محیط زیست

اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان در چند استان

ناظم نیوز: رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حوزه مدیریت جنگل، امسال اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان در چند استان هدف‌گذاری شده است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از  Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، حمیدرضا سلیمانی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امشب در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: در حوزه مدیریت جنگل، امسال اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان در چند استان هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان برای گونه‌های کهنسال و گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند، با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عملیاتی شده است.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به‌صورت پایلوت آغاز شده بود.

سلیمانی گفت: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر است و از این رو در مرحله نخست هدف‌گذاری ما به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

دانش‌بنیان‌ها؛ پای‌کار طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور نیز گفت: برای اجرای این طرح، بر ۲ بخش یعنی استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز کرده‌ایم.

سلیمانی ادامه داد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسؤولیت‌های اجتماعی ازجمله افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود.

وی عنوان کرد: این ظرفیت در بسیاری از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان سمنان وجود دارد.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: باید در حوزه اصلاح شیوه‌های مشارکت اجتماعی در کشور نوآوری صورت گیرد تا فرآیند کاشت یک میلیارد درخت در کشور را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی ببریم که مبتنی بر توسعه سرانه جنگل و علاقه مردم به طبیعت و طبیعت‌گردی است.

هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی

سلیمانی در مورد نوآوری‌های سخت‌افزاری بیان کرد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی یکی از موضوعات در حوزه سخت‌افزاری است و یکی از مؤلفه‌های مهم در مدیریت بهینه نهالستان‌ها در زمینه بهره‌وری مناسب از منابع آب و تولید نهال محسوب می‌شود.

وی تقویت زیر سامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال جاری در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها عنوان و تصریح کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: با فراگیر کردن و توسعه زیرسامانه پایش اراضی، دست بالا را برای مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی، حریق در جنگل‌ها و مراتع، آفات و بیماری‌ها خواهیم داشت.

سلیمانی افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت‌تأثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است خاک‌پوش‌های غیرنفتی در هزاران هکتار عملیاتی شوند و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصولات محدود است و با نیاز کنونی این عرصه‌ها فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ده‌ها محصول دانش‌بنیان به‌عنوان خاک‌پوش غیرنفتی به‌صورت پایلوت در عرصه‌های بیابانی کشور در مقیاس‌های چند هکتاری استفاده شده و برخی از این محصولات جواب مناسب داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا