اعلام کرد را مردم احساس می کنند و نه این کاهش تورم که قاعدتا باید به معنای افزایش قدرت خرید باشد که توده مردم آن را حس نمی کنند.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: یکی از مسایلی که در رابطه با تورم ۴۲ درصد که نقطه به نقطه است، می توان گفت که این عدد نسبت به خرداد سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در سال گذشته با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک شوک به اقتصاد وارد شد و به طور طبیعی که الان آن شوک وجود ندارد، بنابراین نسبت به خرداد سال گذشته باید تورم کم شده باشد. با این حال، هنوز تورم ۴۲ درصد، یک عدد بسیار بالا است
افقه متذکر شد: این که ۴۲ درصد در سال به شاخص قیمت ها افزایش پیدا می کند، باید گفت همین هم رقم بالایی است و به طور طبیعی مردم این کاهش را در زندگی خود نمی بینند. کاهش سرعت افزایش تورم اتفاق افتاده، نه کاهش قیمت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا