جامعه

اشتراک تجربیات حفاظت از آثار تاریخی ایران با کشورهای آسیایی

مدیرکل حفظ و احیای بناها گفت: وزارت میراث‌ فرهنگی آماده است تا تجربیات تخصصی خود را در عرصه حفاظت از بناها و آثار تاریخی، باستان‌شناسی و قوانین مرتبط در قالب تشکل آسیایی به اشتراک بگذارد

به‌گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، سید هادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور، در نخستین اجلاس «گفتگوی آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی» در چین، با اشاره به سابقه تمدنی آسیا، لزوم وجود یک ساختار فراملی در آسیا برای میراث‌فرهنگی را ضروری و حتی کمی دیرهنگام توصیف کرد.

وی، مشکل امروز حفاظت از میراث فرهنگی را پدیده‌های انسان ساخت مانند جنگ و ناآرامی، فشار توسعه، خشک‌سالی و کمبود منابع مالی و سوداگری در تجارت آثار تاریخی دانست و افزود: ایجاد صندوق حمایت از میراث‌فرهنگی در خطر آسیا، انجمن‌ها و تشکل‌های بدون مرز متخصصان در آسیا و اشتراک تجربیات بین جامعه متخصص قاره در بهبود وضعیت حفاظت مؤثر خواهد بود.

احمدی روئینی به سابقه حفاظت و مرمت در ایران و سابقه قانون‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و از ظرفیت عظیم نیروی انسانی متخصص دانشگاهی و تجربی نام برد و به نهضت مرمت و احیای بناهای تاریخی در ایران که به واسطه رونق توریسم شکل گرفته اشاره و تقویت توریسم بین کشورهای آسیا و رفع موانع موجود را پیشنهاد کرد.

برگزاری تورهای فرامرزی، صدور ویزاهای مشترک، ایجاد مسیرهای گردشگری فرامرزی و ایجاد تم‌های مشترک گردشگری از دیگر پیشنهادهای نماینده وزارت میراث فرهنگی بود.

احمدی روئینی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال در این ابتکار آسیایی را نوید داد و ایران را به‌عنوان عضو مؤسس این سازمان نوپا معرفی کرد.

او از همه کشورها و خصوصاً چین درخواست کرد تا در کنار یکدیگر در سطوح سیاسی، کارشناسی و تخصصی، به مواریث در خطر در کشورهای دارای مشکل جنگ و ناآرامی و اشغال کمک کند.

سایر نمایندگان کشورهای آسیایی هم کم و بیش مشکلات مشترکی را عنوان کردند و اقدامات و پیشنهادهای خود را برای حفظ میراث‌فرهنگی در مقابل فشار توسعه و شهر نشینی عنوان کردند.

بزرگ‌ترین رویداد آسیایی در حوزه میراث‌فرهنگی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، پنجم و ششم آبان ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ و ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ با عنوان «گفتگوی آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی» و شعار «ارتقای گفتگوی بین تمدن‌ها و شکل دادن آینده قاره آسیا» به میزبانی چین برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا