نفت و انرژی

رونمایی وزیر نفت از محصول خاص و استراتژیک پتروشیمی ایلام/ متخصصان پتروشیمی ایلام، ایران را به صادر کننده DMDS تبدیل کردند

ناظم نیوز : در اولین روز از پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، وزیر نفت با حضور در غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، از محصول DMDS پتروشیمی ایلام با نام تجاری چوار ۶۵ که برای نخستین بار در کشور در این مجتمع به تولید تجاری رسیده، رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در این رونمایی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس، با ارایه توضیحاتی در خصوص این محصول که به یاد ۱۵ شهید بمباران زمین فوتبال چوار ایلام توسط رژیم بعثی به نام چوار ۶۵ نامگذاری شده، گفت: این محصول گامی است در راستای هدف پیشران شدن پترول در صنایع تکمیلی پتروشیمی.
به گفته رسول اشرف زاده با تولید این محصول در پروژه‌ای ابتکاری در واحد شیرین‌سازی گاز پتروشیمی ایلام، نه تنها نیاز ایران به واردات سالانه ۲۵۰۰ تن از این محصول رفع شده که مازاد این تولید به خارج از کشور صادر می‌شود.
مدیرعامل پتروشیمی ایلام هم در حاشیه این رونمایی به خبرنگاران گفت: محصول دی متیل دی سولفید که در فهرست تحریم‌ها قرار داشت، توسط متخصصان پتروشیمی تحریم شده ایلام برای نخستین بار با خلوص بالای ۹۹ درصد بومی‌سازی شده است.
حسن نجفی سمنانی افزود: در صورتی که خوراک کامل دریافت کنیم قادر خواهیم بود که در هر ساعت یک تن از این محصول را تولید کنیم و این بدان معناست که اکنون ظرفیت تولید سالانه هشت هزار تن از این محصول را داریم.
وی افزود: ماده DMDS به عنوان عامل کندکننده تشکیل کُک در کوره‌های واحد الفین، احیا کننده کاتالیست‌های رآکتور پالایشگاه‌های نفتی و در صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی کاربرد دارد.
به گفته مدیرعامل پتروشیمی ایلام این محصول با دریافت تاییدیه‌های لازم، پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت را دریافت کرده و صادرات این محصول به کشورهای عراق و روسیه در حال انجام است.
نجفی خاطر نشان کرد: با ابتکار متخصصان مجتمع پتروشیمی ایلام، انحصار آمریکا، فرانسه و چین در تولید این محصول شکسته شد و با توجه به اینکه این محصول به صورت مستقیم از خوراک تولید می‌شود، چوار۶۵ یک محصول با قیمت مناسب در طراز جهانی به شمار می‌رود.
گفتنی است در این مراسم، تابلوی یادبود این محصول به امضای جواد اوجی وزیر نفت و عبدالعلی علی عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا