آموزش و پرورشاجتماعی

ریشه کنی بی‌سوادی در کشور به ۹۷ درصد رسیده است

ناظم نیوز: وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون در موضوع ریشه کنی بی سوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۷ درصد رسیده‌ایم.

به گزارش ناظم نیوز، یوسف نوری در دیدار با وزرای آموزش، خانواده و جوانان جمهوری نیکاراگوئه، افزود: ما در مبارزه با استکبار جهانی اهداف مشترک داریم و براساس توصیه‌های رهبر انقلاب و رییس جمهور همکاری مشترکی با کشورهای مقاومت خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه باعث رشد در کشور شده است، اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی دانش آموزان از یک و نیم در زمان پیش از انقلاب به پنج و سه دهم رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان ایران در جهان و المپیادها رتبه برتر را دارند و امسال ۲۰ مدال طلا در عرصه بین المللی کسب کردند.
نوری همچنین درباره اقدامات کشور نیکاراگوئه در این حوزه اظهار کرد: این کشور با توجه به جوانی جمعیت وزیر جوانان و وزیر خانواده دارند و از اینکه تحول در آموزش و پرورش را شروع کردند جای خوشحالی دارد.
وی ادامه داد: ۴ درصد تولید ناخالصی داخلی در این کشور به این موضوعات اختصاص داده شده و برنامه درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه،تقویت مهارت‌های زندگی مانند آشپزی، اجرایی کردن آموزش در دوره ابتدایی و موضوع رسیدگی به ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل را در دستور کار قرار داده‌اند.
وی عنوان کرد: همچنین در کشور ما نیز نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) ایجاد شد و کارنامه موفقی در سواد آموزی سن ۱۰ تا ۴۹ سال داریم.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: می دانیم که در نیکاراگوئه آموزش سیار الکترونیکی در مدارس در دوران کرونا داشته‌اند که در این راستا ما هم شبکه یادگیری قدرتمندی با موتور جستجوی دانش آموزان داریم که این تجارب را می‌توانیم به هم انتقال دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون در بخشی از مدارس ما به دلیل آلودگی هوا، آموزش غیر حضوری است ،گفت: ۳ میلیون نفر از دانش آموزان در شرایط آموزش غیر حضوری در شبکه دانش آموزی شاد آموزش می‌بینند.
وی افزود: انجمن اولیا و مربیان خیرین ظرفیت های مناسب دیگری است که می‌توان در بهبود وضعیت دانش آموزان از آن استفاده کرد. امیدوارم همکاری خوبی داشته باشیم و در راستای تفاهم نامه قدم‌های مناسبی برداریم.
همچنین در این مراسم شهلا باقری مدیر کل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش اظهار کرد: در انجمن ظرفیتی داریم که خانواده را در خدمت امنیت بیشتر در مدرسه قرار دهد.
وی با تاکید براینکه ۱۰۰ هزار انجمن اولیا و مربیان داریم، افزود: خانواده طبیعی‌ترین پیوند فرد به جامعه است که خدا رابطه مبتنی بر عشق را در این نهاد قرار داده است.
مدیر کل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش یادآورشد: باید از این ظرفیت طبیعی استفاده و محور مقاومت را برپایه خانواده مقاومت محور طراحی کنیم، در واقع به دنبال نقش خانواده در برابر مقاومت بیشتر اعضا هستیم.
باقری عنوان کرد: بنابراین مایل هستیم در این زمینه بحث و تبادل نظر داشته باشیم، تربیت اخلاقی و معنوی خانواده، تربیت شهروندی، تربیت جنسی و جهادگران تبیین یعنی استکبار شناسی را تبیین می‌کنیم.
جوانا فلورس خیمنس وزیر خانواده نیکاراگوئه نیز در این مراسم گفت: ارتباطات دوستانه و نقاط مشترک بین دولت‌های ایران و نیکاراگوئه در مورد ملت‌هایشان وجود دارد و خوشحالیم که با ملت ایران ارتباط داریم که از جنگ و پیروزی می‌دانند.
وی گفت: از سال ۲۰۰۷ که فاز دوم انقلاب شروع شد، پس از ۱۶ سال دولت نئولیبرال نیکاراگوئه سرنگون شد و توانستیم در حوزه‌های مختلف خصوصا آموزش فراگیر و رایگان پیشرفت نماییم و پیشرفت‌های مهمی در حوزه کودک و خانواده داشته‌ایم.
جوانا فلورس خیمنس تصریح کرد: خانواده در مرکز سیاست‌های اجتماعی قرار دارد و دیدگاه‌های مشترکی در این حوزه داریم و رئیس جمهور شما نیز بر اهمیت خانواده و ارزش‌ها تاکید داشتند و این موضوع همان هدفی است که نیکاراگوئه هم بر آن تاکید دارد.
وی با تاکید بر اهمیت صلح برای مردم نیکاراگوئه گفت: برنامه‌های اجتماعی بر سه محور؛ گسترش حقوق شهروندی، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و حفاظت از افرادی که در مقابل این آسیب‌ها قرار دارند.
لیلیام هررا مورنو، وزیر آموزش کشور نیکاراگوئه نیز در این دیدار با بیان اینکه نیکاراگوئه یک کشور مسیحی است و آموزش در این کشور امری بشردوستانه و بر اساس عشق و عدالت اجتماعی برای پیشرفت انسان است گفت: یک میلیون و۸۰۰ هزار دانش آموز در کشور نیکاراگوئه داریم. برنامه‌ای داریم که هرکسی بخواهد می‌تواند در قالب آن تا۸۰ سالگی هم آموزش ببیند و محدودیتی برای آموزش نداریم.
وزیر آموزش کشور نیکاراگوئه با بیان اینکه ۱۶ سال قبل که رئیس جمهور نیکاراگوئه به قدرت رسید اعلام کرد آموزش باید رایگان، با کیفیت و اجباری باشد، گفت: روی تقویت هنر، فرهنگ، ورزش و تکنولوژی کار می‌کنیم. در دوران کرونا آموزش حضوری و غیرحضوری را ادامه دادیم. علی رغم کمبود امکانات توانسته‌ایم تغییرات خوبی در حوزه آموزش ایجاد کنیم. در حال حاضر ۴۵ ارکستر ملی داریم که با ۱۷۰۰ گروه کر دانش آموزی کار می‌کنند. علاقه مند هستیم بچه‌های ما با فرهنگ ایرانی هم آشنا شوند. نقاط مشترک زیادی داریم و مهم است که این نقاط مشترک را استحکام ببخشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا