اقتصادی

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت/تکمیل پروژه‌های گازتا پایان سال

کرمانشاه- وزیر نفت بابیان اینکه اتمام طرح‌های نیمه‌تمام اولویت وزارت نفت و مجموعه شرکت ملی گاز است، از بهره‌برداری پروژه‌های گازرسانی در مناطق کم برخوردار تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، جواد اوجی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی به مناسبت دهه فجر، با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در شرکت ملی گاز ایران که به صورت ویدئوکنفرانس در کرمانشاه پخش شد، اظهار داشت: همان‌طور که استحضار دارید اولویت برنامه‌های ما در سال جاری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بود و اولویت ما در این پروژه‌ها هم گازرسانی به «مناطق کم برخوردار» بود که الحمدلله تلاش خواهد شد تا پایان سال همه پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

کلنگ زنی گازرسانی به ۱۰۹ روستای استان کرمانشاه

وی با اشاره به پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، بیان کرد: در استان کرمانشاه شهر نوسود از توابع شهرستان پاوه گازرسانی شد که این شهر کم برخوردار بوده و عمدتاً برادران اهل سنت ساکن هستند.

در استان کرمانشاه شهر نوسود از توابع شهرستان پاوه گازرسانی شد که این شهر کم برخوردار بوده و عمدتاً برادران اهل سنت ساکن هستند وزیر نفت با اشاره به آغاز کلنگ زنی گازرسانی به ۱۰۹ روستای استان کرمانشاه با سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیارد تومانی، افزود: افتتاح گازرسانی به ۶۵ صنعت و کلنگ زنی گازرسانی به ۹۲ صنعت با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های این استان است.

اوجی با اشاره به پروژه‌های سیستان و بلوچستان، افزود: آغاز گازرسانی به شهرستان خاش، کلنگ زنی طرح گازرسانی به ۹۳ روستا و ۱۳۹ صنعت به ترتیب با اعتبار ۲۲۸ میلیارد تومان و ۳۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های امروز است.

خراسان جنوبی به ۱۰۰ درصد پوشش گازرسانی می‌رسد

وزیر نفت به پروژه‌های افتتاح‌شده در خراسان جنوبی هم اشاره کرد و گفت: با توجه به سفر ۶ ماه پیش رئیس‌جمهور به این استان با کار جهادی که انجام شد گازرسانی به ۱۶۹ روستا در ظرف ۶ ماه انجام شد.

وی با اشاره به کلنگ زنی طرح گازرسانی به ۱۱۲ روستای خراسان جنوبی یادآور شد: کل این استان هم شهری و هم روستایی به ۱۰۰ درصد پوشش گازرسانی می‌رسد.

اوجی با اشاره به افتتاح تأسیسات تقویت فشار ارسنجان در استان فارس گفت: با بهره‌برداری این پروژه بخشی از گاز موردنیاز استان‌های فارس و یزد و سایر استان‌ها تأمین و ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت گاز ما اضافه می‌شود.

افتتاح عملیات و آغاز گازرسانی به هزار و ۲۳۹ روستا و ۱۴ شهر

وی افتتاح تأسیسات تقویت فشار خیرگو و همچنین قطعه اول خط لوله محمدیه را از دیگر پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: با افتتاح این طرح‌ها به ظرفیت انتقال گاز ما اضافه خواهند شد.

اوجی درمجموع از افتتاح عملیات و آغاز گازرسانی به هزار و ۲۳۹ روستای کشور و همچنین ۱۴ شهر طی امروز خبر داد.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته مردم در بعضی از استان‌های کشور به‌دلیل تأمین نشدن سوخت (گاز یا سوخت مایع) شاهد خاموشی بودند که این مهم به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در این حوزه اتفاق افتاده است، تصریح کرد: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و به دنبال دستور رئیس‌جمهوری تأمین سوخت زمستانی به‌عنوان اولویت نخست وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های کوتاه‌مدت تدوین شد.

وی با بیان اینکه با افزایش سقف مصرف میعانات گازی در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس و صادرات ۲.۵ تا ۳ برابری میعانات گازی کمک بزرگی به تولید گاز کرده است، اظهار کرد: مصرف گاز در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع، نیروگاهی امسال برخلاف تولید با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مواجه شده است.

تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها یکی از دغدغه‌های وزارت نفت

وزیر نفت به تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های وزارت نفت اشاره کرد و گفت: با افزایش هزینه تانکرهای سوخت‌رسان و ایجاد انگیزه، ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع ۱.۵ میلیارد لیتر بیشتر از سال قبل بوده است، در حالی که زمان آغاز به‌کار دولت سقف سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع ۲۵ درصد کمتر از پارسال بود.

اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به مقصد آذربایجان به پایداری گاز در شمال شرق کشور کمک کرده است اوجی با بیان اینکه اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به مقصد آذربایجان به پایداری گاز در شمال شرق کشور کمک کرده است، افزود: با تعمیرات و اورهال پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، همچنین استفاده از برخی ترفندها خوشبختانه در هیچ استان و شهرستان کشور قطعی گاز نداشتیم.

وی ادامه داد: اگر گاز صنایع و نیروگاه‌ها هم محدود شده، سوخت مایع با همان قیمت گاز در اختیار آنها قرار گرفته است.

قرارداد توسعه میدان گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار

وزیر نفت به اقدامات بلندمدت این وزارتخانه برای افزایش تولید گاز کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ۶ یا ۷ قرارداد توسعه میدان گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار امضا و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است، تصریح کرد: اقدام‌های خوبی برای جمع‌آوری گازهای همراه مشعل که به تولید گاز کشور کمک می‌کند، انجام شده است.

اوجی با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌کاره و اولویت‌دار سرلوحه کار وزارت نفت قرار گرفته است، اظهار کرد: پروژه‌های تعریف‌شده در مناطق کم برخوردار اولویت وزارت نفت است.

ارزش‌های طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی که امروز افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده ۴۰ هزار میلیارد تومان است وی ارزش‌های طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی را که امروز افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است ۴۰ هزار میلیارد تومان بیان کرد.

اوجی گفت: بحث گازرسانی به صنایع جزو اولویت اصلی ماست و امروز ۴۱۱۴ واحد صنعتی به شبکه گازرسانی متصل شده است که بی‌شک در اشتغال‌زایی و درآمدزایی مؤثر خواهد بود.

بنابراین گزارش، همزمان با دهمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، طرح‌های پتروشیمی و گازرسانی وزارت نفت، همزمان در سراسر کشور به‌طور مجازی در ۵ استان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و فارس افتتاح شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا