تجارت

تماشای دریا در معیت کتاب؛ سواحل سوئد میزبان کتابخانه‌های عمومی شد

مدیران فرهنگی در سوئد به منظور افزایش نشاط مردم طی دوران استرس‌زای کرونا کتابخانه‌های متعددی را در گوشه و کنار سواحل شهر نصب کردند که استقبال قابل قبولی هم از جانب مردم داشت.

به گزارش ناظم نیوز، رایزنی فرهنگی ایران در سوئد خبر جالبی را درباره مدیریت حوزه کتاب و کتابخوانی در این کشور به مهر ارسال کرده است که شاید قابلیت الگوبرداری در دوران شیوع کرونا را داشته باشد. دوران قرنطینه کرونا یکی از دوران منحصر به فرد در طول تاریخ بشر است. هرچند در دوره‌های مختلف تاریخی بیماری‌های شایع و همه‌گیر موجب مرگ و میر تعداد زیادی از افراد شده بودند اما شیوع این بیماری در عصر تکنولوژی و اطلاعات بسیار قابل تامل بود چرا که این بیماری علاوه بر مرگ تعداد زیادی از افراد، پیامدهای زیادی را به همراه داشت. انزوا، افسردگی، عصبی بودن و … که جملگی به دلیل قرنطینه و دوری مردم از یکدیگر رخ داد، از جمله این اتفاقات است.

با این حال هر جامعه نسبت به نوع فرهنگ و نحوه مدیریت خود، این دوران را مدیریت کرد که بخش زیادی از آن به خلاقیت مدیران فرهنگی باز می‌گشت. جامعه سوئد نیز یکی از این نمونه‌هاست که در این زمینه اقدامات جالب توجهی را در دستور کار قرار داد و اجرا کرد. در واقع مدیران گوتنبرگ به منظور افزایش نشاط مردم طی دوران استرس‌زای کرونا کتابخانه‌های متعددی را در گوشه و کنار سواحل شهر نصب کردند که استقبال قابل قبولی هم از جانب مردم داشت.

این سازه‌های سیار مملو از کتاب‌هایی در حوزه‌های مختلف، مجلات و بازی‌های فکری است که بازدیدکنندگان ساحل در هر سن و با هر گونه علاقه‌مندی می‌توانند آنها را به امانت بگیرند و اوقات پربارتری را به هنگام تماشای آب‌های اطراف تجربه کنند. فعالیت کتابخانه‌های سیار از ساعت ۱۱ صبح شروع شده و تا پنج عصر ادامه دارد، بنابراین کاربران می‌توانند در این بازه زمانی کتاب‌ها و سایر تجهیزات را به امانت بگیرند.

اگرچه بخشی از محدودیت‌های کرونایی در سوئد برداشته شده است با این حال، برای حضور در سواحل رعایت اصولی نظیر استفاده از ماسک به هنگام نزدیک شدن به سایر مردم و همچنین حفظ فاصله ایمنی اجباری است. البته این رویداد، یعنی نصب کتابخانه در سواحل، سال‌های پیش از کرونا نیز در ایام خاصی از سال مرسوم بوده است با این حال، طی دوران کرونا، رویدادهای فرهنگی دیگر برگزار نمی‌شود و افراد تنها می‌توانند به مطالعه کتاب به صورت انفرادی یا انجام بازی‌های فکری با اعضا خانواده خود بپردازند.

کودکان حاضر در سواحل گوتنبرگ نیز می‌توانند تجهیزاتی را از کتابخانه به امانت بگیرند و به وسیله آنها در سواحل به شن بازی یا جمع‌آوری صدف‌های دریایی مشغول شوند. جالب است که تمام امکاناتی که برای سرگرمی در اختیار کودکان و نوجوانان ساحل قرار می‌گیرد از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده و رها کردن آنها هیچ آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کند. مدیران گوتنبرگ برای پیشگیری از انزوای اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا، اتوبوس‌هایی با طراحی ویژه را که حامل کتاب‌ها و بازی‌های فکری بسیاری است در کوچه و خیابان‌های شهر به حرکت در آورده و آن‌ها را به صورت امانت در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

هرچند مقابله با کرونا یک راه‌کار پزشکی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، اما باید در نظر داشت که این راه‌کارها زمانی به درستی عمل می‌کنند که جامعه نیز با آن همراه باشد. دوران قرنطینه کرونا موجب انزوا و افسردگی و بسیاری از مشکلات روحی و روانی برای جامعه بوده است اما نکته قابل توجه نحوه برخورد مدیران کشورهای مختلف با آن است. ارایه راه‌کار تاسیس کتابخانه سیار در سواحل، یکی از این موارد است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. اما توجه مدیران به کودکان و محیط زیست که با در نظر گرفتن نیازهای بچه¬ها و قرار دادن وسایل سرگرمی که در صورت رها شدن در طبیعت، آسیبی به آن نمی‌زند، نکته‌ای است که نشان از مدیریت همه‌جانبه در مقابله با بیماری کروناست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا