اقتصادی

ایرباس هواپیما با سوخت هیدروژنی می سازد

مسئولین شرکت هواپیمایی ایرباس وعده دادند که در آینده ای نزدیک موتور هواپیما با سوخت هیدروژنی خواهند ساخت.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز به نقل از رویترز، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایرباس می‌گوید ممکن است بزودی این شرکت موتورهایی با سوخت هیدروژنی برای هواپیماهای خود بسازد.

در این باره گیوم فیوری، مدیر اجرایی ایرباس نیز (AIR.PA) اعلام کرد ایرباس قصد دارد موتورهای هیدروژنی را برای هواپیما در آینده‌ای نزدیک بسازد تا میزان مصرف سوخت آنان کاهش یابد و هزینه کمتری برای شرکت‌های هواپیمایی در بر داشته باشد.

این شرکت هواپیماساز گفته است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ اولین هواپیمای تجاری خود با سوخت هیدروژنی بدون انتشار را توسعه داده و وارد بازارهای جهانی کند.

فیوری، مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی ایرباس به روزنامه Welt am Sonntag گفت که می‌تواند تصور کند که این هواپیماها را در آینده‌ای نزدیک به موتورهای الکتریکی تولید شده در داخل تجهیز کند.

فیوری در مورد احتمال تغییر استراتژی شرکت ایرباس گفت: «این کاری است که اساساً می‌توانیم خودمان انجام دهیم».

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، بنابر اعلام مقامات ایرباس، مدل اولیه و کلاسیک این هواپیما تا ۲۰۰ نفر ظرفیت حمل خواهد داشت و مسافتی تا ۳۵۰۰ کیلومتر را می‌تواند بپیماید. مدل دیگری نیز از این هواپیما مخصوص مسافت‌های کمتر تولید خواهد شد که خواهد توانست حدود ۱۰۰ مسافر را جابجا کند.

هیدروژن مورد نیاز این هواپیما برای اینکه جای کمتری بگیرد، در دمای منفی ۲۵۳ درجه و به حالت مایع در محفظه‌ای ذخیره خواهد شد.

هیدروژن «سبز»، که برای این هواپیما به کار خواهد رفت باید از الکتریسیته‌ای تولید شود که به روش تجدیدپذیر تولید شده باشد. این در حالی است که این هیدروژن اکنون بسیار گران‌تر از هیدروژن تولید سوخت‌های فسیلی است.

بنابر آمار آژانس محیط‌زیست اروپا، هواپیماهای فعلی پنج برابر بیشتر از خودروها و ده برابر بیشتر از قطارها آلاینده کربنی وارد جو کره زمین می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا