هنر

بخارست براي نجات گيشه سينماها

ناظم نیوز: تا پیش از شروع ناآرامی‌های اخیر در کشور گیشه سینما به رونقی رسیده بود که صاحبان سینما امیدوار شده بودند با اکران فیلم‌های پرمخاطب در پاییز، شرایط به روزهای پیش از کرونا نزدیک شود اما اتفاقات پیش آمده در جامعه و تغییر حال و احوال مردم همه معادلات را برهم زد

محمد حسين‌زاده

سالن‌های سینمایی در حالی از امروز به استقبال اکران کمدی بخارست، ساخته مسعود اطیابی می‌روند که انفرادی، دیگر فیلم کمدی این کارگردان، پرفروش‌ترین فیلم سال تا به امروز است و سینمادارها امیدوارند که بخارست نه تنها رکود 2 ماه گذشته سینما را جبران کند بلکه در میان پرفروش‌های سال هم قرار بگیرد.
تا پیش از شروع ناآرامی‌های اخیر در کشور گیشه سینما به رونقی رسیده بود که صاحبان سینما امیدوار شده بودند با اکران فیلم‌های پرمخاطب در پاییز، شرایط به روزهای پیش از کرونا نزدیک شود اما اتفاقات پیش آمده در جامعه و تغییر حال و احوال مردم همه معادلات را برهم زد و نه تنها فیلم‌های جدید روی پرده نیامدند بلکه همان آثار در حال اکران هم بخش قابل توجهی از مخاطب خود را از دست دادند. در این مدت بارها تاکید شد که پیگیری وضعیت سینما فقط بخاطر بحث فرهنگ نیست چرا که باید به معیشت فعالان این حوزه و نیز کارکنان سینماها فکر کرد تا بیکاری، بحران‌های بیشتری ایجاد نکند. بر همین اساس برخی سینماگران از تسریع در پیگیری برای صدور پروانه نمایش برخی فیلم‌های مشکل‌دار خبر دادند و بیش از همه حرف از اکران کمدی سیاسی چپ راست بود که هنوز خبری از اکرانش نیست ولی نام یک فیلم کمدی دیگر هم مطرح بود که پس از اما و اگرهایی فراوان و خبرهايي ضدونقيص حالا از امروز اكران عمومي خود را آغاز كرده است. به این ترتیب بخارست به کارگردانی مسعود اطیابی برای اکران آماده می‌شود آن هم در حالی که مدتی قبل وعده داده شد سازمان سینمایی بنا به شرایط فعلی جامعه و افت شدید مخاطب، حمایت‌های مالی برای اکران فیلم‌های جدید در نظر بگیرد که تاکنون جزئیاتی در این مورد منتشر نشده است.
سینماها در حالی از امروز میزبان مخاطبان بخارست خواهند شد که از ابتدای سال تاکنون فروش کل سینما به بیش از ۲۸۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان رسیده و طبق اطلاعت ثبت شده در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) تعداد مخاطبان هم از ۹ میلیون و ۳۱۱ هزار نفر گذر کرده است. با آغاز اکران بخارست، مسعود اطیابی همزمان 2 فیلم کمدی روی پرده خواهد داشت که دیگر فیلمش یعنی انفرادی با 2 میلیون و ۲۹۲ هزار نفر تماشاگر و بلیت‌فروشی ۷۳ میلیارد تومانی از اردیبهشت ماه اکرانش آغاز شده و تا به امروز پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم امسال سینماست. دومین فیلم پرفروش گیشه، سگ‌بند به کارگردانی مهران احمدی است که با یک میلیون و ۲۹۶ هزار نفر تماشاگر، فروش ۴۱ میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومانی را ثبت کرده و بعد از این 2 فیلم کمدی، فیلم اجتماعی علف‌زار به کارگردانی کاظم دانشی با فروش حدود ۶۲۸ هزار بلیت در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال با رقم ۲۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان قرار دارد. تی‌تی به کارگردانی آیدا پناهنده با ۲۰ میلیارد و ۹۵۶ میلیون تومان، ابلق به کارگردانی نرگس آبیار با ۱۸ میلیارد و ۹۳۶ میلیون تومان، دوزیست به کارگردانی برزو نیک‌نژاد با فروش ۱۸ میلیارد و ۵۹۱ میلیون تومان از دیگر فیلم‌های پرفروش و میلیاردی ماه‌های اخیر سینما هستند که البته تعداد تماشاگران آنها هر کدام کمتر از ۷۰۰ هزار نفر است و درواقع ميزان فروش آنها نه به دليل مخاطب زياد بلكه به دليل افزايش قيمت بليت در سال جديد بوده است. در چند وقت اخیر فیلم‌های انیمیشن هم رکورد قابل توجهی در فروش برای خود کسب کرده بودند، از جمله پسر دلفینی که با بیش از ۶۶۰ هزار نفر تماشاگر ۱۶ میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان فروش داشته است. همچنین انیمیشن لوپتو که از آبان ماه روی پرده رفته، با ۶۹ هزار نفر تماشاگر، یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون تومان فروخته و فیلم کودک و نوجوان بام بالا هم با ۴۳هزار نفر مخاطب، به فروش ۹۹۸ میلیون تومانی رسیده است. فیلم کمدی طبقه یک و نیم از دیگر فیلم‌های جدیدی است که از ابتدای آبان ماه روی پرده رفته و تاکنون ۱۶ هزار نفر تماشاگر داشته و به فروش ۵۲۷ میلیون تومانی رسیده است.
حالا با اكران بخارست كه فيلمي پرستاره است و در ژانر كمدي توليد شده، به نظر مي‌رسد مسعود اطيابي اين شانس را دارد تا بار ديگر ركورد فروش سينماهاي كشور را جابجا كند. او كه در سال‌هاي اخير فيلم‌هاي پرفروشي چون تگزاس 1 و 3 و همچنين ديناميت را روي پرده سينماها داشت حالا انفرادي را به يك فيلم ركوردشكن تبديل كرده و قصد دارد تا با بخارست، ركوردهاي پيشين خود را جابجا كند. درواقع فروش فوق‌العاده ديناميت در سال گذشته، اين فيلم را به پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي كشور البته به لحاظ ريالي، تبديل كرد و امسال ديگر فيلم اطيابي (انفرادي) ركورد فيلم قبلي را شكست و حالا هم بايد منتظر ركوردشكني بخارست باشيم.
مسعود اطيابي، کارگردان فیلم بخارست با اشاره به اینکه فیلمش از امروز روی پرده سينماها خواهد رفت گفت: ما قصد عادی‌سازی نداریم و فکر کردیم این اکران می‌تواند مفری باشد برای مردم و کمک کند تا 2 ساعت شادابی تزریق شود.
مسعود اطیابی که تصمیم گرفته فیلم بخارست را در روزهای کم رونق سینما روانه اکران کند در گفتگویی با دنياي جوانان درباره تصمیم خود برای نمایش عمومی این فیلم بیان کرد:‌ از ابتدا هم قرار بود بخارست همين هفته اکران شود ولی باید شرایط روحی مردم را در نظر بگیریم. اگر قرار است فیلم ما اکران شود باید به کمک مردم بیاید و شادابی که 2 ساعت می‌توانیم آن را تزریق کنیم، کاری است که الان می‌توانیم انجام دهیم، بنابراین باید اکران در موقعیتی باشد که این تاثیر را روی مردم بگذارد. از امروز بخارست را در سینماها اکران خواهیم کرد ولی همه چیز در دست بررسی است و هنوز با قطعیت نمی‌توانیم از اکران در همه شهرها صحبت کنیم، به هر حال ما جزئی از مردم، با همه دیدگاه‌های مختلف، هستیم، ویدیوهای آنها را می‌بینیم، نگاهشان را به آینده می‌بینیم، نگرانی‌هایشان را می‌شنویم و همه این مسائل را در نظر داریم. در این شرایط تنها کاری که می‌توانیم برای همین مردم که مظلومانه گرفتار بحران‌های مختلف می‌شوند انجام دهیم، این است که 2 ساعت را برایشان به گونه‌ای مهیا کنیم که مفرّی برای فرار از بحران‌های روحی و روانی باشد.
کارگردان دینامیت با تاکید بر اینکه شرایط روحی مردم جامعه در این تصمیم‌گیری برای اکران بخارست اهمیت داشته است، گفت: علاوه بر این موضوع، اگر سالن‌دارها را کنار بگذاریم، ما از طرف کارکنان سالن‌های سینما هم پیگیری‌هایی داشتیم چون معیشت و زندگی آنها گره خورده و می‌دانیم بحران اقتصادی چیست و چه تبعاتی دارد بنابراین باید پاسخ آنها را هم بدهیم. این مسائل و دلایل برای اکران فیلم باید روشن برای مردم گفته شود تا بدانند اینطور نیست که بخواهیم فضا و احوال بسیاری از مردم جامعه را نادیده بگیریم. ما نمی‌خواهیم وضعیت را عادی‌سازی کنیم چون از نظر روانی عادی نیست ولی باید قبول کنیم آنهایی هم که می‌خواهند خیلی سیاه‌نمایی کنند و به مردم بگویند سیاه‌پوش باشید، اکثریت‌شان در پارتی‌های شبانه از شادی خود نمی‌گذرند. من با یکی‌دو نفر از افراد این چنینی که هشتگ‌های عزاداری می‌گذارند برخورد داشتم و قبول داشتند که خودشان در شرایط متفاوتی نسبت به این نوع هشتگ‌ها هستند. در کنار تمام این‌ها نباید فراموش کنیم که ما رسم و رسوم خوبی در کشور داریم و وقتی کسی عزادار می‌شود، بعد از 40 روز لباس سیاهش را درمی‌آوریم. این رسم خوبی است و ما نیز می‌خواهیم فیلم خود را به مردم ارائه دهیم تا از این بحران درآیند.
بخارست، یک کمدی اجتماعی به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی است که بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، حسین یاری، رضا بهبودی، امیرحسین‌ آرمان، هادی کاظمی، غلامرضا نیکخواه، ایمان صفا و وحید آقاپور در آن بازی کرده‌اند. لازم به ذكر است كه مسعود اطيابي و پژمان جمشيدي پيش از اين هم در تگزاس و ديناميت با يكديگر همكاري داشتند كه فيلم‌هاي پرفروشي رقم خورد و اگر اين فيلم بتواند فروشي بالا داشته باشد كه قطعا اين اتفاق رخ خواهد داد، پژمان جمشيدي را بايد پولسازترين بازيگر گيشه در يك دهه اخير بناميم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا