اقتصادینفت و انرژی

صنعت گاز دست به دامن نمایندگان مجلس شد

ناظم نیوز: با شروع فصل سرد، نگرانی برای تامین گاز ایجاد شده تا جایی که معاون وزیر نفت در امور گاز از همه نمایندگان مجلس و درس آموختگان در این حوزه درخواست کمک کرد.

طبق اعلام کارشناسان، امسال با توجه به پیش‌بینی‌ها به‌واسطه پدیده «ال نینو» ممکن است شرایط سخت‌تری را به نسبت به زمستان گذشته تجربه کنیم، اما با این حال صنعت گاز در همه بخش‌ها به‌ویژه بخش عملیاتی به طور شبانه روز در حالت آماده باش قرار دارد.
آنطور که مدیران صنعت گاز اعلام کرده‌اند حفظ جریان پایدار گاز در کشور اولویت نخست بوده و اقدام‌های مختلفی برای حفظ جریان پایدار گاز در کشور در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرده باید همه هم و غم خود را به کار بگیریم تا هماهنگی‌های لازم اانجام شود تا زمستان پیش رو را مانند سال‌های گذشته به خوبی و با آرامش سپری کنیم.
به گفته چگنی باید تمهیدهای لازم اندیشیده شود؛ برای این کار همه درس آموخته‌های سال پیش به ویژه استان‌هایی که بیشتر درگیر بودند، در اختیار همه قرار گیرد تا بتوان از این تجربیات به خوبی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی، به دلیل ماهیت فعالیت، با همه بخش‌ها در ارتباط هستند و با تأکید مجدد بر تقویت زیرساخت‌ها که سبب تسریع در انجام پروژه‌های گازی خواهد شد، گفت: از همه نمایندگان مجلس می خواهم که در این زمینه بیش از پیش با شرکت‌های گاز استانی همکاری و همدلی داشته باشند تا از نتایج مثبت آن،همه کشور بهره‌مند شود.
اکنون و با توجه به شرایط موجود، بهینه‌سازی مصرف گاز بهترین گزینه برای مقابله با چالش ناترازی است، ضمن اینکه باید بدانیم بهینه‌سازی مقوله کوتاه‌مدت نیست و نیازمند همفکری و همکاری‌های فراسازمانی در بلندمدت است.
بی شک سرمایه‌گذاری در بخش بهینه‌سازی انرژی به صرفه‌تر از سرمایه‌گذاری در بخش تولید است با سرمایه‌گذاری هم در بخش بهینه‌سازی و هم در بخش هوشمندسازی می‌توان به مدیریت مصرف انرژی رسید؛ رویکردی بسیار مهم که باید برای تغییر و تحولات جهانی پیاده‌سازی شود.
طرح تعویض بخاری‌های فرسوده از جمله طرح‌های مهم است که در این طرح، تعویض ۴ میلیون بخاری در دستور کار است.
مطالعات کارشناسی نیز نشان داده بهترین گزینه برای مقابله با این وضع، بهینه‌سازی مصرف در همه ابعاد است. از این رو، تعویض تجهیزات فرسوده و هوشمندسازی به عنوان دو سرفصل جدی در موضوع بهینه‌سازی مصرف، در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است.
ذخیره‌سازی گاز در مخازن روزمینی، نیز راهی اساسی برای مدیریت عرضه و تقاضا و شیوه‌ای متداول در دیگر کشورها است، بر همین اساس، شرکت ملی گاز ایران برای سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ به‌منظور ذخیره‌سازی روزمینی گاز طبیعی به‌صورت سی‌ان‌جی، اس‌ان‌جی و مینی‌ال‌ان‌جی فراخوان داده تا صنایع بتوانند با ایجاد ظرفیت‌های ذخیره‌سازی روزمینی گاز برای تأمین پایدار گاز زمستانه خود عمل کنند.
اولویت شرکت ملی گاز ایران را احداث واحدهای مینی‌ال‌ان‌جی بوده، این واحدها می‌توانند خود، تأمین‌کننده واحدهای ال‌پی‌جی شرکت‌های استانی باشند؛ ضمن آنکه اصلی‌ترین منبع درآمد گاز، صادرات مینی‌ال‌ان‌جی است.
تنها راه کاهش ناترازی گاز، مصرف بهینه این کالای ارزشمند است، باید عزم خود را جزم کنیم تا با فرهنگ‌سازی و تبلیغات درست، تا۱۰ درصد کاهش مصرف و به عبارتی، مدیریت مصرف داشته باشیم.
بی شک انجام این اقدامات کمک مؤثری در رفع ناترازی گاز در کشور می کند، می توان با مدیریت مصرف، تقویت زیرساخت‌ها و دیگراقدام‌های گفته شده، نه تنها زمستان پیش رو را به خوبی سپری، بلکه این انرژی پاک را برای نسل‌های آینده حفظ کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا