استانها

آلودگی هوای اصفهان در سال ۱۴۰۱ بودجه ندارد

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ناظم نیوز اظهار داشت: برای آلودگی هوای اصفهان در سال ۱۴۰۱ در ردیف بودجه‌های ملی، تملک دارایی‌های سرمایه و هزینه‌های جاری دولت، اعتباری پیش‌بینی نشده است.

او با بیان اینکه بودجه آلودگی هوا بیشتر صرف رصد و پایش واحدهای آلاینده می‌شود اما در هزینه‌های جاری سازمان محیط‌زیست نیست، افزود: اگر قانون هوای پاک اجرا شود با درآمدها از محل صنایع آلاینده می‌توان ظرفیتی را در اختیار نظام مدیریت کشور و استان قرار داد که بتوانند براساس آن آلودگی را کاهش دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اعتباری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای آلودگی هوای اصفهان پیش‌بینی نشده است اما تلاش می‌کنیم منابعی را برای کاهش آلودگی هوای اصفهان در بودجه ۱۴۰۱ مصوب کنیم.

آبرسانی به ۳ شهرستان جنوبی اصفهان از حوضه زاینده رود غیرقانونی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای درباره آبرسانی به شهرستان‌های شهرضا، دهاقان و سمیرم از حوضه زاینده رود نیز اظهار داشت: سهمیه‌ای از حوضه زاینده‌رود در تابلو منابع و مصارف برای این سه شهرستان وجود ندارد زیرا براساس اسناد بالادستی وزارت نیرو آب شرب شهرستان‌های شهرضا، دهاقان و سمیرم باید از جنوب استان از سرچشمه‌های دنا تأمین شود.

طغیانی با اشاره به اینکه هر گونه بارگذاری جدید با هر عنوانی بر حوضه آبریز زاینده‌رود طبق مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب ممنوع است، خاطرنشان کرد: پروژه آبرسانی گلاب ۲ برای تأمین شرب اصفهان و ۱۴ شهرستان است اما این پروژه تخصیص جدید نیست بلکه همان تخصیص قبلی (سامانه اول آبرسانی، باباشیخعلی) اما از یک مسیر جدید است و شرب مردم اصفهان و ۱۴ شهرستان قرار است از مسیر جدید منتقل شود که امکان برداشت غیرمجاز آن وجود نداشته باشد و از سوی دیگر آلوده نشود.

فاضلاب بیش از ۷۰ روستا در رودخانه تخلیه می‌شود

او ادامه داد: در مسیر کنونی (سامانه اول آبرسانی به اصفهان) حدود ۷۰- ۸۰ روستا هستند که فاضلابشان را به رودخانه می‌ریزند از این رو به لحاظ پدافند غیرعامل نباید آب یک شهر ۲ میلیون نفری از یک مسیر تأمین شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرضا، دهاقان و سمیرم جزو سامانه اول آبرسانی نبودند، خاطرنشان کرد: اضافه شدن این شهرستان‌ها به سامانه دوم آبرسانی (گلاب ۲) بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود محسوب می‌شود و طبق مصوبات قانونی ممنوع است؛ اگر با فعالیت‌های محلیِ نماینده‌ای یا مسئولی در طرح گلاب ۲ بارگذاری جدید شود از نظر ما مردود است و پذیرفته نیست.

طغیانی با تاکید براینکه آب با کیفیت باید در اختیار مردم شهرضا، دهاقان و سمیرم قرار گیرد، ابراز داشت: بهترین و با کیفیت ترین آب از سرچشمه‌های دنا در سمیرم می‌تواند به این شهرها منتقل شود و از ابتدا براساس اسناد بالادستی برنامه برای این سه شهرستان همین بوده است.

او اضافه کرد: تصمیم افزایش شهرهای سامانه گلاب ۲ از ۱۴ به ۱۵ شهرستان، بارگذاری جدید و عمق بخشیدن به بحران حوضه زاینده رود است و اعتراضاتی که چندی پیش شاهد بودیم نتیجه همین تصمیمات پراکنده و غلط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا