تجارت

تعرفه رسمی انجمن عکاسان مطبوعاتی ۱۴۰۰ منتشر شد

امیر نریمانی مدیر روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با اعلام جزئیات تعرفه رسمی تولید و فروش عکس‌های مطبوعاتی در سال ۱۴۰۰، توضیحاتی را نیز درباره این تعرفه ارائه کرد.

امیر نریمانی مدیر روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره تعرفه جدید این انجمن به خبرنگار ناظم نیوز گفت: امسال سومین سالی است که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اقدام به انتشار تعرفه تولید و فروش عکس خبری و مطبوعاتی و مالتی مدیا می‌کند. صنف عکاسان مطبوعاتی ایران یکی از باسابقه‌ترین انجمن‌های صنفی در ایران است و در طی سال‌ها همیشه این ضعف احساس می‌شد که باید تعرفه قیمتی برای عکس‌ها قائل باشند و در واقع منبعی برای این موضوع مشخص شود. این مهم محقق نشد تا زمان هیأت مدیره جدید انجمن که سال ۱۳۹۷ کارش را آغاز کرد و موضوع انتشار تعرفه را به صورت جدی در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه این تعرفه نظر همه شاغلان در این صنف را شامل می‌شود، درباره چگونگی تعیین اولین تعرفه قیمتی در سال اول، اظهار کرد: چندین جلسه حضوری قبل از کرونا، به صورت جداگانه با دبیران عکس خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، عکاسان آزاد مطبوعاتی، عکاسان آژانس‌های خارجی که در ایران کار می‌کنند و افراد شاغل در این حوزه داشتیم که تبادل نظر و لیست قیمتی رسانه‌های مختلف دریافت شد. در نهایت با جمع‌بندی، تعرفه قیمتی در سال ۱۳۹۸ مشخص و منتشر شد. در کنار اینکه قیمت‌گذاری فروش عکس اتفاق می‌افتاد، این تعرفه مواردی را همچون تورمی که از سوی دولت اعلام می‌شود به اضافه هزینه‌هایی که بر تولید یک عکس خبری به لحاظ مالی، زمانی و تجهیزات صرف می‌شود، در بردارد.

نریمانی بیان کرد: در سال دوم چون کرونا بود و امکان برگزاری جلسات حضوری وجود نداشت، در کنار نظرسنجی آنلاینی که از عکاسان رسانه‌ای برگزار کردیم و بر اساس تورمی که از سوی دولت اعلام شد، ۲۰ درصد افزایش تعرفه را شاهد بودیم.

وی در توضیح تعیین قیمت برای تعرفه سال ۱۴۰۰ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران توضیح داد: امسال در مرحله اول که پروسه‌ای دو ماه نیمی بود، یک نظرسنجی آنلاین برگزار کردیم که لینک نظرسنجی آنلاین در شبکه‌های مجازی و سایت انجمن و گروه‌های عکاسی گذارده و سوالاتی از پاسخ‌دهنده‌ها پرسیده شد و نتایج این نظرسنجی در اختیار دبیران و عکاسان خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار دادیم و از آنها نظرسنجی کردیم. در ادامه بر اساس افزایش قیمت تجهیزات به واسطه افزایش قیمت دلار و بر اساس تورم موجود در بازار و همچنین با توجه به اینکه رسانه‌ها تا چه اندازه توان پرداخت هزینه‌ها را دارند، به جمع‌بندی رسیدیم و تعرفه ۱۴۰۰ منتشر می‌شود.

مدیر روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران همچنین تصریح کرد: طبق نظرسنجی که اتفاق افتاد، درصد قابل توجهی از دوستان عکاس آزاد و حق التصویر، توانسته بودند به این تعرفه استناد و دریافتی داشته باشند. حتی برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند بیشتر از نرخ مصوب تعرفه انجمن، به عکاسان پرداخت داشتند.

وی گفت: در واقع در سومین سال انتشار تعرفه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، طبق نظرسنجی و آماری که در دست داریم، رشد چشمگیری را شاهد هستیم به لحاظ اینکه عکاسان و افرادی که ساخت مالتی مدیا انجام می‌دهند، این تعرفه را به عنوان یک مرجع برای اعلام قیمت در نظر می‌گیرند. امیدوار هستیم تعرفه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در طول سال‌ها به ثبات و شناخت بیشتری برسد و رسانه‌ها خودشان را ملزم بدانند بر اساس این تعرفه، هزینه پرداخت کنند.

نریمانی در توضیح بیشتر تعرفه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بیان کرد: این تعرفه، قیمت پایه‌ای محصولات خبری و مطبوعاتی است و عکاسان و رسانه‌ها بر اساس این قیمت پایه، می‌توانند قیمت‌های متفاوتی برای کارشان در نظر بگیرند. نکته مهم دیگر، توجهی است که جامعه عکاسی باید داشته باشند که انجمن‌های عکاسی به صورت یک NGO فعالیت می‌کنند و اینها توان قانون‌گذاری و اجبار مؤسسات به رعایت همه مواردی که تعیین می‌شوند، ندارند. در واقع در کشور ما، تنها مجلس شورای اسلامی می‌تواند مصوبه‌ای را برای اجرا به تصویب برساند و انجمن‌ها، نهادهای حمایتی و مشورتی هستند که بر اساس وظایف تعریف شده در اساسنامه، می‌توانند تعرفه‌هایی نظیر این را در اختیار جامعه قرار دهند و جامعه را تشویق به تبعیت از تعرفه مذکور کنند.

وی در پایان گفت: عکاسان باید توجه داشته باشند که جا افتادن این تعرفه و ادامه نقش تأثیرگذار آن، مستلزم همراهی و همکاری اعضای این صنف است و انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران نمی‌تواند هیچ رسانه‌ای را اجبار کند که از این تعرفه تبعیت کند.

تعرفه رسمی سال ۱۴۰۰ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران را اینجا بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا