جامعه

فعالیت ۴ هزار دستفروش در مترو و ۴۵۰۰ کودک زباله گرد در تهران

عضو شورای شهر نسبت به کارگیری ۴ هزار ۵۰۰ کودک زباله گرد در تهران از سوی پیمانکاران غیر رسمی شهرداری تذکر داد و گفت: هم اکنون ۴ هزار نفر دستفروش در تهران فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاون خدمات شهری و محیط زیست در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار ۸۰ درصد پسماند تهران را پیمانکاران غیررسمی جمع آوری می‌کنند و ۴ هزار ۵۰۰ نفر کودک مجبور به فعالیت در این حوزه و مواجهه با محیط غیربهداشتی هستند، گفت: این در حالی است که سال گذشته شهرداری بخشنامه‌ای مبنی بر منع به کارگیری کودکان توسط پیمانکاران ابلاغ کرده که اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته قریب به اتفاق این کودکان سازمان یافته فعالیت نمی‌کنند و عمدتاً برای تامین هزینه‌های معیشتی خانوار تن به این کار داده‌اند.

این عضو شورای شهر این مساله را اجتماعی و اقتصادی خواند و گفت: انتظار داریم طی یک برنامه مشترک میان خدمات شهری، محیط زیست و فرهنگی و اجتماعی به شناسایی کودکان به مراکز پرتو و جهت تحصیل، حرفه آموزی متناسب با شرایط سنی و جسمی صورت گیرد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه شرکت ساماندهی مشاغل دارای نقش منحصر به فردی است که در حوزه مشاغل غیر رسمی، مدیریت جایگاه‌های سوخت، ساماندهی کیوسک‌ها و ساماندهی بر روز بازارها درحالیکه طبق آخرین گزارش‌ها با آمار صعودی مشاغل سیار و بساط گستر مواجهیم گفت: ۴ هزار دستفروش در متروی تهران مشغول فعالیت اند.

وی ادامه داد: شرکت ساماندهی در قالب برنامه ریزی مشخص باید به ساماندهی احیای کمیته برنامه ریزی در قالب مصوبه ساماندهی سیار و بی کانون و بروز رسانی دستور العمل ابلاغی بپردازد، و به تعبیه بازارچه‌های موقت و شناسنامه دار کردن اقدام کند.

وی ادامه داد: علی رغم بحرانی شدن این موضوع میان شرکت شهربان حریم بان و ساماندهی مشاغل به دلیل تداخل های وظیفه‌ای در حال پاسکاری است در حالی که به صراحت مصوبه شورای شهر تهران انتظار داریم شرکت ساماندهی به عنوان متولی است و شهربان به عنوان بازوی اجرای ساماندهی دستفروشان را در دستور کار قرار دهد.

این عضو شورای شهر گفت: طبق آمار سازمان بوستان‌ها، ۲۳۲ بوستان در حاضر در مناطق ۲۲ گانه ایجاد شده و کمتر از ۴ درصد (۸۷ مورد) از کل بوستان‌ها برای جانبازان و معلولین و اقشار آسیب پذیر مناسب سازی شده است. و باید مساله مناسب سازی بوستان‌ها و فضای سبز جهت بهره مندی همه در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: فقدان وجود پارک و فضای سبز در ۸ محله تهران با یک برنامه ریزی فوری از محل عوارض قطع اشجار، تملک زمین و احداث فضای سبز از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز پیگیری شود.

شمس احسان گفت: معاونت خدمات شهری برای مقابله با بارش‌ها و لایروبی‌ها به برنامه‌ای اشاره نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا