نفت و انرژی

حضور پتروشیمی شازند در همایش تجاری ایران و چین ۲۰۲۳

ناظم نیوز : همایش تجاری ایران و چین ۲۰۲۳ با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ دو کشور از جمله پتروشیمی شازند در شهر شانگهای برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت پتروشیمی شازند، در این همایش که وزرای اقتصاد و صنعت و معدن ایران و همچنین مقامات اقتصادی چین حضور داشتند، دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفت: در حوزه های دانش بنیان، واکسن و سرمایه گذاری و راه اندازی خط تولید مشترک در برخی از کشورها زمینه همکاری وجود دارد و توسعه همکاری در زمینه فن آوری های مرتبط با مدیریت منابع آب، فناوری های مرتبط با محیط زیست، تولید انرژی های تجدیدپذیر، تولید انرژی از ضایعات و آموزش‌های فنی و حرفه ای، انتقال تکنولوژی های دانش بنیان به ایران به ویژه فناوری سبز ضروری است.

مخبر با تاکید بر لزوم حضور جدی فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایرانی در نمایشگاه های بین المللی تخصصی در چین، تدوین و تعریف سازوکار حقوقی حل اختلافات تجاری، اظهار داشت: ایجاد خط سبز گمرکی برای توسعه تجارت با چین، توسعه صادرات محصولات برند حلال، توجه به استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیکی فرامرزی برای فروش کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی، به ویژه در کشور چین – با توجه به صفر بودن تعرفه کالاها در بستر تجارت الکترونیک فرامرزی – باید در دستور کار مشترک طرفین قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت قابل توجه همکاری شرکت‌های دو کشور در بخش نفت و گاز از طریق سرمایه گذاری در توسعه میادین نفتی با تأکید بر میادین مشترک، توسعه میادین گازی، مشارکت راهبردی سه جانبه ایران – چین – پاکستان در پروژه آی پی (IP) و انتقال گاز، مشارکت راهبردی سه جانبه ایران – چین- ترکمنستان جهت سواپ گاز از ترکمنستان به سواحل مکران، پروژه ایران در احداث مجتمع های گاز طبیعی با اولویت ال ان جی (LNG) و بسترسازی برای واردات LNG و سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در صنعت پتروشیمی ایران باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بالایی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین همکاری در حوزه فناوری های نو برخوردار است و از همکاری ها و سرمایه گذاری مشترک در این زمینه نیز استقبال می کند، گفت: برای همکاری شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران با طرف‌های چینی آمادگی داریم و برای گسترش همکاری ها در سطح تولید مشترک و انتقال تکنولوژی به ویژه در حوزه ماشین آلات، معادن و صنایع معدنی و لزوم تعریف الگوهای مختلف همکاری از خرید ماشین آلات، سرمایه گذاری و تولید مشترک تا انتقال تکنولوژی باید گام‌هایی عملی تعریف شود.

مخبر تصریح کرد: ما انتظار داریم که دولت چین شرکت‌های نفتی بزرگ خود را برای حضور و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های نفت و گاز ایران تشویق کند ضمن آنکه شرکت‌های بزرگ ایرانی نیز برای صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به چین آمادگی کامل دارند.

وی ادامه داد: با توجه به راه اندازی مرکز توسعه صادرات محصولات دانش بنیان در چین در سال ۲۰۱۴، برگزاری نشست‌های تجاری – فن‌آوری با هدف توسعه بسترهای وارداتی شرکت‌های دانش بنیان و توسعه صادرات ۵۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در حوزه های مواد پیشرفته، الکترونیک، دارو و تجهیزات پزشکی به چین، برگزاری نشست تجاری مشترک بین شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و شرکت‌های چینی توصیه می شود.

در این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز روابط دیرینه ایران و چین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این روابط امروز بیش از هر زمان دیگر ظرفیت رشد و توسعه دارد و فرصت های متعددی پیش روی تسهیل تجارت و رشد اقتصادی دو کشور قرار دارد.

عباس علی آبادی همچنین بر لزوم توسعه تجارت میان ایران و چین تاکید کرد و گفت: ایران از تجربیات و دستاوردهای قابل توجهی در زمینه های مختلف برخوردار است که برای تجار و بازرگانان چینی جذاب خواهد بود.

در این‌مراسم محسن بختیار سفیر ایران در چین، این نشست را فرصتی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی دو کشور برشمرد و تاکید کرد سفارت ایران با همه توان در راستای توسعه همه جانبه مناسبات تجاری تهران – پکن حرکت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا