اقتصادیبانکبیمه

سهمیه بانک مسکن برای وام مسکن روستایی مشخص شد

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: سهمیه بانک ها برای تسهیلات مسکن روستایی مشخص و پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی آغاز شده است.

ناظم نیوز:‌به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، ۱۲ خرداد ماه امسال بود که جهانگیری معاون اول رییس جمهور افزایش وام مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ابلاغ کرد. تفاوت این ابلاغیه با ابلاغیه سال های قبل علاوه بر افزایش ۵۰ میلیون تومانی سقف تسهیلات، افزایش تعداد بانک ها در پرداخت تسهیلات از ۷ بانک عامل به ۸ بانک بود.
وام مسکن روستایی که با هدف تسریع در نوسازی واحدهای مسکونی روستایی همه ساله از سوی دولت به بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می شود امسال با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی و نهاده های تولید افزایش قابل ملاحظه ای داشت و از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان رسید.
«حمیدرضا سهرابی» مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت تسهیلات مسکن روستایی از سوی بانک ها آغاز شده است یا خیر؟ گفت: یکی از تفاوت هایی که تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری با سال گذشته دارد افزایش تعداد بانک های عامل از ۷ بانک به ۸ بانک بوده است. امسال بانک کشاورزی در کنار سایر بانک های عامل به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تفاوت دیگری که امسال داشته است این است که افرادی که در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر دارای خانه فرسوده و آسیب‌پذیر هستند و کسانی که زمین با کاربری مسکونی در اختیار دارند، می‌توانند از این وام استفاده کنند اظهار داشت: با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی و نهاده های تولید مسکن(آهن و فولاد) در ماههای گذشته سقف وام مسکن روستایی بر اساس مصوبه دولت افزایش خوبی پیدا کرد و به سقف ۱۰۰ میلیون تومان رسید. نکته ای که حائز اهمیت است این است که این رشد سقف وام می تواند روند و سرعت ساخت و ساز و نوسازی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را به شکل قابل توجهی بالا ببرد.
وی ادامه داد: افرادی که مطابق طرح‌های هادی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از شهرداری پروانه ساخت دریافت می‌کنند و تاکنون از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده نکرده‌اند، مشمول این وام هستند.
سهرابی با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه بانک ها مشخص شده و بانک های کشاورزی و تجارت در اولین روز کاری خود ( ۹ تیر ماه) سهمیه های خود را به استانها ابلاغ کرده اند تاکید کرد: در میان ۸ بانک عامل سهمیه بانک مسکن و بانک ملی برای پرداخت ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات، بالاتر از سایر بانک ها است به طوریکه در این ابلاغیه سهم بانک ملی ۳۲ هزار فقره و سهم بانک مسکن ۳۰ هزار فقره تسهیلات خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۵ چه میزان از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر پنج میلیون و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۵ حدود ۷۰ درصد این واحدهای مسکونی با اعطای تسهیلات بانکی مقاوم سازی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا