تجارت

اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین عامل موفقیت صنعت گردشگری است

ناظم نیوز: «علی مسائلی» را برای اولین بار در یک سفر کاری به بندرعباس ملاقات کردم. جوان خوشرو و گرمی که به همراه توری بود که من هم عضوی از آن بودم. دومین ملاقاتم با مسائلی در دفتر کارش در چهارراه جهان کودک تهران صورت گرفت.

علی مسائلی، مدیر تور و مدیریت داخلی شرکت مسافرتی و جهانگردی «پرواز شهپر آریا» است. این شرکت یکی از آژانس‌های مسافرتی فعال در حوزۀ گردشگری به شمار می‌رود. مسائلی می‌گوید: «کشور ما از نظر اقلیمی و جغرافیایی، بسیار بسیار غنی است. ولی مهم این است که این ویژگی‌ها چقدر شناسانده شود و کار تبلیغی دربارۀ آنها انجام بگیرد.» گفت‌وگوی ما را بخوانید.

به‌عنوان مدیرتور یک شرکت خصوصی در حوزۀ صنعت گردشگری، فکر می‌کنید برای شناساندن مقاصد گردشگری در هر استان، چه راهکارهایی را می‌توان به کار بست؟
به‌عنوان مثال در هر شهر یا استان، شهرداری، فرمانداری و استانداری می‌توانند با صرف بودجۀ مربوط به حوزۀ فرهنگی و زیباسازیی در حوزۀ گردشگری تبلیغ کنند که حتی می‌تواند در سطح هر استان نیز موجب افزایش گردشگر شود. خیلی مواقع مردم یک منطقه، از وجود تفرجگاه‌ها و گردشگاه‌های اطراف شهر و استان خود بی‌خبر هستند. این اطلاع‌رسانی باعث به‌وجود‌آمدن شغل در آن شهر و درنهایت استان می‌شود. این را تعمیم بدهید به سطوح بالای کشور که این صنعت را گسترش می‌دهند. یکی دیگر از راهکارها، برگزاری کنفرانس‌ها و دعوت از دست‌اندرکاران ایرانی و خارجی این حوزه است که می‌تواند به شناساندن جلوه‌های گردشگری استان کمک کند.

آژانس‌های مسافرتی و گردشگری چه تأثیری در این مورد دارند؟
تأثیر شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی، به‌مراتب بیشتر است. اول از همه آژانس‌ها باید بدانند که چه چیزی را به چه مخاطب و گردشگری می‌فروشند. وقتی آژانس بداند که در یک منطقه یا یک استان، جاهای دیدنی و گردشی، اقامتگاه و هتل‌های خوب و بستر مناسبی برای گردشگر مهیا است، در جذب گردشگر موفق‌تر عمل می‌کند. درنهایت باید بگویم که در هر کاری، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، مهم‌ترین عامل موفقیت است.

صنعت گردشگری ما از نظر ساختار اداری با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟
برای اینکه یک گردشگر خارجی را وارد ایران کنیم، اولین کاری که باید انجام بدهیم این است که از ناجا، کدی برای او بگیریم. همین کد‌گرفتن، یک روز کار دارد.
از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم باید نامه گرفت که این هم یک روز کار دارد. حتماً مدیرعامل آژانس، باید به‌صورت حضوری این مجوزها را بگیرد. همین مجوزگرفتن‌ها، یکی از مشکلات اداری است.
از نظر مادی هم مشکلاتی وجود دارد. در ترکیه، اگر لازم باشد که یک ترک، برای اقامت در هتلی مثلاً 100 دلار پرداخت کند، این قیمت برای گردشگر خارجی 80 دلار است. در قبرس هم برای جذب هر گردشگر خارجی به آژانس، یارانه تعلق می گیرد و برای هر هواپیما 6500دلار تشویقی می‌دهند. اما در ایران یارانه ها و راهکارهای تشویقی وجود ندارد.
به نظر من این موضوع باید کارشناسی شود و دربارۀ آن فکر شود، چون درنهایت کمک به صنعت گردشگری و اقتصاد کشور است.

کشور ما از نظر اکوتوریسم و تنوع جغرافیایی و اقلیمی، کشور خاصی است. به نظر شما، تأثیر این نوع از گردشگری در بازار گردشگری ایران چیست؟
کشور ما از نظر اقلیمی و جغرافیایی، بسیار بسیار غنی است. به‌طور مثال، اگر به مرکز ایران سفر کنید، هوای گرم را حس می‌کنید. در شمال و غرب، هوای سرد شما را سرحال می‌کند. به طرف کویر که حرکت کنید، جذابیت‌های کویر و زیبایی‌های آن را خواهید دید. ولی مهم این است که این ویژگی‌ها چقدر شناسانده شود و کار تبلیغی دربارۀ آن انجام بگیرد.
زیبایی و جذابیت تاریخی و طبیعی استان هرمزگان و جزایر دیدنی خلیج فارس و نمونۀ بارز آن جزیرۀ هرمز که گذشته از خاک رنگارنگ زیبایش، دارای ساحلی صخره‌ای نیز هست و از نظر تاریخی، قلعۀ پرتغالی‌ها را دارد، هر گردشگری را جذب می‌کند.
در خود بندرعباس، دیدن معبد هندوها برای مسافران ما حتماً دیدنی و خاطره‌انگیز خواهد بود. در یک جمله می‌توانم بگویم که بندرعباس و جزایر هرمزگان را می‌توان عجایب ناشناختۀ ایران نامید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا