ارتباطات و فناوری اطلاعاتاقتصادی

دکتر زارعیان : سرقت کابل‌‌های مسی به معضل شبکه تبدیل شده است؛ فیبرنوری جذابیتی برای سارقان ندارد

ناظم نیوز : معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، گفت: با افزایش جهانی قیمت مس در سال‌های اخیر، سالانه کابل‌های مسی با ارزش میلیاردها تومان در شبکه‌های مخابراتی مورد سرقت واقع می‌شوند که علاوه بر خسارت‌های مالی، بخشی از ارتباطات کشور را دچار مشکل می‌کند، اما فیبرنوری جذابیتی برای سارقان ندارد.

دکتر داوود زارعیان، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون توسعه شبکه فیبرنوری در کشور، گفت‌: استفاده از فیبرنوری به عنوان ابزار انتقال در شبکه‌های مخابراتی از اواسط دهه ۶۰ در کشور مورد استفاده قرار گرفت؛ بدین ترتیب که ابتدا بین مرکز قدس شرکت مخابرات ایران در خیابان کارگر شمالی و کرج از این ابزار ارتباطی استفاده شد.

وی، ادامه داد: کم کم با توجه به قابلیت‌هایی که فیبرنوری داشت، بین مراکز شهرهای بزرگ شبکه انتقال از طریق فیبر کامل شد و در مرحله بعدی فیبر بین استان‌ها و شهرها در سطح قابل توجهی توسعه یافت.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، اظهار کرد: دومین مرحله بعد از راه اندازی فیبر در مراکز بین استان‌ها در سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در کشور در یک نهضت جهادی خوب دنبال شد و همه شهرهای کشور از طریق فیبر به هم متصل شدند و از سال ۹۵ مرحله سوم استفاده از فیبر یعنی توسعه فیبر تا منازل توسط شرکت مخابرات ایران آغاز شد.

زارعیان، ادامه داد: در این سال شرکت مخابرات ایران طرح تانوما را تعریف کرد و مقرر شد برای مشتریان خانگی که نیازمند اینترنت با سرعت بالا هستند، این نیاز با شبکه فیبر مورد استفاده قرار گیرد و به اصطلاح امروزی FTTH در ایران توسعه خود را شروع کرد.

وی، خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز مرحله چهارم و جدیدی از توسعه فیبرنوری در کشور در دولت سیزدهم آغاز شده و بنا است ۲۰ میلیون خانوار طی چهار سال، پوشش را در کشور داشته باشند.

دکتر زارعیان، گفت: فیبرنوری علاوه بر کاربردهای بسیار زیادی که در شبکه ارتباطی کشور دارد، از جمله افزایش سرعت پهنای باند با هزینه مناسب، جایگزین خوبی برای سیم مسی است. سیم مسی به دلیل گران بودن و قابلیت انتقال محدود در شرایط فعلی، روز به روز محبوبیت خود را از دست می دهد و فیبر جایگزین آن می شود و در کنار تمام این نکات خاص، امروزه شبکه های مخابراتی بزرگ در دنیا و ایران با معضلی به نام سرقت مواجه است.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، افزود: با افزایش جهانی قیمت مس در سال‌های اخیر، شبکه‌های مخابراتی مسی مورد سرقت واقع شدند و سالانه میلیاردها تومان سیم مسی توسط گروه‌های مختلف مورد سرقت قرار می گیرد که علاوه بر خسارت‌های مالی، بخشی از کشور را در ارتباطات دچار مشکل می‌کند. این اتفاق در تمام کشور مشاهده شده، اما در برخی نواحی دوردست تر و روستایی به دلیل فاصله بین مراکز و منازل مسکونی و به دلیل آنکه سیم مسی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته، رخ می دهد.

وی، اظهار کرد: در دو سال اخیر به دلیل افزایش بی رویه سرقت کابل‌های مسی، شرکت مخابرات ایران دو تکنولوژی را جایگزین سیم مسی کرده است؛ در برخی از نواحی روستایی که فاصله زیاد است، از سیستم‌های WLL یا تلفن ثابت بی‌سیم استفاده می‌کنیم و در سایر مناطق از فیبرنوری.

دکتر زارعیان افزود: فیبرنوری برای سارقان جذابیتی از نظر آنکه تبدیل به پول شود ندارد و به همین دلیل سرقت صورت نمی‌گیرد، اما در این بخش هم درگیر آسب‌هایی هستیم از جمله قطع شدن ارتباطات در مراکز و نواحی خاص که در برخی مناطق وجود دارد، اما تاکید می‌کنم که فیبرنوری جایگزین خوبی برای سیم مسی است و هم برای امنیت و پایداری شبکه کمک می‌کند، هم مزایای خود را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا